• Angeldevilbabyxoxo83

Mamma med social fobi

Hej på er

Jag inser att jag har social fobi. Extrem sådan. Jag har lyckats hålla det i scha vi k hela mitt liv på antar jag, men sen en jag blev av förälder av nådde fobin helt nya höjder. Jag har lust att gråta så fort vi jag går utanför mitt hem. Träffar jag på andra en så är jag en säker vi på att de ser ner på mig. Jag känner mig if så genomskinlig liksom. Och det gör att jag undviker kontakt vilket naturligtvis bara sårar folk och vi förvärrar problemet. 
    Det vi är att jag är helt onaturlig med min son när vi är ute och det gör mig så ledsen. Att jag inte en kan vara där för honom känslomässigt närvarande liksom. 
    Alltså måste jag ha hjälp. Terapi har inte att fungerat så är jag tänkte se om du det finns andra mammor som är har jag samma problem som bor nära mig och vill följas åt med detta? Vi kanske kan spegla varandra..
    Önskar jag hade kunnat prata med folk i min närhet men jag klarar det inte, klarar inte att öppna mig för någon som inte förstår. Om ni vill kan ni lämna kontaktuppgift så kontaktar jag er gärna. Min son är i 5 års åldern. 
  • Svar på tråden Mamma med social fobi
  • Anonym (En tanke..)

Hej TS. Jag kan relatera till dig. Är det endast social fobi du har? Eller har du även andra "egenheter"? I vissa fall hänger social fobi ihop med NPF, dvs med ADHD och autism. Så är det i mitt fall. Det sociala tar fortfarande oerhört mycket energi från mig, dock måste jag säga att jag blir hjälpt av den medicin jag äter nu (Ritalin). Så det finns hjälp att få inom vården. Dock är det lång väntetid för utredning, ca 1-2 år. Jag vet inte om du har fler problem, tex OCD, men om du har det så kan det vara värt att tänka i banorna kring NPF. I så fall är ett första steg att boka tid hos läkare på vårdcentralen. Läkaren skickar sedan remiss till psykiatrimottagning för NPF-utredning.

• LFF

För det första: Vad starkt av dig att se att du behöver hjälp i det hela! Det är första steget till att du ska kunna få det bättre. 

För det andra: Vad är det för typ av terapi du haft tidigare? Har du inte fått några som helst verktyg för att hjälpa dig att hantera situationen?

För det tredje: Vad är det värsta som skulle kunna hända när du är ute med din son? Du skriver att du tror att alla ser ner på dig, varför skulle de göra det? Jag vet att hjärnspöken kan vara otroligt svåra att göra sig av med, men för varje gång man utsätter sig för något och det där hemska som hjärnan fått för sig inte sker så har man kommit en bit på väg.

Lycka till med att förbättra tillvaron för dig själv och din son Hjärta

• Anonym (M)

Med sådan kraftig social fobi, hur lyckades du träffa någon att skaffa barn med?
    Det är viktigt, inte minst för sonens skull att du får hjälp.

• Anonym (Hm)

Ring din vårdcentral. Jag hade det precis som du och fick hjälp. Efter många samtal med psykolog och antidepressiva har de känslorna helt försvunnit och jag mår jättebra. Är en helt annan människa nu. Önskar bara jag sökt tidigare och inte levt med det i så många år. Hjälper väldigt mycket bara att prata med någon professionell. Lycka till :) 

Svar på tråden Mamma med social fobi