Inlägg från: Anonym (Grå sten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Grå sten)

Hur hanterar jag ett ex som bara bryr sig om barnets utsida?!

Jag har inte personligen varit i en liknande situation, men jag vet att det finns en metod som kallas grå sten eller grey rock. Den går ut på att man inte ger narcissisten några känslomässiga reaktioner. Man ger sig inte in i tjafs och man skrattar inte åt hens skämt när hen försöker charma en. Man är trist och tråkig som en grå sten.

Försök att hålla den mesta kommunikationen skriftlig. När han försöker starta tjafs så bara säg att det inte är läge att diskutera och att han kan ta det på mejl senare.

• Anonym (Grå sten)
    Essamamma skrev 2023-06-04 16:35:33 följande:

Men exet kräver svar. Ställer raka frågor och vänder det alltid till att jag inte skulle kunna ta hand om mina barn fast det är tvärtom. Går en strumpa sönder av en olyckshändelse då är det för att jag inte haft råd att köpa nya strumpor enligt exet. Jag vet inte hur jag ska förhålla mig. Stryker gärna hen medhårs om det är till barnets bästa men när det gäller att tex ta på kläder på barnet som exet köpt som är för små, då är det inte till barnets bästa. Nu är vårt barn bara en bebis än men hur blir det framöver tänker jag när barnet får egna åsikter. Hen kommer få lära sig att hur man ser ut utåt är allt.. 

Pappans utseendefixering kan du inte göra något åt, men du kan visa barnet att hans sätt att tänka inte är det enda rätta.

Kommer han med en massa fåniga anklagelser angående småsaker så bara säg att han ska ta det på mejl/sms. Om han då skriver så svarar du sakligt på det som är relevant och struntar i resten.

Jag tror att det vore bra om du har någon form av samtalskontakt, i alla fall om du inte har någon vän eller släkting som backar upp dig i vått och torrt. För det är svårt att ta sig loss från en person som beter sig som han gör. Han har brutit ner dig, kanske under låg tid, och nu behöver du bygga upp dig igen.
Svar på tråden Hur hanterar jag ett ex som bara bryr sig om barnets utsida?!