• Core

Hur hanterar jag ett ex som bara bryr sig om barnets utsida?!

Essamamma skrev 2023-06-04 21:53:57 följande:

Det är mycket hot som förekommer också, att vi minsann kan ta det här till domstol om jag inte går med på den mängd umgänge som exet kräver, det sägs att vi ska minsann ha barnet 2-2-3 så fort hen fyllt 1 år vilket för mig är helt orimligt då barnet alltid bott med mig.
    Säger jag att "den dagen är vi upptagna vi ska få besök"
    Då kommer hundra argument 
    "då kan jag hämta där ni är"
    "ja men ska ni ha besök hela dagen, dåså, då räcker det för barnet med tre timmar med besöket och sen hämtar jag hen för umgänge"
    Det ska liksom bråkas om allt, exet ger aldrig någonsin upp en diskussion. 
    Jag har haft en stödkontakt som jag ska ta upp kontakten med igen.
    Till saken hör även att exet har talets gåva, vänder och vrider på precis allt även inför myndigheter och pratar omkull de mest luttrade.. 

Alltid bott med dig när det är en bebis är ju inte så konstigt. Varannan vecka är en annan sak, även om du har din syn av honom behöver ofta barnet lika mycket av sin pappa också.

Däremot ska du helt ignorera det manipulativa i hans beteende. 

att han ska ha på sitt sätt och hotar med rätten är just för att du ska fortsätta stryka medhårs, men du trasslar in dig. Skjut ner sådan försök, så fort han känner att du blir obekväm har han dig där han vill. 

Även om det är svårt kan du säga att visst, du kan ha barnet mer tillochmed! Den här personen är egentligen inte ute efter sitt schema, utan vill bara ha saker på dennes vilkor och vara den som säger sista ordet. Var inte blåögd, utan dokumentera allt, du kan lita på att ditt ex spar allt som kan stå honom till gagn.

Svar på tråden Hur hanterar jag ett ex som bara bryr sig om barnets utsida?!