Mors dag - svärmor
Mors dag och fars dag är menat att barnen ska fira sina föräldrar, inte att partner till barnen ska fira den de delar föräldraskapet med. Jag ser mer och mer av den varianten dock och särskilt när det gäller just mödrarna. Jag vet inte vad det är men det känns som att både Mors Dag och Alla Hjärtans Dag handlar om mer krav på männen att de ska leverera än att det ska vara just Mors Dag (barnen firar sin mamma), eller Alla Hjärtans dag (ömsesidigt).
Jag hade föreslagit att dela upp er dag så att din partner kan fira med sin mamma viss del och sen med er, dig, eller tvärtom om du inte vill ha besök den dagen.
Sedan tycker jag att du har rätt att säga att på mors dag så vill jag inte ha besök den dagen (och kanske städa, laga mat etc inför besöket) utan då vill jag göra (de alternativ du skrev om). Han kan väl åka hem till sin mamma då med nån bakelse eller ta ut henne och äta eller fika någonstans?
För mig funkar tankesättet hans mamma först, jag sen, eftersom tanken på mors dag är att barnen ska fira sin mamma, inte partnern ska fira mig som mamma, det kommer sekundärt. Jag vet inte hur länge hans mamma kommer leva heller, och han visar på så många andra sätt att det är jag och vår familj som jämt kommer före hans mamma. Hade det inte varit för hans mamma och hennes sätt att uppfostra honom så hade jag inte haft min man, så all heder till henne, säger jag.