• Dilisen

Hur vanligt med blödning v.6?

Hej! är Det någon som vet hur vanligt det är att få en blödning i början av graviditeten (vecka 6) utan att det är något farligt? Jag blöder lite nu, men kan inte avgöra om det är mycket eller om jag kan vara lugn. Har heller inte ont eller så.

har fått ett tidigare missfall men då var det ett kemiskt graviditet. är det någon som har erfarenhet av detta? Bör jag vara orolig eller kan detta sluta bra ändå?

• Svar på tråden Hur vanligt med blödning v.6?
  • HejsanJenny

Det är helt vanligt, men förstår din oro såklart. ❤️  För mig var det lugnande att ta ett graviditetstest lite då och då i början för att se att strecket fortfarande var starkt, alt. visade att det fortfarande stod 3+ veckor på digitala test. 

Är det klarrött blod eller mer åt det bruna hållet? 

• Dilisen
    HejsanJenny skrev 2023-05-29 13:46:41 följande:

Det är helt vanligt, men förstår din oro såklart. ❤️  För mig var det lugnande att ta ett graviditetstest lite då och då i början för att se att strecket fortfarande var starkt, alt. visade att det fortfarande stod 3+ veckor på digitala test. 

Är det klarrött blod eller mer åt det bruna hållet? 

Jaa jag funderar på att göra samma med testerna, tack för förståelsen 🥺❤️ Önska dock man kunde få åka in och kolla ultraljud för att få ett definitivt svar, förstår ju såklart att det egentligen är ?slöseri? med tid eftersom de ändå inte kan göra något om de skulle vara ett mf ?

det är rött blod, men jag tycker den är lite orange/brun. Vet inte om det säger något, men det är absolut inte brunt-brunt blod, så som det brukar se ut när blodet är gammalt etc
  • HejsanJenny
    Dilisen skrev 2023-05-29 14:05:36 följande:
    Jaa jag funderar på att göra samma med testerna, tack för förståelsen 🥺❤️ Önska dock man kunde få åka in och kolla ultraljud för att få ett definitivt svar, förstår ju såklart att det egentligen är ?slöseri? med tid eftersom de ändå inte kan göra något om de skulle vara ett mf ?

det är rött blod, men jag tycker den är lite orange/brun. Vet inte om det säger något, men det är absolut inte brunt-brunt blod, så som det brukar se ut när blodet är gammalt etc
    Du har ju all rätt i världen att boka ett privat ultraljud som du själv får betala för om du vill. ❤️ Det gjorde jag relativt tidigt och tyckte det var väldigt skönt att få se att allt såg bra ut. Är man orolig tidigt så är det ju jättejobbigt och stressande att behöva vänta till KUB (om man ens vill/får göra det). Idag är jag i vecka 28 och har vid två tillfällen bokat privata ultraljud, en gång tidigt och den andra gången mellan KUB och RUL när jag fick en mindre blödning och blev orolig.  När jag var gravid med min dotter så fick jag till och med en remiss från min barnmorska för ett tidigt ultraljud, men det var för några år sedan och denna gång fick jag bekosta det ur egen ficka så det verkar vara lite svårare idag. 

håller alla tummar att allt går bra för dig! Kram 
  • Dilisen

Jag har kollat upp för att kunna boka tidigt ultraljud men de ställen jag hittat kan man endast gå till tidigast vecka 8, det är ju några veckor kvar dit för mig :( jag får köpa med hem tester och jämföra streck/veckoindikator.

blödningen har förövrigt vad jag kan se typ slutat. Det är lite brunt i bindan men inget färskt blod vilket jag hoppas är positivt. har inte haft ont eller så heller vilket också borde vara positivt.. hoppas innerligt att det endast är en genombrottsblödning🤞🏼

• Anonym (Håll ut)
    Dilisen skrev 2023-05-30 09:53:54 följande:

Jag har kollat upp för att kunna boka tidigt ultraljud men de ställen jag hittat kan man endast gå till tidigast vecka 8, det är ju några veckor kvar dit för mig :( jag får köpa med hem tester och jämföra streck/veckoindikator.

blödningen har förövrigt vad jag kan se typ slutat. Det är lite brunt i bindan men inget färskt blod vilket jag hoppas är positivt. har inte haft ont eller så heller vilket också borde vara positivt.. hoppas innerligt att det endast är en genombrottsblödning🤞🏼

Det är väl för att man inte kan se något som ger dig lugn innan v 8 ändå med säkerhet. 

Har själv gått igenom två tidiga missfall och förstår HELT önskan att bara få kolla och få nån säkerhet, men om man ändå inte kan få det så blir det bara en kostnad som inte kommer ge något. 

Streck kan också variera vill jag varna för. Ett av mina nissfall gav ett superstarkt streck två dagar innan missfallet. Under mina lyckade graviditeter har styrkan varierar så att jag fått gråtångest av det. 

• Anonym (Många mf)

Jag har haft många missfall och de brukar börjar lungt sen efter  någon dag som mens. Inte haft direkt ont alls.

Hade däremot stört blödning i ve 9 och hon är 4 år nu :)

• Dilisen

Tack för era svar! Hoppas innerligt att detta inte är något farligt🤞🏼 jag tror att alla som varit gravid nån gång kan känna igen sig i det här att väntandet är det värsta. Känns ändå skönt att kunna prata av sig och höra andras erfarenheter❤️

någon mer som upplevt detta? Dvs blödning vecka 5+5 som blivit brun dagen efter? Slutat positivt?

• Lilja3389
    Dilisen skrev 2023-05-30 14:58:59 följande:

Tack för era svar! Hoppas innerligt att detta inte är något farligt🤞🏼 jag tror att alla som varit gravid nån gång kan känna igen sig i det här att väntandet är det värsta. Känns ändå skönt att kunna prata av sig och höra andras erfarenheter❤️

någon mer som upplevt detta? Dvs blödning vecka 5+5 som blivit brun dagen efter? Slutat positivt?

hur går det för dig?

jag är nu 6+5 och har blött i ett par dagar till och från. Psykisk misshandel att vara i ett limbo läge.

har kanske blött 2-3 msk utspritt på 2 dagar (tors-fre) har fortfarande symtom. Men känner mig nojig och börjar tvivla om detta går vägen.  

har ett ma i bagaget, där fostret stannat av i v6/7, gjorde abort på ma och de kom mycket blod och klumpar. Vilket ändå känns som en trygghet att det inte är i närheten av sp mycket.

strykekram
Svar på tråden Hur vanligt med blödning v.6?