• Anonym (Orkar inte mer)

Lämnat en dålig relation men svårt att bli av med exet

Jag bröt upp från min partner för snart ett år sedan pga av att relationen var dålig av många orsaker. Min partner skötte inte ekonomin, var otrogen, var inte en närvarande pappa mm. Mycket av det jag har läst verkar peka åt att han var narcissist. Det spelade aldrig någon roll vad han gjorde mot mig eller barnen det var alltid synd om honom. Han till och med prioriterade sig själv framför barnen. 

Trots att jag är helt färdig med relationen så har jag kämpat mig blå för att hjälpa honom att bli en bra pappa, utan att det har hjälpt. Jag förstår att det finns inget här jag kan göra.

Det vill säga jag lever kvar i gamla mönster där jag hela tiden släcker bränder och räcker ut hela armen om och om igen. Han tycker att vi har ett gott samarbete, men sanningen är att allt går ut på att jag skjutsar, hämtar, lånar ut bil och bostad, lånar ut pengar mm. 

Finns det någon som känner igen det här? Eller någon som har konkreta tips? 

Jag vill inte ha det så här. Ett normalt umgänge fungerar inte så han kan inte hämta och lämna i skolan. 

• Svar på tråden Lämnat en dålig relation men svårt att bli av med exet
  • Anonym (Rakt på sak)

Sluta curla!!

Ge mig några specifika situationer så ska jag tala om hur du kan hantera dem!

• FuckGoggleAskMe

Sluta låna ut pengar, bostad och bil. Säg nej, jag vill inte, det räcker som förklaring. 

Sluta skjutsa. Han kan åka buss, taxi eller cykel. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-25 20:55:56 följande:

Det vill säga jag lever kvar i gamla mönster där jag hela tiden släcker bränder och räcker ut hela armen om och om igen. Han tycker att vi har ett gott samarbete, men sanningen är att allt går ut på att jag skjutsar, hämtar, lånar ut bil och bostad, lånar ut pengar mm. 

Finns det någon som känner igen det här? Eller någon som har konkreta tips? 

Jag vill inte ha det så här. Ett normalt umgänge fungerar inte så han kan inte hämta och lämna i skolan. 

Du skjutsar och hämtar barnen, om jag förstår rätt. "Tyvärr, jag har inte möjlighet" Varför inte, kommer han undra. "Tyvärr, det går bara inte". Inga fler förklaringar utöver detta!

Låna ut bil? Aldrig! "Nej, jag behöver den själv." Vad ska du göra, lär han undra. "Eeeh, det är faktiskt min ensak."

Låna ut bostad, är du seriös....? NEJ så klart! Han har väl ffs ett eget boende? "Nej, jag vill inte längre låna ut min bostad/jag vill inte att du sover över här mer". Varför inte, lär han undra. "Jag vill bara inte", och upprepa samma svar tills han ger sig.

Låna ut pengar? Aldrig! "Nej, jag har inte möjlighet. Nej, inte ens en hundring. Jag behöver pengarna själv." Inga fler förklaringar!

- om han inte får matpengar till barnen så kan han inte ha dom
    - får han inte låna bilen måste barnen gå långt 
    - dyker inte upp i tid för umgänge 
    - ska få barnen hämtade och lämnade hos sig. 
    - tar bara ett av barnen, den som är enklast
    - bryr sig inte om att den yngsta inte vill träffa honom 

det ni säger är helt rätt, men varför är det så svårt? Jag har inga känslor för honom alls. Hade varit skönast att inte ha honom i vårat liv men jag kan inte neka barnen umgänge med sin pappa? så less på att ställa upp för honom. 

• Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Orkar inte mer) skrev 2023-05-25 22:12:35 följande:

det ni säger är helt rätt, men varför är det så svårt? Jag har inga känslor för honom alls. Hade varit skönast att inte ha honom i vårat liv men jag kan inte neka barnen umgänge med sin pappa? så less på att ställa upp för honom. 

Matpengar? Inte ditt problem. Då får väl barnen på heltid hos dig så får han betala underhåll istället och ha umgänge på passande dagar. Han kan annars ansöka om soc-bidrag om inte halva bb räcker till.

Låna bilen? För att barnen sover över hos honom kan tänkas? Hans problem att lösa. Bor man långt bort så kanske man kan få skjolskjuts. Hur hade han gjort om du inte hade haft bil...?

Dyker inte upp i tid? Hur lång tid då? Sätt en gräns, om han inte dyker upp inom t ex en halvtimme efter utsatt tid så utgår du från att umgänget är inställt. Då gör du något annat med barnen istället.

Ska få barnen hämtade/lämnade, nääää han kan väl lika gärna hämta/lämna vid skolan.

Tar bara ett av barnen?!? FY F*N vad taskigt mot den yngsta! Antingen får han vara farsa till alla sina barn eller inte alls! Familjesamtal på ingång där! Fråga hos kommunen, de har någon slags samtalshjälp att erbjuda där.

Det är svårt för att han spelar på ditt dåliga samvete gentemot barnen! Han försöker utnyttja din svaga punkt, för han vet att du älskar dina barn och vill dem 100 % väl!

Fasen ts, önskar man hade varit där och kunde hjälpa dig att föra talan lite grann! Den där pojkvaskern skulle behöva sättas på plats!
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2023-05-25 22:49:09 följande:
    Matpengar? Inte ditt problem. Då får väl barnen på heltid hos dig så får han betala underhåll istället och ha umgänge på passande dagar. Han kan annars ansöka om soc-bidrag om inte halva bb räcker till.

Låna bilen? För att barnen sover över hos honom kan tänkas? Hans problem att lösa. Bor man långt bort så kanske man kan få skjolskjuts. Hur hade han gjort om du inte hade haft bil...?

Dyker inte upp i tid? Hur lång tid då? Sätt en gräns, om han inte dyker upp inom t ex en halvtimme efter utsatt tid så utgår du från att umgänget är inställt. Då gör du något annat med barnen istället.

Ska få barnen hämtade/lämnade, nääää han kan väl lika gärna hämta/lämna vid skolan.

Tar bara ett av barnen?!? FY F*N vad taskigt mot den yngsta! Antingen får han vara farsa till alla sina barn eller inte alls! Familjesamtal på ingång där! Fråga hos kommunen, de har någon slags samtalshjälp att erbjuda där.

Det är svårt för att han spelar på ditt dåliga samvete gentemot barnen! Han försöker utnyttja din svaga punkt, för han vet att du älskar dina barn och vill dem 100 % väl!

Fasen ts, önskar man hade varit där och kunde hjälpa dig att föra talan lite grann! Den där pojkvaskern skulle behöva sättas på plats!

Tack, du peppar mig ngt otroligt! 

han bor avigt till med få bussar, han kan inte lämna vid skola/förskola dels för att han jobbar natt men även för att han inte skött det. Så jag har barnen 99.9%. Hans ekonomiska situation gör att han inte kan köpa bil. Den yngsta har inte velat vara med sin pappa men pappan gör inget åt det. 

jag känner mig så korkad som bara inte kan säga nej  men nu jävlar. i perioder har jag lyckats men det slutar med att jag är tillbaka på ruta ett  

• LFF

Du nekar inte barnen umgänge med sin pappa bara för att du inte vrider dig ut och in för hans skull. Prata med familjeenheten i din kommun. Håll all kommunikation skriftlig och spara allt vid en eventuell tvist. Det är han som hindrar umgänget med barnen. 

Hur gamla är barnen? Hur ofta ska de ha umgänge?
  • Anonym (?)

Är han väldigt ung? Han låter väldigt omogen. Har du kontakt med dina fd svärföräldrar? I så fall kanske de kan påverka honom, alternativt ställa upp med skjuts och sånt.

Du måste sätta gränser. Att låna ut bil bostad pengar är helt fel, säg nej. Så får han lösa det, eller så blir det inget umgänge. Du kan kontakta soc, ni kan boka samtal, det kan finnas föräldrastöd åt honom mm. Har ni schema fastlagt? 

• Anonym (Tvillingmorsan)

TS, han är en jättebebis som lever på att du curlar honom och ställer upp för barnens skull. Sluta genast med det. Om barnen får sämre kontakt med sin pappa för att han inte skärper sig, är det faktiskt hans fel. Ja, det är synd att de inte har en närvarande pappa. Men det beror på honom, inte på dig, och det är inte ditt ansvar att lösa.

INGEN myndighet skulle kräva det av dig. Man får inte förhindra eller försvåra umgänge, men det är en annan sak. Man har INGEN skyldighet att ställa upp så mycket som du gör.

Du kan ställa upp IBLAND, med hämtning och lämning osv. Men sluta genast att låna ut pengar och bostad! Han får lösa det, eller gå till Soc.

Du låter för snäll. Människor som han sniffar ofta upp personer som är för snälla, som de kan utnyttja, suga musten ur. Du måste lära dig sätta gränser. Att gå och prata med någon kan nog vara bra, då kan du få hjälp och strategier för gränssättning.

Hans hållhake är barnen. Han vet att du ömmar för dem och vill att de ska ha en bra relation till sin pappa, men HAN verkar tyvärr inte bry sig tillräckligt.

• Anonym (sätt stopp)

flera bra svar redan, inget att tillägga i detalj.

MEN. För att det ska vara möjligt att komma ur vinkelvolten så behöver du även ett bryt, ett avstamp. Du behöver sas "göra slut" en gång till med honom.

Ett allvarligt snack där du förklarar de nya reglerna, förutsättningarna, förväntningar och krav från din sida.

Det första är att du måste inse att det inte är DITT problem att han har svårt med ekonomi, avsaknad av bil, bussar, jobbtider etc. Han lever sitt eget liv och det är HANS ansvar att lösa sina problem och möjligheter att ta hand om SINA barn.

Så - ett tydligt samtal men lugnt där du förklarar för honom.
    1) Jag kommer leva MITT liv från och med nu, jag kommer inte anpassa mig till dina behov och problem.
    2) DU är ansvarig för att lösa allt praktiskt, ekonomiskt etc. för att kunna fungera som pappa och ta hand om barnen enligt plan.
    Jag lägger mig inte i hur du löser det - bara lös det. Utan min inblandning.

3) Jag kommer inte acceptera att du väljer bort ett av barnen, skärp dig och ansträng dig annars måste jag vidta åtgärder och skydda hen från att bli sårad.

Detta börjar NU och jag kommer inte acceptera något tjat eller påverkan.
    Håller du inte det du lovar, tider mm så blir det konsekvenser. Jag kommer inte sitta och vänta på dig eller lösa dina problem.

Capish!?

Svar på tråden Lämnat en dålig relation men svårt att bli av med exet