Litorina skrev 2023-06-01 16:35:20 följande:
Gör du det på din fritid? Det är verkligen inte smart ur löneförhandlingssynpunkt. Vet den lokala fackorganisationen om att du jobbar gratis? Jag förstår att det kan verka som en hygglig grej att göra, men om en i arbetslaget kan tänka sig att jobba gratis sätter det alla i en väldigt knepig sits när det kommer till löneförhandling.
AndreaBD skrev 2023-05-31 22:57:32 följande:
Jag har en gång målat alla väggar i ett klassrum. På en studiedag.
Allvarligt? Hur mycket kan du om lärarnas arbetssituation? Vi har 35 timmar arbetstid på plats och 10 timmar förtroendetid i veckan. Detta är alltså under arbetstiden på plats t.o.m., så hur kan det vara fritid?
Jag tänker t.o.m. göra det under en vanlig lektion, eftersom eleverna ska vara delaktiga. Och innan någon nu säger att de inte lär sig tillräckligt - strax före sommarlovet är de ändå inte särskilt mottagliga och gemensamma aktiviteter kan vara gruppstärkande. Det kan
t.om. göra att de inte förstör så mycket i lokalerna. Många bra effekter.
"Du måste tänka om. Studiedagen ska användas till kompetensutveckling, inte vaktmästararbete. Godkände rektor alltså att du stod och målade på arbetstid istället för att delta i möte/vidareutbildning? "
Såna extra-dagar i början och i slutet av läsåret används oftast för gemensam planering eller utvärdering. Oftast lämnar man lite "luft" ifall något mer dyker upp. Vi hade inget särskilt att göra den dagen. Definitivt inga möten eller fortbildning. Ja, rektorn hade godkänd det. Och en annan lärare hade inte heller något särskilt att göra och hjälpte mig sen också.
Förreten - fortbildning sker oftast under terminen, så att man måste ta ledigt och ha vikarie. Oftast gör man själv förslag på fortbildning. Också vanligt är att lärare går på en fortbildning på kvällen och får komp för det. Ibland har alla tillsammans en fortbildning. Typ varje gång de ändrar på läroplanen.