Fröken Allvar skrev 2023-05-28 11:27:06 följande:
Min absolut bästa lärdom från forumet är att koppla när folk pratar bort mig IRL till hur en del lyckats prata bort mig eller provocera fram reaktioner här. Det är magiskt. Jag fattar äntligen! Det kan vara väldigt verksamt för att skaffa sig makt. Även om det låter bra.
Jag vet att överanvänder den arme Alex Schulman som exempel, men en sådan mästermanipulatör förtjänar att lyftas fram. Det senaste är hur kusin som stämt in i kören med sanningslidelse och protesterat mot hur hennes morfar Sven Stolpe porträtterats i Bränn alla mina brev blir bemött. Alex svar i en skriftlig kommentar till Expressen:
"Det hon säger är säkert helt sant för henne. Det skulle aldrig falla mig in att invända mot någon annans upplevelse av sin barndom eller sina släktingar."
Det är genialt. Det är "säkert" "sant för henne", och Alex är för god att "invända" mot kritiken av sina egna lögner.
Ja, det är samma här på FL som irl. Det funkar på samma sätt hur lite jag påverkas av vissa beteenden och hur jag belönar/bestraffar hur andra behandlar mig. Vi är ju sociala flockdjur oavsett var vi är.
Folk som herr Schulman gör mig bara trött...manipulatörer borde vara skickligare på vad dom gör tycker ju jag, mindre uppenbara. Mina öron stänger av på jobbet om en snackare av den sorten nästlat sig in, sen hanterar jag det om jag behöver.