tjejanonym skrev 2023-06-03 18:55:20 följande:
Ingen fara, förstod att det var av välmening❤️
Ibland undrar man bara hur mödravården hade sett ut om det varit män som drabbats av detta som många av oss kvinnor får gå igenom? Det känns som att det är mycket som vi bara får ha lov att acceptera för att "det är normalt".
Skönt att du verkar ha haft en väldigt bra BM som tagit din oro på allvar men jag tror du måste haft en väldans tur. Att bara vänta på ett sånt här besked är fruktansvärt. Jag har ringt gyn/bm flera gånger denna vecka men får bara rådet att avvakta. "Bästa" tipset jag fick var att ta ett till gravtest men det säger ju egentligen ingenting om det är MA som ännu ligger kvar, det kan ju ta tid för hormonerna att sjunka (har som sagt inte blödig några klumpar).
Sen att jag fick rådet att ta två Alvedon och en Ipren för smärtan förra veckan kan jag också tycka är rätt konstigt innan man ens bekräftat att det faktiskt inte lever längre. Ipren ska man ju liksom låta bli om man är gravid...
Ja tyvärr tror jag det ligger oss i fatet att det bara är kvinnor som väntar barn, för hade män gjort det hade vården sett helt annorlunda på fenomen som oro för missfall, illamående, diverse andra gravidåkommor osv. Det är sorgligt att så mycket ska sopas undan med att den gravida ska tvingas bara vänta. I mitt landsting erbjuds ingen undersökning förens RUL, man förväntas alltså gå halva graviditeten innan man ens får kolla om det ligger en bebis med tickande hjärta däri. Det är så jävla sjukt, otroligt provocerande faktiskt.
Jag hade turen att få en väldigt bra BM vid min första inskrivning, som då också slutade i missfall. Redan vid inskrivningen hade jag haft en rosa flytning och jag grät typ hela besöket över att jag var så inställd på att det var missfall, vilket det även visade sig vara. Från den dagen har jag fått väldigt mycket hjälp och stöd. Det är sorgligt att det ska spela så stor roll vem man hamnar hos. På min VC har jag träffat alla barnmorskor och alla är som vår. Det är nog en annan kultur där, vilket jag är glad över.
Att vården ger råd om gravtest är ju skrattretande, om man väljer att göra det självmant må ju vara - men att vården tipsar om det. Ja, vad ska man säga? Och beträffande rådet om Ipren, jag fick inte ens ta Ipren när jag var gravid i vecka 8 i och hade 40 graders feber som inte gav med sig. Att säga att du ska ta Ipren mot smärta känns ju lite som att strunta helt i dig och bönan. Absolut att man ska kunna ta smärtlindring vid smärta, men föreslå inte sådant som gravida inte ska äta. Man blir så otroligt trött när man hör det. 🤦?♀️