Stanna i Sverige eller studera utomlands trots förhållande?
Hej,
Jag är 28 år och har studerat på ett av Sveriges främsta universitet under mina kandidatstudier. Bor tillsammans med min sambo sen nästan 10 år, också student.
Jag har fått möjligheten att studera 1 år på masternivå i Nederländerna.
Nu står jag i valet och kvalet att ta min master i Sverige eller Sverige/Nederländerna. Min sambo kommer inte kunna följa med och har absolut noll intresse att diskutera detta med mig.
Å ena sidan är jag övertygad om att ett år utomlands kommer ge mig betydligt mer på flera sätt än att stanna i Sverige, å andra sidan känns det svårt att bryta upp och börja om.
Min sambo är som sagt inte intresserad av att diskutera hur det här skulle fungera utan säger bara att han inte vill stå i vägen för min framtid. Vilket i sig är fint, samtidigt känns det oengagerat med tanke på våra nästan 10 år tillsammans. Jag har försökt prata med honom om mina tvivel och mina känslor kring situationen, och försökt få honom att dela med sig av sina. Jag vill inte förstöra vår relation samtidigt som jag tänker att Nederländerna inte är särskilt långt bort, vi kommer kunna ses regelbundet och det finns en tidsbegränsning.
Han är redo för barn och familj, vilket jag inte är eftersom jag först vill avsluta mina studier. Oavsett är familj minst 2 år bort med hänsyn till att vi båda studerar.
Jag behöver råd kring hur jag ska tänka. Ska jag stanna för att det är smidigast eller ska jag våga ta chansen att studera utomlands trots att det innebär mer krångel? Hur hade ni resonerat?