• cutepenguin

Clearblue veckoindikator

Jag blir så nojig.. Hade min sista mens 19 april och hade ÄL runt 8-10 maj. Jag borde alltså vara i vecka 5+2 nu (enligt vissa hemsidor är jag i 4+5) och har cykellängd på 31-34 dagar, så ganska lång. 

Testade positivt i tisdags (cirka BIM+4) med Clearblue och fick ?Gravid 1-2?. Testade nu igen tre dagar senare och fick samma. Är det möjligt att det inte gått mer än 2 veckor sen befruktning ändå? Borde vara på gränsen till att den visar ?Gravid 2-3? kan jag tycka.. Räknar man från ÄL 8-10 maj så är det strax över två veckor sen, men som jag förstått det kan det ta några dagar för spermierna att nå ägget? Så kanske är rimligt ändå och jag nojjar i onödan.
  • Svar på tråden Clearblue veckoindikator
  • Fjällsockan

Hur vet du när du hade ÄL? Teststickor? Temperatur för att bekräfta? Reagerar lite på att du skriver att du har en lång cykel men att lutealfasen bara blir 9 dagar utifrån den BIM du nämner? Kanske är det så för dig förstås! Bara tänker om du utgått från någon app eller så kan det ju alltid ha hänt att det skiljer sig några dagar hit och dit? Ägget måste väl bli befruktat inom ett dygn från att det släpper, men själva implantationen kan ta längre tid. Tror flera appar brukar räkna ÄL som 2+0, men det kan ju vara så att om de utgår från din långa fas mellan mens och ÄL blir veckouträkningen missvisande? Eftersom testen reagerar på hcg-nivå så har ju du inte lika hög nivå som någon som haft ägglossning tidigare - fast vanligtvis har kortare folikulärfas/menstruationsfas, är du med på hur jag tänker? I så fall kan ju 1-2 stämma för dig! Så slår det säkert om till 2-3 veckor imorgon eller med mer koncentrerad urin! 

• cutepenguin
    Fjällsockan skrev 2023-05-26 15:30:41 följande:

Hur vet du när du hade ÄL? Teststickor? Temperatur för att bekräfta? Reagerar lite på att du skriver att du har en lång cykel men att lutealfasen bara blir 9 dagar utifrån den BIM du nämner? Kanske är det så för dig förstås! Bara tänker om du utgått från någon app eller så kan det ju alltid ha hänt att det skiljer sig några dagar hit och dit? Ägget måste väl bli befruktat inom ett dygn från att det släpper, men själva implantationen kan ta längre tid. Tror flera appar brukar räkna ÄL som 2+0, men det kan ju vara så att om de utgår från din långa fas mellan mens och ÄL blir veckouträkningen missvisande? Eftersom testen reagerar på hcg-nivå så har ju du inte lika hög nivå som någon som haft ägglossning tidigare - fast vanligtvis har kortare folikulärfas/menstruationsfas, är du med på hur jag tänker? I så fall kan ju 1-2 stämma för dig! Så slår det säkert om till 2-3 veckor imorgon eller med mer koncentrerad urin! 

Oftast känner jag när jag har ÄL då jag får värk i ca 30 min, väldigt tydligt. Så enligt mig hade jag ÄL 8 maj, enligt appar jag använt i flera år 10 maj. Så kan inte veta till 100% såklart då jag aldrig använt teststicka eller mätt temperatur. Men då jag blev gravid på ett enda försök som skedde 8 maj kan inte ÄL varit speciellt mycket innan eller efter. Går man efter min ?känsla? när jag har ÄL är min lutealfas bara 10-11 dagar. 

Jag förstår hur du menar, lite lugnande ändå! 😊 Testade inte med morgonurin nu heller så kan såklart ha slagit om till 2-3 EGENTLIGEN. Får avvakta någon dag och ta ett nytt test och hoppas på det bästa.

• Fjällsockan

Spermierna kan ju även överleva några dagar så ägget kan ju lossnat efter 8 maj. Du befinner dig säkert precis mitt emellan veckor nu. Testa igen med mer koncentrerad urin imorgon eller så länge du orkar vänta så har det säkert slagit om Skrattande

Jag hade ÄL 4e en månad, fick 1-2 den 18e (så ÄL+14), och du är ju typ på ÄL+16 om du hade ÄL 10e så inte så olika! Fick 3+ på ÄL+25. Håller tummarna och tror verkligen inte du behöver oroa dig! 

• cutepenguin
    Fjällsockan skrev 2023-05-26 15:52:46 följande:

Spermierna kan ju även överleva några dagar så ägget kan ju lossnat efter 8 maj. Du befinner dig säkert precis mitt emellan veckor nu. Testa igen med mer koncentrerad urin imorgon eller så länge du orkar vänta så har det säkert slagit om  // Skrattande

Jag hade ÄL 4e en månad, fick 1-2 den 18e (så ÄL+14), och du är ju typ på ÄL+16 om du hade ÄL 10e så inte så olika! Fick 3+ på ÄL+25. Håller tummarna och tror verkligen inte du behöver oroa dig! 

Det är sant. Tack så jättemycket för dina lugnande ord! Ska försöka släppa det och tänka att jag ÄR gravid. ☺️ Och ta ett nytt test om 2-3 dagar. 

• cutepenguin

Kunde inte hålla mig längre så tog ett test nu klockan 17.30 efter jobbet och fick gravid 2-3!! Är överlycklig 🥹 Jag har förmodligen bara haft ägglossning senare än jag trott helt enkelt. Funderar på när det kan ha slagit om. Får bli ett nytt test på söndag för att se om jag får 3+. 

• cutepenguin
    Fjällsockan skrev 2023-05-30 12:13:46 följande:

Yeey! Så kul att du uppdaterade! Grattis!

Tack! Det var en lättnad, var orolig 😅

Svar på tråden Clearblue veckoindikator