-
-
Svar på tråden Cykelolycka
-
Auts, så du slog rätt hårt i backen med huvudet?Daisy28 skrev 2023-05-25 08:48:19 följande:Ja, körde intervallträningen i en backa och klippsen löste ut. Spräkt hjälm och en del skrubbsår.
-
Oj, tur du hade hjälm.. minns du hurudan hjälm du hade? Hade själv en Bell solar då jag vurpade i en nedförbacke och stor gropDaisy28 skrev 2023-05-25 08:53:58 följande:Ja, for över styret vilket gav ett jack i smalbenet. Landade på armbåge och höft, huvudet snärtade sen ner i backen. Hjälpen tog smällen.
-
Hade de hjälm?Spucks skrev 2023-05-25 22:26:21 följande:Jag har två systrar som råkade ut för cykelolyckor - detta hände dock inte i Sverige, utan i Österrike, där bilen är kung.
Syster 1: hon cyklade rakt i en korsning på cykelvägen när hon hade grönt och en bil som svänge åt höger körde på henne. Det är inte ovanlig att bilister som svänger höger bara kör på, speciellt skiter de i cykelvägarna (inte så mycket i övergångsställen), men denna bilist var extra speciell. För han stannade faktist, men körde på när en cyklist var förbi, för det var tydligen för mycket begärt att kolla om det kommer fler en bara en person på cykeln. Min syster hade några ringare skador.
Syster 2: hon skulle cykla rakt, en bilist svänger åt höger. Hon såg redan att bilisten skiter i att kolla, så hon stannade, trots att hon hade förtur. Men bilisten sket inte bara i att kolla, han sket även i att stanna på vägen. Han körde lite upp på cykelbanan när han svängde och körde på cykelns framhjul. Låter inte så farligt, MEN: min syster föll ner, såklart, bilen körde på framhjulet, tryckte ner hela cykeln hårt och cykelns ram krossade min systers ben (smalbenet tror jag det var). Den var vekligen helt krossad (jag såg röntgen bilderna - massor med små bitar!), hon hade flera operationer, skruvor i benet, satt i rullstol i flera veckor, sedan mödosamt rekonvelescens. -
Oj, tur inet väre hände. du har haft hjälm länge?asdfgh skrev 2023-05-28 21:12:06 följande:
Inga allvarligare olyckor, det värsta var väl när min man (då sambo) fick in något i framhjulet när han cyklade nedför en backe ner mot stan för att lämna tillbaka ett par skor. Han flög över styret och fick ett antar rejäla skrubbsår och ärret efter ett av dem kan man fortfarande se idag, 15 år senare.
Skorna skulle ju fortfarande tillbaka till affären så jag cyklade iväg med dem efter att ha plåstrat om honom. Även jag lyckades cykla omkull och fick rejäla sår i bägge handflatorna. De där skorna hade en förbannelse på sig...
Jag hade hjälm, han hade det inte så det var tur att han inte fick mer än skrubbsår i ansiktet.
Det tråkiga var att vi hyrt bil och bokat hotellrum för att ha en romantisk weekend ett par dagar senare. Inte helt enkelt att spara ihop till något sånt när man är fattiga studenter och nu kunde vi inte utnyttja det som vi tänkt eftersom vi var täckta av skrubbsår
-
Hade du hjälm?LimaC skrev 2023-06-02 13:04:08 följande:
Denna tråd är som skap för mig. Jag är 40 år. För att nämna några av gångerna..
När jag var yngre ca 17, så lånade jag min pappas cykel. Påväg hen i högsta fart så hoppade kedjan när jag stod upp och trampade, jag tappade fotfästet så foten åkte i backen vilket resulterade i att jag vred styret till max och flög därefter över styret. Jag lyckades ta emot mig med ansiktet..blev sådär lagom blåslagen. Vid kraschen så lyckades jag bryta av styret..
Har nu i vuxen ålder när jag cykla långt (för mig iallafall var det långt ca 4 mil). På min MTB stod upp och trampa, kedja kuggar över, samtidigt som det händer så lossnar handtaget som sitter på styret, eftersom jag nu har min tyngd på styret så dök jag rakt ner i asfalten. Lyckades cykla hem den resterande milen. Väl på sjukhus så ser dom 5 brutna revben. Spricka i högerhanden och vänsterarmen blåslagen
-
Hjälmarna gått sönder?LFF skrev 2023-06-02 13:49:06 följande:
Jag:
1) Trodde det var någon som förföljde mig när jag var på väg hem från stallet. Det var lite halvskumt ljus ute (kvällstid, tidig höst). Jag vände mig för att titta bakåt, missade vägbommen och for rätt in i den. Har inget minne av flygturen utan det jag minns är att jag tittade bakåt och vips låg jag på andra sidan bommen. Ingen hjälm (vi pratar tidigt 90-tal och jag var tonåring), ridhjälmen låg i cykelkorgen och tog upp smällen. Reste mig upp och cyklade hem lite skakad.
2) Var ute och cyklade i skogen med familjen. Nerförsbacke, råkade trycka för hårt på frambromsen och vips låg jag på marken. Lite mörbultad men inte mer än så.
Barnen (T1 och T2, tvillingar, pojkar):
1) Första gången var väl på springcykel. T1 hade fått upp farten i en nerförsbacke och hamnade lite för nära trottoarkanten (näst intill otrafikerad väg). Ramlade ut i gatan och illvrålade. Sprang fram då jag trodde han gjort illa sig men fick till svar i ren ilska "Jag hade precis fått upp farten!!!!!"
2) Dagen innan förskoleklasstart. Skulle ut och cykla med båda barnen. Sa åt dem att inte tävla. Kommer upp för vår backe och in på cykelvägen. De börjar tävla. T2 kör för nära T1s bakhjul och de far omkull. Lite skrapsår. Dagen efter, i skolan, inser vi att T1 fått hjärnskakning.
3) För en dryg månad sedan var barnen hos en kompis. De skulle cykla och köpa glass och T2 far omkull på osopad väg med massor med grus från vintern. Gigantiskt skrapsår på underarmen vid armbågen (som just precis läkt), lättare skrapsår på undersidan av överarmen samt sidan av överkroppen och mindre skrap på handen.
Alla olyckor med barnen samt min andra olycka har vi självklart haft hjälm på oss. Jag kan inte motivera att barnen ska ha hjälm när de blir äldre om inte vi vuxna har det redan nu.