Är det rättvist??
Självklart är det inte rättvist att favorisera ett barn och dennes barn. Det är synd att dina föräldrar, speciellt din mamma, betett sig som hon gjort men det vet du ju redan.
Vad gäller cancerbeskedet, hade de berättat för ditt syskon att er mamma hade fått cancer? Tycker inte att det framgick av ditt inlägg.
Min farmor mådde dåligt för många år sedan (hon är död numera) och där berättade hon inte förrän efteråt för någon annan än sin syster att hon hade fått cancer. Jag fick veta det ett år senare då jag bjöd in henne på födelsedagsfika när jag fyllde år på följande vis "Du minns att jag mådde lite dåligt förra året? Det visade sig att jag hade cancer men jag är frisk nu".
Det är trist som sagt att du och din mamma har en så pass dålig relation. Tror dock inte att detta besked gällande cancern kommer att göra någon skillnad. Försök att hålla kontakten med din pappa, om ni har en vettigare relation. Vem vet, den kanske blir bra om din mamma skulle gå bort (inte för att man ska önska livet ur folk).