Inlägg från: Anonym (W) |Visa alla inlägg
  • Anonym (W)

Förlora nyttjanderätt andrahandsuthyrning- praxis

Nesnah skrev 2023-05-27 12:30:12 följande:

Det gäller faktiskt inte min situation utan en vän som reser utomlands någon månad för att hälsa på alla släktingar och familj som inte finns i Sverige, och är lite risktagande då personen har dålig ekonomisk situation just nu.

Jag vet ju inte stadgarna, men det brukar ju finnas skäl när andrahandsuthyrning accepteras, och som jag förstått har det blivit lite lättare också:

Av vad jag förstått hittils torde konsekvenserna mycket utgå ifrån hur petig föreningen är, då det inte finns så mycket gråzoner att arbeta med om man redan fått varning.

Det känns som jag skulle föreslå min vän att arbeta med föreningen då det ju är lite mer ömmande skäl att hälsa på familj än bara semesterresor, och kanske släpps igenom då.

Handlar inte om varför din vän ska åka på semester, det bryr sig inte dom om. Det handlar om olovlig uthyrning. Är det inte tillåtet så struntar de i varför. Har hon inte råd att åka får hon stanna hemma eller spara pengar. Ta sitt ansvar. 
  • Anonym (W)
    Nesnah skrev 2023-05-27 13:58:43 följande:

Ja, anledningen är ju vad som avgör om det är tillåten uthyrning förutsatt att man frågar först. T.ex har jag förstått att andrahandsuthyrning kan vara tillåtet om man tillfällig period arbetar/studerar på annan ort, så anledning torde ju inte vara helt irrelevant om man frågar innan.

Semester kan vara en anledning naturligtvis. Men de bryr sig inte om vad hon ska göra på sin semester. Om det inte är tillåtet så spelar det ingen roll att hon ska hälsa på släktingar eller åka till Mallorca, eller om hon har råd eller inte. 
Svar på tråden Förlora nyttjanderätt andrahandsuthyrning- praxis