• Anonym (Wendy)

Tandhälsa och fertilitet

Det kanske snarare har att göra med att sköter man inte sina tänder så är det ju även troligt att man inte sköter resten av kroppen heller. Dvs det har inte med tandhälsan att göra egentligen.

• Anonym (Wendy)
    OlgaElvira skrev 2023-06-08 08:46:45 följande:

Altzheimer är mer frekvent hos människor med paradontit (tandlossning)
    https://www.tandlakartidningen.se/nyhet/tydligt-samband-mellan-alzheimer-och-parodontit/

Även andra funktioner i kroppen påverkas när man har tandlossning, inte tänderna i sig utan av de bakterier som orsakar tandlossning påverkar tydligen också annat.
    https://stegforhalsa.se/kopplingen-mellan-munhalsa-och-fertilitet/

Jag tänker att det även kan påverka tvärtom.

Har du alzheimers (som börjar långt tidigare än symtomen uppkommer, ofta börjar det redan i 40-årsåldern medan symtom kommer senare) så är det mer troligt att man glömmer borsta och sköta tänderna vilket leder till tandlossning.

Jag tror säkert att det finns många samband mellan olika sjukdomar och tandhälsa, men också att det går från båda hållen. Att de ser sambanden är en sak, men vad kom först?
    Orsakade paradontiten alzheimers eller orsakade alzheimers paradontiten?
  • Anonym (Wendy)
    Anonym (Wendy) skrev 2023-06-08 08:52:32 följande:
    Jag tänker att det även kan påverka tvärtom.

Har du alzheimers (som börjar långt tidigare än symtomen uppkommer, ofta börjar det redan i 40-årsåldern medan symtom kommer senare) så är det mer troligt att man glömmer borsta och sköta tänderna vilket leder till tandlossning.

Jag tror säkert att det finns många samband mellan olika sjukdomar och tandhälsa, men också att det går från båda hållen. Att de ser sambanden är en sak, men vad kom först?
    Orsakade paradontiten alzheimers eller orsakade alzheimers paradontiten?
    Ser också att det faktiskt står i det du länkade till, att det faktiskt är en trolig orsak att det är den kognitiva nedsättningen som kan orsaka paradontiten.
  • Anonym (Wendy)

Anonym (inte jag) du skriver ju å andra sidan att du INTE haft problem med fertiliteten så då ingår du ju inte i gruppen dålig tandhälsa-svårt att få barn. Vilket fortfarande då kan betyda att de som har dålig tandhälsa och svårt att få barn kanske inte sköter resten av kroppen heller.

Svar på tråden Tandhälsa och fertilitet