• Anonym (Inte jag)

Tandhälsa och fertilitet

Hejasommaren skrev 2023-06-07 20:24:20 följande:
    Tandhälsa och fertilitet

Idag var jag hos tandläkaren och fick för första gången höra att det finns samband mellan tandhälsa och fertilitet (såväl manlig som kvinnlig)

https://stegforhalsa.se/kopplingen-mellan-munhalsa-och-fertilitet/

Aldrig hört innan och börjar ju såklart fundera på om det kan vara värt att ge lite extra kärlek till tänderna framöver. Ska tillbaka till tandhygienisten nästa vecka. 

bara nyfiken om någon här inne har egen erfarenhet av detta? Någon som reflekterat över det? Kanske till och med lyckats bli gravid efter att inflammationen i munnen läkt?

Hm. Jag har alltid haft kassa tänder, mkt tandsten, lätt blödande tandkött. Har fått ett par missfall men också blivit snabbt gravid även efter 40, så jag verksr ha hög fertilitet även trots kass munhälsa iaf.
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (Wendy) skrev 2023-06-08 07:56:07 följande:

Det kanske snarare har att göra med att sköter man inte sina tänder så är det ju även troligt att man inte sköter resten av kroppen heller. Dvs det har inte med tandhälsan att göra egentligen.

Ja möjligt. Det stämmer inte för mig dock, jag tar väl hsnd om kroppen både med träning och kost men tänderna är jag slarvig med. Kanske för att det alltid känts som oavsett vad jag gör så får jag ändå hål.
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (Wendy) skrev 2023-06-08 08:57:45 följande:

Anonym (inte jag) du skriver ju å andra sidan att du INTE haft problem med fertiliteten så då ingår du ju inte i gruppen dålig tandhälsa-svårt att få barn. Vilket fortfarande då kan betyda att de som har dålig tandhälsa och svårt att få barn kanske inte sköter resten av kroppen heller.

Js, absolut. Men då är det ju inte kopplat till tandhälsan utan till allmän missskötsel i de fallen. Jag svarade mer på kommentaren att om man missköter tänderna så misssköter man kroppen, vilket inte nödvändigtvis är en koppling.
Svar på tråden Tandhälsa och fertilitet