• Anonym ((Stor familj))

Ni som är i långa 10+ år relationer, angående sex

Min sambo har noll intresse av nåt sexuellt med mig.

Vår relation är helt fantastisk på alla andra plan, absolut den bästa relation jag haft, en dröm relation, förutom att hans sexuella intresse för mig svalnat sen ett par år tillbaka. Numera är det typ stendött. Han gillar att va nära mig, vill JÄMT umgås med mig, masserar mig överallt varje kväll, har tar massa intiativ till kärleksfulla handlingar, stora kramar, kel mm men INGET sex intresse. 

Jag har känt mig så jäkla sårad och ratad i flera år, tagit upp det med honom år efter år men ingenting förändras. Han kommer med olika ursäkter typ att han inte är lika attraherad längre, att det går i vågor, att jag gått upp för mycket i vikt, att han pga sin ålder har problem med testestoronet och inte har lika hög sexlust längre? Men jag vill inte längre leva i en sexlös relation, det känns bara skumt och fel, som bäddat för att relationen inte ska hålla, dessutom gör det mig lite otrygg i relationen, när det inte är en tvåsamhet på riktigt. Jag är trött på att ta upp det med honom, känns inte som det finns nåt nytt att säga om det, han uppvaktar mig inte ändå och verkar inte ha någon som helst lust till sex med mig. Jag fattar liksom inte varför han vill stanna kvar i en sexlös relation?? 

Jag har kommit med massa förslag genom åren, bland annat är jag öppen för att vi hade kunnat ligga med andra, eller att jag har en pojkvän till, eller att vi bildar familj med en man till (polygami), och jag har sagt till honom att han kanske vill ligga med andra så är det ok bara vi pratar om det först. Men han vill inte ens ligga med andra!?? Och absolut inte att jag ligger med nån annan, en till pojkvän va ingen idé han lockades av. Så han vill helt enkelt att jag bara fortsätter i denna sexlösa relation??? 

vi har flera barn, verksamhet ihop mm också som knyter oss ihop, jag tror han älskar att leva ihop med mig och att han genuint inte vill leva med någon annan, han vet nog heller inte vad han ska göra åt det faktumet att han inte tänder på mig. Har ni några tips vad vi kan göra?

(Jag tänder fortfarande på honom tillräckligt nog för att ha sex, typ snabbisar i tvättrummet eller soffan eller utomhus. Han har noll intresse.)

• Svar på tråden Ni som är i långa 10+ år relationer, angående sex
  • Anonym (Jobbigt)

Vad jobbigt för dig. 

reagerar när du skriver att han sagt att han inte attraheras av dig längre pga din vikt, känner du själv dig attraktiv? Du skriver att du velat ligga med andra, tror du att andra hade funnit dig attraktiv?

det finns inte så mycket att göra än att försöka hitta tillbaka till attraktionen. Parterapi, tantra och kanske kan ni börja motionera tillsammans, det är bra både för vikt och hormonbalans. Men det hela beror ju på om han vill hitta tillbaka till denna delen, kanske han är nöjd utan sex helt och hållet och det stör honom inte?

• Anonym ((Stor familj))

Tack för ditt svar anonym, det får mig att fundera, jag vet faktiskt inte om andra män finner mig attraktiv, jag har inte rört mig ute bland folk så mycket de senaste åren så jag har inte kunnat känna av hur andra män reagerar På mig tex om de vänder sig om, stöter på mig osv. Jag har ändrats utseendemässigt de här åren, från ganska vältränad med lång hår, liten rumpa och a-kupa, till mullig med page frilla, stor rumpa och f-kupa (silikon). Jag har alltid snygga tighta kläder som framhäver rumpan och brösten, alltid stylad i håret och sminkad, jag bryr mig om mitt yttre, även om jag nu tycker att jag är snyggare som ?fyllig?/kurvig än när jag var mindre i kroppen. Jag är själv bisexuell och tänder på kvinnor som ser ut som mig dvs är väldigt kurviga med en kvinnlig klädstil som framhäver formerna. Men ibland undrar jag om min sambo hellre hade velat ha kvar min lilla rumpa, platta mage och små bröst. Dock säger han att han gillar kurvor? Han har med gått upp i vikt (minst 15-20 kg) men som han vet så tänder jag på STORA killar, alltså killar som är rejält långa, mycket armmuskler och mycket fett, jag vill känna att jag har en rejäl man över mig i sängen. Så därför har hans viktuppgång bara varit positiv i mina ögon, så länge han klär sig snyggt och stylar håret. Men som sagt verkar han ha noll intresse för mig. Ibland funderar jag ens på varför jag sminkar mig, shoppar nya kläder etc, han verkar ju inte bry sig ändå. Jag funderar hur det skulle vara att gå ut på krogen eller nåt disco, för att se hur andra män reagerar på mig. Men samtidigt känns det fel, vi har ju familj  och jag vill ju egentligen bara ha honom? 

• Anonym (40-plus)

Blir nog ofta så här efter ett tag. Träffades ni innan du förändrades? Var han helt med på förändringarna? Vi har det ungefär likadant.. men tvärt om. Min fru har gjort din resa fast åt andra hållet.

Hon tycker att det räcker att kramas och vill gärna gosa men tycker att sex är lite för omständigt, hon blir inte lika våt, vill inte krångla med glidmedel och samlag med torr fitta är inte skönt för någon av oss.

Nu har vi dessutom tre barn som är medvetna om vad sex är och det känns ibland som att de aktivt förstör genom att knacka på eller storma in när vi ligger kvar i sängen på helgerna och på kvällarna är vi båda för trötta..

Snart är det semester och då kanske det finns mer tid och lust! Solig

Men du ska kanske som tidigare skrivit ta tag i tränandet och gå ner några kilo! Det är ju bra för hälsan om inte annat, framförallt på lång sikt!

• Anonym (Anonym2)

Hur mycket ansvar tar du i hemmet och med barnen? Kan vara där skon klämmer ett du gör för lite också men inget jag vet så klart.

• Anonym (känner igen mig)

Det kunde varit jag som skrivit det där. Jag är man i 50-årsåldern tillsammans med en kvinna i samma ålder. Hon är vacker, och fortfarande väldigt tilldragande sexuellt. Dock har hennes sexuella intresse alltid varit lågt. Enda gångerna hon verkligen visat intresse att ligga var när vi skulle skaffa barn. Nu har vi nog inte haft sex på 5 år. Jag tar inte heller längre initiativ.

På senare tid har jag börjat titta efter andra kvinnor, visst det känns fel men det går inte heller att skilja sig då vi har ett barn med diagnos. 

Vad ska man göra? Jag vet inte.

• Anonym (Carl i Gbg)

Hej!
    Jag tänker att det finns ju mer än fysisk atttraktion i detta. Jag undrar om ni har bra stimulerande samtal med varandra fortfasrande eller om era diskussioner blivit slentiranmässiga och ni helt enkelt tappat intresset för avrandra, inte bara fysiskt? Attraktion och lust handlar ju så myckety mer om bara fysisk attraktion.

• Anonym (Camilla)

På nått sätt känns det väldigt ytligt. Fokus på utseende. Hur gick diskussionerna när du valde att sätta in sillisar? Du gör det ju för din egen skull. Eller hur? Hur har han sagt att han inte längre är attraherad. Återigen fokus på yttre egenskaper. Inte ett pip om de intre kvaliteterna. Du verkar ha en yvigare inställning till sex och vem man har sex med. Är det där skon klämmer? Han kanske både med stigande ålder och vikt är orolig för sin potens. Jag tycker ni ska ta hjälp utifrån och få verktyg att hitta tillbaka till och utveckla ert sexliv. Ta en titt på relationen i stort. 

• KimLinnefeldt

Om du törs: Tala om för honom att sexlösheten är en "deal braker". Du tänker inte leva i en öken resten av livet. Om han inte gör något åt saken och ni hjälps åt, då tänker du lämna honom.

• Anonym (Engelska)

Oavsett är du samma person.
    Det jag älskar är personen. Ditt mind-sett ändras inte.
    Pandamien gjort att flera av oss kämpar med att ta bort några kilo, men alt ok.
    Samma här, min sambo tagit på sig 10 kilo, och hon bara 150. Men jag älskar henna. Vill henna på alla sätt fortfarande.

Du ska tänka på dig. Om ni inte kan lösa problem. Då upp till dig vad nästa steg är. 

• Anonym ((Stor familj))

40-plus:

Ja vi träffades innan jag förändrades utseendemässigt, men han verkade ok med det, fram tills hans lust började dala och jag fick ur honom att det bland annat handlade om att han tyckte att jag hade gått upp för mycket i vikt.

Va trist att din fru helt verkar ha tappat intresset för sex med. Jag tänker ju att de borde minnas alla bra sexupplevelser man haft tillsammans och längta tillbaka till det, när man har haft riktigt bra sex perioder. Att det är värt att försöka hitta tillbaks till det. För mig är att sluta ha sex med varandra helt uteslutet, det går ju att ha bra sex bara man vill det. 

Ja med barn springandes runt en blir ju sex lite knepigare. Men ärligt talat tycker jag sex och samliv är värt att prioritera. Jag vill ses på lunchen och ha en snabbis, gå tidigare från jobb så man kan ses på en ny spännande plats utomhus och ha sex med varandra, sätta klockan extra tidigt på morgonen för lite snabbt sex, eller smyga ut i trädgården på kvällen när barnen tittar på tv? 

Just nu är jag gravid (igen) så nu kan jag inte gå ner i vikt, men så fort barnet är ute vill jag prioritera att gå ner i vikt för relationens skull. 

Svar på tråden Ni som är i långa 10+ år relationer, angående sex