Cykelolycka
Jag har två systrar som råkade ut för cykelolyckor - detta hände dock inte i Sverige, utan i Österrike, där bilen är kung.Syster 1: hon cyklade rakt i en korsning på cykelvägen när hon hade grönt och en bil som svänge åt höger körde på henne. Det är inte ovanlig att bilister som svänger höger bara kör på, speciellt skiter de i cykelvägarna (inte så mycket i övergångsställen), men denna bilist var extra speciell. För han stannade faktist, men körde på när en cyklist var förbi, för det var tydligen för mycket begärt att kolla om det kommer fler en bara en person på cykeln. Min syster hade några ringare skador.
Syster 2: hon skulle cykla rakt, en bilist svänger åt höger. Hon såg redan att bilisten skiter i att kolla, så hon stannade, trots att hon hade förtur. Men bilisten sket inte bara i att kolla, han sket även i att stanna på vägen. Han körde lite upp på cykelbanan när han svängde och körde på cykelns framhjul. Låter inte så farligt, MEN: min syster föll ner, såklart, bilen körde på framhjulet, tryckte ner hela cykeln hårt och cykelns ram krossade min systers ben (smalbenet tror jag det var). Den var vekligen helt krossad (jag såg röntgen bilderna - massor med små bitar!), hon hade flera operationer, skruvor i benet, satt i rullstol i flera veckor, sedan mödosamt rekonvelescens.