• Anonym (ts)

Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

Jag brukar läsa trådar här på Familjeliv men skulle aldrig skriva en egen eftersom de som svarar i trådarna bara verkar vara ute efter att trycka ner ts. Några enstaka svar är respektfulla och i något enstaka fall får ts till och med ett riktigt svar på sin fråga, men i de allra flesta fall är det en väldigt hård och elak ton och det svaras inte ens på själva frågan utan man verkar bara vilja vara elak och trycka ner ts.

Varför? Mår folk generellt så dåligt att de måste trycka ner andra för att få ur sig all frustration? 

• Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv
  • Anonym (S)

Jag reflekterade just över en grej till!
    Att man absolut måste in i trådar fast man absolut inte har där att göra!! Såg två färska bara nu; En som inte alls förstår sig på folk som träffar partners med barn. Då måste 20 pers in och berätta hur FANTASTISKT det är med "bonusbarn" och att ts är elak, egoistisk etc.
    Eller en tråd för de (få?) som inte har så fantatiska mammor som borde hyllas idag. Istället för att likasinnade svarar så kommer någon "Ååååhhh, så synd om er!!!!". Fast det var ju inte vad ts handlade om...??
    Startar någon en tråd om hundar så måste man gå in och klargöra att katter minsann är bättre!
    Startar någon en tråd för frivilligt barnfria så måste folk gå in och berätta vilka idioter de är!
    Jag köper att man kan hålla sakliga diskussioner och ha olika åsikter, men i en tråd om ett specifikt ämne så är det väl bara att dra vidare om det inte är något som tilltalar 'en, istället för att gå in och tjafsa om sin sak istället??
    Jag vandrar ju inte in på Hammarby IFs kansli och skanderar om hur dåliga de är, att Djurgården minsann är mycket bättre!

• Bis mis
    Fröken Allvar skrev 2023-05-28 11:27:06 följande:
    Min absolut bästa lärdom från forumet är att koppla när folk pratar bort mig IRL till hur en del lyckats prata bort mig eller provocera fram reaktioner här. Det är magiskt. Jag fattar äntligen! Det kan vara väldigt verksamt för att skaffa sig makt. Även om det låter bra.

Jag vet att överanvänder den arme Alex Schulman som exempel, men en sådan mästermanipulatör förtjänar att lyftas fram. Det senaste är hur kusin som stämt in i kören med sanningslidelse och protesterat mot hur hennes morfar Sven Stolpe porträtterats i Bränn alla mina brev blir bemött. Alex svar i en skriftlig kommentar till Expressen:

"Det hon säger är säkert helt sant för henne. Det skulle aldrig falla mig in att invända mot någon annans upplevelse av sin barndom eller sina släktingar."

Det är genialt. Det är "säkert" "sant för henne", och Alex är för god att "invända" mot kritiken av sina egna lögner.
    Ja, det är samma här på FL som irl. Det funkar på samma sätt hur lite jag påverkas av vissa beteenden och hur jag belönar/bestraffar hur andra behandlar mig. Vi är ju sociala flockdjur oavsett var vi är.

Folk som herr Schulman gör mig bara trött...manipulatörer borde vara skickligare på vad dom gör tycker ju jag, mindre uppenbara. Mina öron stänger av på jobbet om en snackare av den sorten nästlat sig in, sen hanterar jag det om jag behöver.
  • Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-28 14:43:09 följande:
    Ja, det är samma här på FL som irl. Det funkar på samma sätt hur lite jag påverkas av vissa beteenden och hur jag belönar/bestraffar hur andra behandlar mig. Vi är ju sociala flockdjur oavsett var vi är.

Folk som herr Schulman gör mig bara trött...manipulatörer borde vara skickligare på vad dom gör tycker ju jag, mindre uppenbara. Mina öron stänger av på jobbet om en snackare av den sorten nästlat sig in, sen hanterar jag det om jag behöver.
    Du har kommit längre än jag, men "snackare av den sorten" är en välsignelse att känna igen. 
  • Bis mis
    Fröken Allvar skrev 2023-05-28 14:53:15 följande:
    Du har kommit längre än jag, men "snackare av den sorten" är en välsignelse att känna igen. 
    Jo så är det väl på ett sätt. Men jag har noll tålamod med såna numera, det kan vara ansträngande och det märks vad jag tycker :) Som tur är har inte mina närmsta kollegor heller tålamod med det så snackarna tas ner på jorden fort.
  • Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-28 16:12:25 följande:
    Jo så är det väl på ett sätt. Men jag har noll tålamod med såna numera, det kan vara ansträngande och det märks vad jag tycker :) Som tur är har inte mina närmsta kollegor heller tålamod med det så snackarna tas ner på jorden fort.
    Det låter som en hälsosam arbetsplats. 🙂
  • Bis mis
    Fröken Allvar skrev 2023-05-28 16:18:44 följande:
    Det låter som en hälsosam arbetsplats. 🙂
    Det är det. Tror det kan hänga ihop med att man inte kan glida sig igenom vad vi gör så man behöver kunna utföra.
  • Carolatom07

Jag har angående tankarna kring TS inlägg ett förslag. Hur vore det om man istället för att försöka trycka ner varandra, försökte hjälpa och stötta de som presenterar sina problem? Det sägs ju att "allting börjar hos dig själv" och "Behandla andra som du själv vill bli behandlad". Varför inte i större mån försöka efterleva detta?

Tänk vilken trevlig och gemytlig stämning det kunde bli på forumet, om folk lade ner sina behov av att klanka ner på andra för att de själva mår dåligt, och försöka bryta en barriär och öva sig på förståelse och empati istället. Tyvärr lär det väl inte hända.

• Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-28 17:38:59 följande:
    Det är det. Tror det kan hänga ihop med att man inte kan glida sig igenom vad vi gör så man behöver kunna utföra.
    Ja, det är väl vid konkreta arbetsuppgifter där man hjälps åt eller inte som det har förutsättningar att bli så. 

För att också knyta an till vad Carolatom07 skrev så är ju det lite av bekymret med ett forum, att vi som är här av någon anledning för kortare eller längre tid har så olika syften att det blir omöjligt att hålla sams hela tiden. 

Man kan försöka hålla det trevligt och ha överseende, men om den andre inte alls är intresserad av det så händer samma saker här som på exempelvis en arbetsplats, bara att det inte finns varken chef eller kollegor. 
  • Anonym (Johnny 82)

Håller fullständigt med!
    Har skrivit 4 ggr på ett år här och flera av dom tappar kärnfrågan och försöker vända på mina ord mot mig på ett elakt sätt. Spelar ingen roll hur trevligt och hövligt / sansat inlägget är, alltid någon bitter person som vänder skulden mot dig. Ännu värre är folk som trycker på gilla knappen för honom, men det säkert samma attityd som honom/ henne.
    Såna folk lever säkert bittert som du säger och finner våra inlägg som ett sätt att ventilera deras egen frustration på.

• Carolatom07
    Anonym (Johnny 82) skrev 2023-05-28 17:53:15 följande:

Håller fullständigt med!
    Har skrivit 4 ggr på ett år här och flera av dom tappar kärnfrågan och försöker vända på mina ord mot mig på ett elakt sätt. Spelar ingen roll hur trevligt och hövligt / sansat inlägget är, alltid någon bitter person som vänder skulden mot dig. Ännu värre är folk som trycker på gilla knappen för honom, men det säkert samma attityd som honom/ henne.
    Såna folk lever säkert bittert som du säger och finner våra inlägg som ett sätt att ventilera deras egen frustration på.

Tror att många styrs av irrationella känslor kring olika frågeställningar. Ofta har jag blivit förvånad över aggressiva eller upprörda reaktioner på till synes ganska ödmjuka inlägg. Som att man tillskriver TS egenskaper denne inte har utefter hur man upplever formuleringen.

• Bis mis
    Fröken Allvar skrev 2023-05-28 17:47:06 följande:
    Ja, det är väl vid konkreta arbetsuppgifter där man hjälps åt eller inte som det har förutsättningar att bli så. 
    Vi hjälps inte åt direkt, alla jobbar i egna projekt. Men eftersom det är komplext så hade det inte funkat med nån som tror att dom kan snacka sig fram utan det behövs substans och kompetens. Så därför hade det inte funkat med glidare på vår avdelning så som jag upplever att det kan göra på andra.
  • Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-28 18:03:45 följande:
    Vi hjälps inte åt direkt, alla jobbar i egna projekt. Men eftersom det är komplext så hade det inte funkat med nån som tror att dom kan snacka sig fram utan det behövs substans och kompetens. Så därför hade det inte funkat med glidare på vår avdelning så som jag upplever att det kan göra på andra.
    Substans och kompetens. Jag kommer att tänka på den indiska politiker som tömde en damm för att han tappat sin mobiltelefon

www.expressen.se/tv/nyheter/tomde-sjo-pa-2-miljoner-liter-vatten-for-att-hitta-sin-mobiltelefon/
Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv