• Anonym (Less)

Är det bara att acceptera att han är ansvarslös?

Jag och barnens pappa skildes i början av året och har haft barnen varannan vecka i en månad, så två veckor vardera.

Pappan är precis lika ansvarslös som han var innan, bara skillnaden att nu kan jag inte "fylla upp" där han inte gör sin del. 

I princip hela sin första vecka med barnen lämnade han dem hos farmor och farfar, lika så förra var de där två dagar.
    Han lägger ansvar på tonåringen som absolut inte är hennes och är kort och arg för det mesta. Gapar på dem över idiotiska saker. Lämnar dem ensamma massor fast jag inte alls känner att de är redo för det.

Men det som verkligen fick mig att slå bakut är att ena barnet inte fått sin medicin på hela veckan... Medan andra barnet fått alldeles för stark dos... Jag blir galen snart...

• Svar på tråden Är det bara att acceptera att han är ansvarslös?
  • Anonym (nej)
    Anonym (Less) skrev 2023-06-07 13:20:23 följande:
    Är det bara att acceptera att han är ansvarslös?

Jag och barnens pappa skildes i början av året och har haft barnen varannan vecka i en månad, så två veckor vardera.

Pappan är precis lika ansvarslös som han var innan, bara skillnaden att nu kan jag inte "fylla upp" där han inte gör sin del. 

I princip hela sin första vecka med barnen lämnade han dem hos farmor och farfar, lika så förra var de där två dagar.
    Han lägger ansvar på tonåringen som absolut inte är hennes och är kort och arg för det mesta. Gapar på dem över idiotiska saker. Lämnar dem ensamma massor fast jag inte alls känner att de är redo för det.

Men det som verkligen fick mig att slå bakut är att ena barnet inte fått sin medicin på hela veckan... Medan andra barnet fått alldeles för stark dos... Jag blir galen snart...

Nej, du ska såklart inte acceptera att dina barns andra förälder är ansvarslös och inte tar hand om barnen. Men, det kan ju inte komma som en överraskning, du måste ju vetat sen innan hur han är som förälder? Eller trodde du att han skulle bli en helt annan person när ni skilde er?

Försök att ändra till umgänge varannan helg med den oduglige barnafadern så kan han inte orsaka så mycket mer skada i barnens liv i alla fall. Och du får ta mer ansvar när den du skaffat barnen med inte tar sitt ansvar.
  • Anonym (Less)
    Anonym (nej) skrev 2023-06-07 13:31:48 följande:
    Nej, du ska såklart inte acceptera att dina barns andra förälder är ansvarslös och inte tar hand om barnen. Men, det kan ju inte komma som en överraskning, du måste ju vetat sen innan hur han är som förälder? Eller trodde du att han skulle bli en helt annan person när ni skilde er?

Försök att ändra till umgänge varannan helg med den oduglige barnafadern så kan han inte orsaka så mycket mer skada i barnens liv i alla fall. Och du får ta mer ansvar när den du skaffat barnen med inte tar sitt ansvar.

Innan dumpade han över allt på mig och han lovade att han skulle ta ansvar nu, men det höll inte länge...

Han vägrar varannan helg. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

• Anonym (nej)
    Anonym (Less) skrev 2023-06-07 13:34:25 följande:

Innan dumpade han över allt på mig och han lovade att han skulle ta ansvar nu, men det höll inte länge...

Han vägrar varannan helg. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Man kan inte vara nog försiktig i valet av den andra föräldern till sina barn.

Anmäl till socialtjänsten kanske, att ge ingen och fel mediciner är ju rätt allvarligt. 
  • LFF

Hur gamla är barnen? De kan också ha något att säga till om gällande boendesituationen. 

I övrigt är det väl en orosanmälan du kan använda dig av gällande medicinerna. Är det medicin som de behöver dagligdags så är det ju rätt illa om man får både fel dos eller ingen dos alls på en vecka. 

Gällande att han lämpar över barnen på farmor och farfar kan du inte göra något åt. Inte heller att han tycker att de kan lämnas ensamma hemma (om de inte är mycket små). 

• Anonym (X)

Ta med barnen till läkare och få dem kollade. En har fått dubbel dos medicin och den andra ingen medicin så de behöver ju kollas upp.
    I och med det kommer läkaren göra en orosanmälan till socialen och det kommer vara till din fördel.

• Anonym (Polkadots)

Nej, det är inte bara att acceptera! Du måste ta upp detta med medicinerna som jag ser som det mest allvarliga i det hela. 

Lyssnar han inte måste du vidta åtgärder.

Hur gamla är barnen? Kan de ta sina mediciner själva, med hjälp av en dosett? Eller har tonåringen något slags handikapp? Du kan skicka sms till dem när det är dags att ta medicinen och då får de bekräfta.

• Anonym (Less)
    Anonym (Polkadots) skrev 2023-06-07 13:56:55 följande:

Nej, det är inte bara att acceptera! Du måste ta upp detta med medicinerna som jag ser som det mest allvarliga i det hela. 

Lyssnar han inte måste du vidta åtgärder.

Hur gamla är barnen? Kan de ta sina mediciner själva, med hjälp av en dosett? Eller har tonåringen något slags handikapp? Du kan skicka sms till dem när det är dags att ta medicinen och då får de bekräfta.

Mellan 8-14, men de har olika diagnoser och sjukdomar som gör att de inte bör vara ensamma på det sätt han lämnar dem.
  • Anonym (...)

Du måste ta ditt ansvar som den vettiga föräldern, orosanmäl, och tala om för pappan att kan han inte klara av detta och vägrar inse det, så kommer du behöva gå till vårdnadstvist. Det kanske han inte vill, så då kanske han går med på att ni kommer överens utan tingsrätten. Soc kommer troligen erbjuda honom föräldrastöd. 

Vad gjorde farmor/farfar när barnen var där? Vet de rätt doser på medicinerna? 
    14.åringen, kan denne dosera själv? 
    (det är bra att kunna dosera själv ju äldre man blir) 

• Anonym (nej)
    Anonym (Less) skrev 2023-06-07 14:30:10 följande:
    Mellan 8-14, men de har olika diagnoser och sjukdomar som gör att de inte bör vara ensamma på det sätt han lämnar dem.
    Du måste lyfta detta så att han inte har boendet i så stor utsträckning. Socialtjänsten, eller stämma på boendet som någon annan föreslog. Gå via läkare, skola eller annan instans om det behövs för mer kött på benen i en anmälan. Skriv upp allt konkret som missas. Och se till att du får hand om barnen så att deras ansvarslösa pappa inte ställer till med skada för dem. 
  • Anonym (Polkadots)
    Anonym (Less) skrev 2023-06-07 14:30:10 följande:
    Då tycker jag att du absolut ska försöka få till en större del av vårdnaden. Det handlar ju inte bara om vad han vill, utan om barnens bästa. De måste ju få den vård som de har blivit föreskrivna av sina läkare. 

Ta hand om dig och vet att du gör helt rätt som ifrågasätter. 
  • Anonym

Nej
    Orosanmäl. de blir ju vanskötta
    14-åringen bestämmer själv var hon vill bo.

• Anonym

Från typ 11-års ålder gör inte tingsrätten skriftliga umgängesscheman för man tvingar inte barn från den åldern att bo hos någon förälder

• Anonym (Stina)

På familjeliv uppmanas det alltid till att stämma på vårdnaden. Men när det handlar om en förälder som uppenbarligen är så totalt ointresserad av att umgås med barnen, redan första månaden efter en separation så tycker jag det låter onödigt. Sen är det ju faktiskt så att i de flesta fall där en förälder har huvudsakliga boendet så har det inte föranletts av någon tvist alls.

TS, mannen vill inte ha barnen varannan vecka. Det är rätt uppenbart. Och kanske skulle han funka lite mer ok om han har dem varannan helg eller så? Satsa på att barnen bor mer hos dig och så får HAN dra igång en tvist om det nu är viktigt för honom. Vilket inte lär ske. Du behöver inte vara konfrontativ eller bråka om det. Bara föreslå att du har dem på veckorna om det funkar bättre med hans tider. Eller nåt sånt. Testa det INNAN du blandar in olika instanser. 

Det är kasst av honom men det är inget du kan förändra. Jag tror att han nog blir lättad när du föreslår en annan uppdelning. Men då gäller det att du inte vänder det till en anklagelse mot honom. Var lite smart i detta och håll huvudet kallt. 

• Anonym (nej)
    Anonym (Stina) skrev 2023-06-08 00:29:19 följande:

På familjeliv uppmanas det alltid till att stämma på vårdnaden. Men när det handlar om en förälder som uppenbarligen är så totalt ointresserad av att umgås med barnen, redan första månaden efter en separation så tycker jag det låter onödigt. Sen är det ju faktiskt så att i de flesta fall där en förälder har huvudsakliga boendet så har det inte föranletts av någon tvist alls.

TS, mannen vill inte ha barnen varannan vecka. Det är rätt uppenbart. Och kanske skulle han funka lite mer ok om han har dem varannan helg eller så? Satsa på att barnen bor mer hos dig och så får HAN dra igång en tvist om det nu är viktigt för honom. Vilket inte lär ske. Du behöver inte vara konfrontativ eller bråka om det. Bara föreslå att du har dem på veckorna om det funkar bättre med hans tider. Eller nåt sånt. Testa det INNAN du blandar in olika instanser. 

Det är kasst av honom men det är inget du kan förändra. Jag tror att han nog blir lättad när du föreslår en annan uppdelning. Men då gäller det att du inte vänder det till en anklagelse mot honom. Var lite smart i detta och håll huvudet kallt. 

TS har ju sagt att pappan inte går med på mindre än varannan vecka. Troligen för att han då skulle behöva betala underhåll, inte för att han vill vara maximalt med sina barn.

Och då återstår ju att stämma på boendet eller anmäla hans försummelse då det riskerar att skada barnen. 

Om TS försöker få till att barnen bor mer hos henne mot pappans vilja så kommer det verkligen att ligga henne i fatet vid en eventuell tvist, så det är ju rakt av ett uselt råd. Om pappan gick att kommunicera med på ett vettigt sätt så skulle nog TS redan gjort det, men den här mannen verkar vara en person som ska ha det på sitt sätt och som vägrar att anpassa något efter andras behov. 
  • Anonym

TS 
    Barn från 11-12 årsålder bestämmer själva var de vill bo. Man skriver inte ens umgängesschema från den åldern om det kommer till tingsrätten

• Anonym (Ui)
    Ring soc, NU! Totalt oacceptabelt att barnen inte får sina mediciner korrekt!!
  • HaltaLotta

Du kan kontakta socialtjänsten för råd.och tips, dock kan man inte orosanmäla när man har gemensam vårdnad. Då är det DITT ansvar som vårdnadhavare att ta hem barnen om du tror att de far illa av att vara där hela veckor.
    Du kan ansöka om enskild vårdnad eller ha möten med pappan via familjerätten som kanske kan råda och få honom att inse allvaret.

The mind is everything
  • Anonym (nej)
    HaltaLotta skrev 2023-06-08 20:31:37 följande:

Du kan kontakta socialtjänsten för råd.och tips, dock kan man inte orosanmäla när man har gemensam vårdnad. Då är det DITT ansvar som vårdnadhavare att ta hem barnen om du tror att de far illa av att vara där hela veckor.
    Du kan ansöka om enskild vårdnad eller ha möten med pappan via familjerätten som kanske kan råda och få honom att inse allvaret.

Varför skulle man inte kunna anmäla till socialtjänsten om man han gemensam vårdnad? 

Däremot får man ju inte gå emot umgängesuppgörelsen mot den andra förälderns vilja, DET kan kallas umgängessabotage och slå tillbaka när man sen ska utreda umgänget/boendet. 
Svar på tråden Är det bara att acceptera att han är ansvarslös?