• Tecum

Farfar bestämmer allt!

Vilka är "vi" som delar gården? Är det dina föräldrar, syskon, kusiner osv eller är det bara du och din partner? Vad säger i så fall de andra om att farfar vill bestämma? 

Flera av de saker du nämner var bagateller som ni kan gå med på utan att det egentligen betyder något. Men exemplet måla om eller byta panel är en större grej. Vad händer om ni inte gör något? Eller sätter igång och skrapar/målar ändå? 
    Hur fungerar det att ta diskussionen med farfar, är han mottaglig för argument eller är det nej av princip? Kan DU erkänna att farfar kanske har rätt ibland?

• Tecum
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 15:39:48 följande:

Förstår att flera saker behöver klargöras. 

1. Jag lever själv och åker till stugan på gården som jag bor i endast för att pyssla på gården. Det är så att säga hela syftet med att jag överhuvudtaget åker upp och inte stannar kvar i lyan i stan.

2. Nej, det går ej att resonera. Endast principer som gäller. Så diplomatiska lösningar är ej aktuella.

3. Det är en släktgård där främst jag, min pappa och farfar/farmor hänger och bor i var sina stugor. Han äger hela skiten
    Pappa har köpt en av stugorna av farfar och jag hyr.

Om din pappa äger stugan du bor i är det han som ska godkänna vad du gör med den. I övrigt är det farfar som har sista ordet.

Ett bra förslag är att du erbjuder dig att göra det gratis om du gör på ditt vis, annars får han betala någon annan.
    Envisa personer kan man ibland lura genom att föreslå någon förbättring genom att säga typ "så skulle man kunna göra" men utan att kräva att man ska göra så. Efter ett tag brukar den envise lägga fram samma förslag men då som sin egen idé. Man planterar alltså förslaget och väntar tills han fått för sig att han själv kommit på det. Fungerar förvånansvärt ofta.

Annars är det bara att hålla god min och vänta. Du har tiden på din sida.
Svar på tråden Farfar bestämmer allt!