• pappan84

Rotavdrag

Tänkte bygg ut huset för drygt 600.000 och firman av dragit av 100.000 på rotavdrag. Dom menar att både jag och frun har rätt till rotavdrag. Stämmer det?

• Svar på tråden Rotavdrag
  • pappan84

Jag är egenföretagare(enskild firma) och frun jobbar inom kommunen

Är det vid en vissa summa båda kan eller?
    Monterade luftvärmepump förra året och då sa dom inget om det, men den kostare bara 24 med arbete 

• Mr Obvious
    pappan84 skrev 2023-06-10 18:16:04 följande:

Jag är egenföretagare(enskild firma) och frun jobbar inom kommunen

Är det vid en vissa summa båda kan eller?
    Monterade luftvärmepump förra året och då sa dom inget om det, men den kostare bara 24 med arbete 

Nej, man kan fördela på båda oavsett belopp, meddela företaget hur ni vill göra.
    Det är bara arbetet som ger ROT. För en luftvärmepump blir ROT troligen bara några få tusenlappar. Max-beloppet per person är 50 000:- så för utbyggnaden har de räknat med max på er båda. Man kan aldrig får mer ROT-avdrag än man betalar i skatt.
  • pappan84

Så säkrast är egentligen att jag räknar med att en av oss får rotavdrag och skulle båda få så är det bara plus.

Eller kan man få något förhandsbesked någonstans ifrån?

• Mr Obvious

Du ska begära så mycket ROT-avdrag som möjligt av företaget, för det kan vara omöjligt att öka i efterhand. Har man fått för mycket (dvs mer än man betalat i skatt) så kommer Skatteverket kräva tillbaka "överskottet" av dig.
    Det kan vara möjligt att dela upp arbetet på två eller flera år, för att öka de totala ROT-avdragen. En sådan diskussion får du ta med företaget. Man kan få ROT-avdrag för arbete som utförts under året och betalats senast 31:e Januari året efter.

Svar på tråden Rotavdrag