Tröttnar mer och mer
Frågan är varför din fru är "konstant arg". Har hon anledning att vara det? Kvinnor är ofta missnöjda med att maken inte tar ansvar för barn och hushåll.
Så mitt första råd är att du ser dig själv som aktivt subjekt, se dig som en människa med ansvar för ett hushåll och ett barn. Tänk på vad ni ska äta till middag i helgen, kolla att barnet har rätt kläder för säsongen som kommer, dammsug om det börjar se dammigt ut, etc.
När du känner dig något sånär nöjd med ditt sätt att vara, gå inte in i hennes kritik rätt av. Det gjorde jag i mitt första äktenskap. Hon klagade och jag lovade bättra mig för att jag var så dålig. Till slut hade jag krympt ihop till en tummetott. Och hon ville ändå skiljas. Testa "jag hör vad du säger, kan vi ta en stund på måndag kväll och prata om hur vi vill ha det?"
Mitt andra äktenskap är helt annorlunda. Jag tar ansvar, hon också, vi klagar inte på varandra, försöker acceptera varandras brister och olikheter. Vi är äldre och har inga gemensamma barn, det hjälper förstås. Och klara men naturliga gränser för vem som ansvarar för vad, jag för maten, hon för tvätt och städning.
Ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan. Mitt första äktenskap höll i 20 år, mitt andra hittills i 25. Och vi är lyckliga tillsammans.