• Anonym (Hmm)

Separera om 7 år

Du ska inte vänta i sju år, era barn lider av detta så klart. Tolkar det som att de är i tonåren ungefär? Det finns ingen anledning att vänta.

Sen boende. Hur han löser det är inte ditt problem. Börja leta boende, ställ dig i bostadsköer så du samlar poäng, prata med privata hyresvärdar. Hur kommer det sig att du har så dålig ekonomi? Har du jobb? Deltid? Kan du fixa till så du har bättre inkomst? Alternativt fundera på att flytta till mindre ort i närheten, där kan det vara billigare.

Samarbeta kring barnen, njaaa inte nödvändigtvis så himla mycket och det mesta går att ta via meddelande. Ju större barnen blir desto mindre behov av kontakt mellan er föräldrar. Om barnen ska bo hos honom kan de antingen ta sig dit själva eller bli hämtade av pappan i skolan. De kanske inte ens vill bo hos honom alls och i den ålder de bör vara nu så får de bestämma det själva.

• Anonym (Hmm)
    Less is more skrev 2023-05-27 19:48:44 följande:
    Vi har vanliga inkomster och en buffert, men det räcker inte långt. 

Klart att man skulle kunna hitta nåt lagom stort i en gangsterförort. Men jag vill inte ha mina barn där. Dessutom har vi mycket som är etablerat för barnen med skola, kompisar och intressen. Jag vill inte rubba det. Jag vill inte krångla till allt.

Vi har inte bara dålig stämning hemma. Jag kan vara med honom. Han är inte bara tråkig och dålig jämt. Så jag tror inte barnen märker allt. Men vissa egenskaper stör mig en del.

Jag är medelålders och det är för sent att leta efter den stora kärleken. 

Jag bor ihop med en kk som jag har barn med helt enkelt. 
    Men ansök om socialbidrag då om lönen inte ens täcker en normal hyra.

Man måste inte bo i Sthlmsförorterna, det finns andra alternativ, och dessutom bättre förorter utan att bo i "hooden".

INGEN kommer tacka dig för att du vägrar ta tag i situationen och istället planerar att lida i flera år till. Du vill inte krångla, barnen har det så etablerat osv osv. Det är väl ingen som säger att de måste byta hobbies eller skola osv för det? Går både tunnelbana och tåg i de där trakterna såvitt jag vet. I värsta fall får de väl bo kvar hos pappan där ni är nu.

Ja, du tror det, och du har fel. Barnen vet mycket väl vad som pågår mellan er vuxna, att ni inte har någon bra relation. De är inte så dumma som man kan tro.

Du kommer inte hitta kärleken så länge du sitter fast med den där karln i alla fall. Måste säga att det är väldigt negativ inställning att tro att man i din ålder inte kommer att ha fler relationer. Det är inte alls för sent!

Kort sagt: det finns lösningar, om man vill hitta dem!
  • Anonym (Hmm)
    Less is more skrev 2023-05-28 07:45:15 följande:
    Jag känner inte att jag lider - men vi är lite olika.

Socialbidrag ell bostadsbidrag kan man ju inte få om man har en genomsnittlig inkomst. Men jag skulle behöva ju en bostad som barnen ryms i. I ett område där jag trivs. Det räcker inte pengarna till.

Jag har faktiskt  tagit upp separation tidigare ett par gånger. Men då landar han direkt i att jag har fel och han skäller ut mig, eller så blir det en monolog på en timma som aldrig tar slut. Det vill jag inte att  våra barn ska lyssna på. Tyvärr vill han inte gå i parterapi. Jag har frågat. 

Hur som helst är det inte så illa att vi behöver separera ännu. Han har bra sidor också. Han har aldrig sagt något dumt till mig, och är ingen våldsam person. Men han vill bestämma allt. Han har t.ex bestämt hela semestern...som han brukar. Jag kände bara att det rann över lite igår och att jag behövde skriva av mig lite.
    Och du tänker öht inte på barnens bästa i det här. Bara ditt. Det du fortfarande inte fattar är att de påverkas negativt av det här. Du behöver inte "ta upp" separation - du informerar om ATT ni ska separera. Sånt tar man så klart inte när barnen är hemma! Vägra lyssna på sådant och gå därifrån om han sätter igång.

Har man barn så finns det stor chans att man får bostadsbidrag, dessutom finns csn/barnbidrag och om barnen bor mest hos dig kan pappan betala lite i underhåll.
  • Anonym (Hmm)
    Less is more skrev 2023-05-28 12:15:18 följande:
    De kanske märker nåt ibland - men livet med separerade föräldrar i mindre bostäder och svagare ekonomi än innan - är inte heller roligt.
    Det är bättre att slippa bo som ni har det nu i vilket fall. Om du tror att det materiella är viktigast så kan jag bara skaka på huvudet. Du är flerbarnsförälder med rätt gamla barn och du fattar inte mer än så på alla dessa år? Dessutom tänker du inte på hur detta påverkar barnens bild av hur relationer ska vara. Vill du att de ska ha det likadant när de blir äldre...? För de tar efter ert mönster även om de inte förstår det själva. Man skulle vilja bättre för sina barn, skulle man tro.
  • Anonym (Hmm)

Sedan att du skriver att de märker det "ibland", du fattar inte att detta "ibland" skapar en helhetsbild av hur hemmet är även om det inte är varje dag, men däremot påverkas de varje dag av hur det är, oavsett om något händer eller inte.

Svar på tråden Separera om 7 år