• Rödluvan93

    Letrozol och ägglossning

    nigl skrev 2023-07-18 20:30:11 följande:

    Ja ökade ytterligare idag så hoppas på att få den bekräftad av appen imorgon 🙏🏼 men ja jag förstår med semestertider, allt blir ju helt upp och ner. Jag måste vakna i princip samma tid varje dag ändå, semester eller ej så hittills har tempningen funkar efter 1,5 vecka semester. Får se hur det håller i sig för jag har 4 veckor kvar haha.. 

    Det är väldigt smart! Ska absolut köra på det i höst i samband med Letrozol, med billiga i början och sedan byta av (om man inte har turen att ha blivit gravid innan dess?). 
    Det är så olika och orättvist det där ❤️. Jag fick nästan dåligt samvete när jag blev gravid med min dotter på första ägglossningen utan att testa när flera i min närhet kämpade. Men det får jag ju igen nu när det inte funkar för mig 😅

    Oj det var tidigt! Det är väl rätt säkert på att det var då den kom då? Ägglossningstest brukar inte visa positivt falskt? Har appen bekräftat? 
    Jag är på cykeldag 18 😊


     


    Hur gick det? Blev ÄL bekräftat för dig? 😊 ja jag sover oftast lite längre när jag är ledig så blir lätt fel när jag tempar 06.20 på vardagarna och kanske runt 08 på helgerna och under semestern samma sak 😅 men finns en omvandlare som jag ska testa nästa gång.

    Är verkligen så olika för alla. Trodde aldrig jag skulle befinna mig i denna situation. Är som en helt främmande värld när allt man lär sig i skolan är hur naturligt och enkelt de är att skaffa barn?

    Är givetvis inte helt 100 på om jag faktiskt ägglossat men hade i alla fall LH stegring cykeldag 13 redan på morgonen. Och idag bekräftade NC ägglossning cykeldag 15 men tycker tempen stigit väldigt trögt denna cykel jämfört med mina andra så vågar inte hoppas för mycket. Men är bara på ÄL+3 då om jag ska utgå från NC så får hoppas på mer temp ökning dom kommande dagarna!

    Hade du förresten tagit något progesteron prov?
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-07-19 21:26:58 följande:

    Det gick bra! ÄL bekräftad för CD 16 så på ÄL+3 idag jag med, haha kul att vi har samma. Hur ser din tempstegring ut då? Hoppas verkligen på att tempen håller sig uppe nu och att det blir något den här månaden. Och om inte att jag iallafall får en regelbunden mens 😒

    Ja gud det är sjukt att sånt här aldrig pratas om i skola eller något. För det är oerhört vanligt. 


    Nej jag har ju inte det. Tänker att jag får ta tag i det om/när jag behöver söka ?hjälp? igen. Om inte letrozol hjälper under hösten 😔


    Då har vi kanske rätt lik BIM också beroende på hur lång cykeln blir 😊 idag gick tempen äntligen upp till en mer vanlig ökning så nu hoppas jag den bara går upp för. Tempade ej under mens för var så förkyld så kändes meningslöst 😅



    Hur ser din tempstegring ut denna cykel? 😊

    Ok för kolla progesteron kan ju va rätt intressant! Då får man ju bekräftat ÄL via blodprov.
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-07-21 08:16:00 följande:

    Hej, här är en till som ska börja med letrozol idag.. Första gången någonsin, är lite nervös men endå peppad.. Men försöker hålla det lagom och inte ha för stora förväntningar vilket såklart är svårt.

    Hur har ni mått och har ni ätit dem dag 3-7?

    Jag fick min mens i förrgår, dock bara blött en tampong typ.. Igår morse va de lite brunt för att sedan helt försvinna.. Så nu finns inte ett spår av den alls.. Jag brukar dock blöda väldigt lite.. Vilket också oroar mig, har alltid varit tacksam för det även om jag endå blött mer än vad jag gör nu.. Men den kan liksom komma i typ några timmar för att sedan försvinna.. Och gärna brunt liksom. 

    Har 3 barn som jag blivit gravid med super lätt, inga konstigheter alls men nu, är det svårt minsann.. Vi är utredda och alla prover visa bra, samt att jag gjorde en spolning i april osv.. 

    Ägglossning har jag varje månad vad jag tror, får iallafall molande värk samt ägglossningssekret.. Är väl dock ingen garanti att ägget släpper för det.. 
    Har även börjat tempa nu, ligger runt 36,40 någonstans i stort sätt dagligen, tar tempen tidigt.. Hur mycket går er upp vid ägglossning och är de när den går upp som ägget lossar? Tusen frågor här ❤️


    Hej och kul att du hittat hit!

    Under alla mina Letrozol behandlingar har jag ätit från dag 3-7. Ända biverkning jag har haft är huvudvärk när jag åt dubbeldos. Vilken dos fick du börja med?

    Jag har vanligtvis 6 dagar mens, två med hyfsad riklig och klar rött blod och sedan blir de mycket mildare och mer brunt dom andra sista dagarna. Nästan bara fläckar brunt allra sista dagen.

    Har du fått göra ett progesteron prov? Brukar man få ta 1 vecka efter positivt ÄL för att bekräfta ägglossning via blodprov. ÄL test ger ju verkligen ingen garanti. På min graf kan du se hur låg tempen är vid positivt ägglossning och sen hur de ökar efteråt. Tror NC är lite missvisande, den bekräftar bara att ägglossning har skett inte att just ägget släppte då. Ägget borde ju släppa innan temphöjning tycker man.
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-07-22 22:37:41 följande:
    Ja som det ser ut nu är min BIM 1 augusti men man vet ju aldrig. I och med att jag är i full gång med Provera så kanske det blir tidigare.. 

    Härligt med lite högre temp nu! Och förstår verkligen att du skippade det under mensen den här gången, är man sjuk så utesluter den ju ändå ☺️

    Här är min graf hittills! Håller tummarna för att det håller sig högt för oss båda 🥰
    Ja din graf ser ju lovande ut! :) fick inte till en temp idag eftersom vi var bortresta över helgen. Hade NC termometern med mig men blev aldrig av och nu glömde jag få med mig den hem, typiskt!! Men ska testa tempa med min vanliga febertermometer imorgon bitti tills jag får hem en ny NC termometern.

    Tokigt de kan bli ibland haha. Men jag vet inte, mina bröst har börjat ömma lite och de brukar va ett tecken på pms symptom såhär 1 vecka innan mens :/ men ja ska försöka hålla mig från test till i alla fall Lördag förhoppningsvis!

    Hur går de för dig? :)
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-07-24 22:39:37 följande:
    Tempen gick ner något idag? Hoppas på ökning imorgon igen. Har haft lite mensvärk från och till i ett par dagar och vaknade häromdagen av att det högg till i magen. Överanalyserar allt haha 😊

    Åh vad typiskt! Men har din vanliga febertermometer två decimaler? hoppas du får hem din nya fort 🤞🏼

    Jag ska utomlands torsdag-måndag. Är så kluven till om jag vill testa innan jag åker eller om jag bara ska ha is i magen. BIM är ju inte förrns på tisdag så jag kan ju gott vänta. Troligtvis för tidigt att testa innan resan? Vill inte bli besviken lagom till resan. Vad hade du gjort? 😅
    Ja jag är likadan, överanalyserar verkligen minsta lilla 😅 nästan så man blir skengravid bara för att man längtar så.

    Nja verkade som min vanliga febertermometer inte riktigt gick att lita på plus att den inte hade två decimaler då! Typiskt nu när man närmar sig BIM men kanske likabra?? 😂 hade dock varit spännande o se sin kurva om de blir en graviditet. Men mina ömma bröst fortsätter som inte är ett lovande tecken men är dock otroligt varm. Vanligtvis är jag kall/fryser lätt men kanske bara är en tillfällighet.

    Beror väl lite på hur mycket ett dåligt resultat påverkar dig? Jag är skitnervös nu mera när jag testar och om jag vet att jag ska göra något så brukar jag vänta för de påverkar mig så mycket o hela dagen blir förstörd om de är negativt.

    Varit nära på att testa idag men är väl egentligen alldeles för tidigt bara ÄL+9 och hade nog haft en jobbig dag på jobbet bara helt i onödan 😅
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-07-25 16:31:58 följande:

    Haha ja men verkligen! 😅 tempen gick upp ordentligt idag iallafall och mensvärken fortsätter.. Hoppas hoppas! 


    Ömma bröst kan ju också vara ett graviditetstecken 😉 hade själv aldrig det förens efter barnet var fött men det är ju väldigt vanligt. Så synd att termometern försvann just nu för det är ju som du säger kul att se! 


    Än så länge påverkar det mig inte allt för mycket med negativa resultat i och med att det inte gått så lång tid. Det här är ju egentligen den första månaden med bekräftad ägglossning på väldigt länge som jag ens har lite hopp. Men jag vet att besvikelsen kommer att växa ju längre tid det går. Vill ju verkligen inte förstöra semestern men känns lite dumt att gå runt och tänka att man kanske är gravid på resan + kunna dricka lite alkohol med gott samvete. Åh kluven! 


    Har heller inte tillgång till mina graviditetstest förrns imorgon kväll och vill ju isåfall testa på morgonurinen på torsdag och ska gå upp 3-4 på morgonen 😅 puh..

    Nej ÄL + 9 är troligtvis för tidigt. Men till helgen borde vi få korrekta svar om vi testar! 


    Åh hoppas hoppas! 🙏

    Ja jag förstår, men då kanske du vågar testa? Så du slipper tänka på om du kan dricka eller inte 😅 jag lär nog ta ett på fredag för fick en tid för provtagning på mitt förhöjda prolaktin som jag fått tjata mig till på gamla kliniken. Så är man möjligtvis gravid kanske man kan nämna de för dom för att få extra koll?

    Så spännande nu!! Även om jag blivit besviken i snart 2 år så byggs de alltid lite hopp upp dagarna fram tills BIM ❤️
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-07-26 12:36:21 följande:

    Jag tror jag gör det direkt innan vi åker inatt/imorgon bitti så kan jag förhoppningsvis släppa det och försöka tänka på annat under semestern för då är ju inte nästa ägglossning förens jag är tillbaka på jobbet 😅 åh nervöst? 

    Ja det tycker jag du gör helt rätt i! Vad beror förhöjd prolaktin på? Hur känner du att du har det? 


    Såå spännande och läskigt! Är så redo för det där plusset nu 🥲 längtar. Håller verkligen tummarna för oss båda nu!! ❤️


    Ja du gör så som det känns bäst för dig 🙏 blir själv sugen på att kanske till o med testa imorgon med mina testa tidigt babyplan och sen ta digitalt närmre BIM 😅 får väl se hur de känns imorgon bitti.
    Om jag förstått de rätt så verkar de som mitt förhöjda prolaktin kan ha en koppling till min hypotyreos (underfunktion i sköldkörteln) så äter Levaxin för att boosta sköldkörteln och det verkar ha blivit bättre värden där så vet inte riktigt varför prolaktinet bråkar men de kanske har gått ner nu. Har inte fått ta prov sen mars när de var högt så ville ända kolla 😅
    Ja vill säga att jag mår lite illa men de kanske bara är nervositeten och önsketänkande? 😂 håller verkligen tummar och tår för oss ❤️ så spänd på ditt resultat om du tar test imorgon 😍
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-07-29 10:41:00 följande:

    Jag tog aldrig något test (blev alldeles alldeles för stressigt med den tidiga morgonen). Tempen är fortsatt hög här och ingen mens så än lever hoppet 🥰

    Ah jag förstår! Bra att du får ta prover 😊
    Gick det bra med provtagningen? Fick du någon extra koll? Har du testat än? 


    Hoppas hoppas!! Håller illamåendet på än? Själv könner jag ingenting mer än lite ömma bröstvårtor men det kan ju ha med mensen som kommer att göra.. Ingen mensvärk längre iallafall.. Jag ställer in mig på att jag ska testa måndag eller tisdag morgon så borde resultatet verkligen kunna visa positivt om det skulle vara så väl.. ❤️


    Jag har officiellt plussat 😭❤️ först svagt på testa tidigt från babyplan men sen även igår imorse med ultratidigt digitalt från cb. Känns så sjukt och overkligt efter dessa 2 år men äntligen nått denna milstolpe. Givetvis väldigt tidigt men lovat mig att bara njuta av denna succé för nu ❤️ aldrig fått ett pluss innan.

    Så blev inget prov igår utan dom tyckte jag skulle kontakta mvc vilket jag gjorde och fick en tid redan på onsdag nästa vecka. Äter ju levaxin mot min sköldkörteln som är i underfunktion så dom ville genast ta blodprov för att ställa in rätt dos inför graviditeten.

    Mår för övrigt ovanligt bra, spänner lite nere i tjejmagen och ömma bröst. Åh är helt överlycklig!! Hoppas hoppas du också får ett plus på måndag/tisdag ❤️
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-07-30 17:36:33 följande:

    Stort grattis ❤️


    Tack så mycket ❤️
  • Rödluvan93

    Tack så mycket! 😭❤️ har dessvärre inte fått tempa eftersom jag slarvade bort min termometer så lite synd att jag inte kan se hur denna gravid graf utvecklade sig men fick här om dagen hem en ny men känns typ meningslöst att fortsätta nu. Blir nog bara stressigt och får istället njuta av att jag faktiskt är gravid 😊



    Givetvis den sämsta tempningen den ända gången man plussar men fick i alla fall tempat innan och efter ägglossning denna cykel. Dippar alltid vid potentiel ägglossning och bekräftar i efterhand om de faktiskt har hänt. Nog en av dom mest tydlig ägglossning när tempen sjunker så lågt 😅

    Håller tummar och tår för er ❤️

  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-01 12:20:24 följande:

    Har någon av er tagit progesteron prov för att kolla fertiliteten? Kan man isåfall göra de på Vårdcentralen?


    Jag tog de i samband med vår fertilitetsutredning. Sen även när jag började med Letrozol för att se så det faktiskt fungerade? Fick lågt värde på enkeldos men sen högt på dubbeldos 😅 så tycker de borde va en standard att få ta progesteron prov när man börjar med Letrozol för att se vilken dos som fungerar.
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-08-01 20:23:10 följande:
    Helt förståeligt, hade jag plussat hade jag slutat tempa direkt för hade blivit så stressad och nojig 😊

    Jag testade negativt imorse iallafall, men det var jag ju beredd på och helt okej med pga stort bröllop nästa vecka och födelsedagar haha. Så nu inväntar jag att mensen förhoppningsvis dyker upp så att vi börjar om igen 🥰
    Åh beklagar men då hoppas vi att det tar sig nu när du ska köra igång med Letrozol på riktigt! ❤️ spännande hoppas så att de fungerar 🥰
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-01 15:36:45 följande:

    Kanske dem tog de när vi gjorde fertilitets utredningen också.. Jag minns inte det.. 

    Ja men eller hur, jag vet att man kan gå och göra ett sånt test privat men.. På typ hälsobolaget.

    Idag såg mitt ÄL test ut såhär.. Mycket starkare igår, har iofs druckit mycket idag.. Kanske kan ha med de att göra? 🤔 Ska testa senare igen 🙌


    Kan ju va värt och kolla upp med läkaren som skriver ut Letrozol om man inte kan få göra en uppföljning 😊

    Ett tips är att testa clearblue digital (dom rosa) när man får starka test på sånna strip test. Mest för att slippa bli galen på att tolka 😅 vet dom är lite dyra men jag använde dom billiga först tills de ökade och sen testade digitalt för att få de bekräftat 😊
  • Rödluvan93
    nigl skrev 2023-08-02 22:35:39 följande:

    Jag fick spottings igår (började på kvällen), ytterst lite men ljust rosa i färgen. Blöder idag, rätt lätt mens för att vara mig men behöver ändå tampong/binda. 


    Letrozol, börja 3e dagen. Skulle ni säga att det är imorgon (torsdag) för att jag fick spottings (början till mens) igår? Eller ska jag börja på fredag för att min första ordentliga blödningsdag är idag (onsdag)? Sååå svårt det här?. Står ju bara ?tredje dagen?. 


    Brukade också få spottings innan "riktiga" mens kommer och då räknade jag från när de faktiskt började blöda 😊 så jag hade nog börjat på fredag om din riktiga blödning började på onsdag ❤️
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-03 09:04:00 följande:
    Tycker min stegring verkar lite skev denna omgången, dock har jag nog aldrig testat så mycket innan som jag gör nu... 😁
    Dock säger tempen att jag är fertil nu då tempen höjde igår och håller kvar där.. 
    Har du testat med digitalt måndag eller tisdag? Dom ser ju starkast ut jämfört med söndag och onsdag 😊 tycker de är så svårt att tolka dessa, tog alltid ett digitalt när jag misstänkte potentiel LH ökning 🙈
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-04 08:25:51 följande:

    Heej på er..

    Vad intressant det är det här med tempkurvan, är det så att tempen går upp efter ägglossning? Eller är det när ägglossning närmar sig.. Men temp tog ett stadigt kliv upp för 3 dagar sen och ligger stabilt kvar på exakt samma temp.. Så intressant det här ✌️🥰

    Men inget positivt LH test än..

    Vad går ni på mest, temp och test? 🙂


    Tempen går upp efter potential ägglossning så då har du kanske redan haft din ägglossning? Har nc bekräftat? 😊 tempen borde va låg innan ägglossning och hög efter. Vilken cykeldag är du på? 😊

    Jag gick lite på både och mest för att jämföra så de hängde ihop. Men eftersom jag bara tempat 6 cyklar så lita jag mest på testen 😅
  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-04 09:33:08 följande:
    Så här ser grafen ut just nu..

    Låg på 36, 26 i tisdags och gick i onsdag upp till 36.51 och har legat på exakt samma i 3 dagar.. Kanske kan de stämma på LH stegringen ändå trots att den är blev så stark som jag önskat..

    Endå indikerar natural cycles att ägglossningsdagen snart är här.. Förvirrad? Haha jaaa det kan man säga.

    Jag litar mer på tempen då den säger mer känner jag, LH ökningen kan ju vara svår att hitta, när påd dygnet den är som starkast. 
    Är ingen expert på de här men eftersom du bara lagt till negativa ägglossningstest så tror väl nc att din ägglossning inte har skett än? Konstig liten spike du har där på cykeldag 12 sen sjunker tempen igen som att kroppen försöker sig på en ny ägglossning 😅

    Jag är lite osäker om nc bekräftar ägglossning utan positivt ägglossningstest?
  • Rödluvan93

    Mest trött om dagarna, illamåendet börjar liiite smått smyga sig in på en men klarar av att äta bara man tvingar sig själv ta första tuggan 😅 är i vecka 6 (5+5) idag. Känns som en evighet tills dessa mest riskfyllda veckorna är över!

    Håller tummarna för att ni båda snart får era pluss ❤️ börjar ni närma er BIM? 😊

  • Rödluvan93
    Nomen123 skrev 2023-08-17 06:40:21 följande:
    Här kom mensen nu på morgonen, började ana de lite smått redan igår.. Hur känner ni som kämpar med att fortsätta kämpa månad för månad och hur håller ni hoppet uppe?
    Lusten för sex är ju mer eller mindre helt bortblåst efter allt försökande men vet heller inte hur man tar en paus? 💛

    Hur många omgångar letrozol körde ni och va det den månaden de tog sig? 
    När man vill något så mycket så ger man bara inte upp hoppet på något konstigt vis ❤️ tog oss 2 år att få vårt första pluss någonsin och det har verkligen varit en berg och dalbana. Sex blir ett måste och inte kul alls. Men likt förbannat försöker man månad efter månad. Tillslut fick vi helt enkelt bara köra dom dagarna de var störst chans att bli gravid och pausa resten för att orka ❤️ man behöver ju inte maniskt ha sex varje dag men varannan/var tredje dag den veckan man är fertil.

    Vet inte om de var detta som gjorde mig gravid tillslut men hade tagit 3 letrozol behandlingar utan resultat, gjorde en spolning och månaden efter de tog jag min fjärde omgång Letrozol och så bara hände de äntligen? Kvinnokroppen är ett mysterium 🙈
Svar på tråden Letrozol och ägglossning