• Pappppapppa

5-åring med autism

Jag har en son på 5 år med autism. Han blev sjuk efter att ha fått vaccin. Han kan inte prata men vi får ingen hjälp med logoped eller specialpedagog. Det enda den sk sjukvården har hjälpt med är bildstöd och onlinekurser.

Beteendemässigt brukar han springa runt och skrika/gråta. Är han på toa stoppar han ned händerna i toastolen och slickar på dom. Har man inte koll på honom kan han kleta väggarna fulla med bajs. 

Han kan kissa med stöd och sitta på toastolen och bajsa. När han äter äter han med händerna. Jag ger honom gaffel/sked men han använder händerna ändå.

Han försöker hela tiden rymma. Idag på morgonen ringde det på dörren och det var en tant som frågade om barnet var mitt. Han hade tagit av sig kläderna och sprungit runt naken utomhus. Hyresvärden vill inte sätta upp barnlås.

Jag har nu en frisk 0-åring med en annan kvinna och är hela tiden rädd att min son ska skada bebisen. Man måste hela tiden hålla koll på min son. Inte en sekund kan man vila.

Jag har antagligen själv autism. Jag har förstått det på senare år vilket ytterligare försvårar allting.

Min sons mamma vill inte ta över vårdnaden för sonen. Jag ringde henne idag och sa att jag inte kan ha min son här längre. Jag är rädd för min bebis som är frisk. Att min son ska skada honom och ge honom trauma. Hans mamma blev arg och sa att hon ska se till att jag förlorar vårdnaden för min bebis.

Det finns ingen hjälp att få från habiliteringen. De vill som sagt bara ge värdelösa onlinekurser och lite bildstöd.

Jag tänker ringa till socialen på måndag och säga att jag inte längre kan ha min son hos mig och att hans mamma inte vill ha honom på heltid. Ska se vad dom har att säga men misstänker att de inte kan hjälpa till.

I så fall vet jag inte vad jag ska göra. För jag kan inte ta hand om ett barn med autism. Det går helt enkelt inte. Det är helt omöjligt.

• Svar på tråden 5-åring med autism
  • TvillingmammaVästgöte

Om du själv har autism är ju risken väldigt hög att dina barn får autism, det är ju hög ärftlighet för autism. Ni får hoppas att ert lilla barn inte drabbas, men du bör ju inte skaffa fler barn om du inte kan ta hand om dem du har. Särskilt som risken för autism för dina barn är hög om du har dessa gener. 

Prata med socialen, ni kanske kan få hjälp med avlastning .

• Mortiscia80

För det första kan du lägga ner antivaxx-propagandan - man får inte autism av vaccin.

Jag tror inte på den här tråden ett dugg, det låter väldigt konstigt allt som du beskriver. (Ja, jag har anmält tråden.)

Svar på tråden 5-åring med autism