Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

Fast det är verkligen helt galet ofta hur folk går på ts!
    "Problem med min svärmor" - "Uhh, din otacksamma köna!!"
    "Jag älskar verkligen min svärmor!" - "Men usch, det där förhållandet låter ju inte sunt!!".
    Bortskämt biobarn - "Men sätt gränser!!".
    Bortskämt bonusbarn - "Men TÄNK vad den stackaren gått igenom, unnar du inte den en Jorden runt-resa då, medan du får åka med dina barn till grannkommunen och äta en glass, hur elak är du egentligen???".
    Och folk dömer något så fruktansvärt snabbt, givetvis till ts' nackdel!
    Gillar de här "Vad vill du egentligen med tråden??". Jaa, i de fallen som inte ren fakta finns, ska man lägga ner alla dem trådarna som enbart är spy ur sig, vädring, åsikter och diskussioner med utgångspunkt i egna tankar så skulle det inte bli mycket kvar av FL....
    Och att fokus förflyttas direkt. Om jag vill spy ur mig om en jobbig kollega så kan vi inte bara samlas en stund kring våra jobbiga kollegor, utan det är chefens sak att ta tag i, hur mår kollegan egentligen? och självklart Kan det inte vara dig det beror på???

• Anonym (S)
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 14:07:31 följande:
    Ja, det är hemskt, och ofta som du beskriver. Men som Lönnsirap skrev så kan man lära sig av att folk gör så. Det blir lättare att hantera gliringar i verkligheten när man sett hur de ser ut i text. För mig då. Som Lönnsirap skrev så är det väl lite olika för alla vad man tycker sig veta och vad man lär sig av forum. 
    Jag försöker intala mig att de flesta som bara går in för att bråka inte är "riktiga" människor. Några slags alias bara. Det är inte folks riktiga åsikter, utan de ser en svag punkt och bestämmer sig för att sikta, de kan hävda sig och trycka ner och må gott i sin anonymitet! Tänker man att det faktiskt sitter människor som har den här människosynen, tänker så här om problem i sin omgivning ("Gör slut då!!!!" när nån kräks på att partnern missat ställa in smöret), som faktiskt är så här oempatiska och som har sån kolossal brist på läsförståelse, då tappar man ju hoppet om mänskligheten totalt! 😊
  • Anonym (S)
    Fröken Allvar skrev 2023-05-22 14:25:01 följande:
    Jag har faktiskt också  misstankar åt det hållet, vilket gör det lite meningslöst att vara här. Samtidigt så säger det ju något om hur människor kanske skiljer på nära och kära och någon se tycker förtjänar att ta emot all deras skit. Jag har själv några ämnen (vilket nämnts ovan av någon) då jag har svårare eller inte alls kan uttrycka empati. Det har tolkats som att jag är just ett alias, och i viss mån kan det ligga något i det. Jag har funderat en del på hur det skulle vara att träffa någon i verkligheten som tycker så som vissa här har sagt att de tycker om mig och mitt liv, och kommer fram till att jag inte vill ha med dem att göra. Förstår såklart att det kan vara ömsesidigt. 
    Fast man märker ju ganska snart vilka som bara "trollar", som det kallas. Som sagt, man lär sig en del av att vara här! 😊
    Skulle man träffa dem på riktigt skulle inte alls samma diskussioner uppstå! Jag har träffat några enstaka människor irl som alltid tycker tvärtom, oavsett vad saken gäller! Dock är de sällan otrevliga, bara grymt irriterande! 😊 Här är det ju var och varannan, och vilket språk de använder!! Som i mitt förra exempel, sitter de på jobbet och klagar på sina karlar, har aldrig varit med om att någon snäst "GÖR SLUT!!!" 😄
  • Anonym (S)
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-22 14:22:31 följande:

Upplever också att folk gärna försöker peta hål på allt Ts uttrycker, hitta luckor i historien, att Ts inte är 100 procent konsekvent, vrida och vända och böja tills man får det till att Ts egentligen är en fruktansvärt hemsk människa, ovärdig att vandra på den här jorden, bara för att hen undrade om te verkligen är bättre än kaffe. Typ. 

Exakt!! Som att sitta framför en svensklärare på universitetet och inte spy lite galla på ett forum!
    Samt att alla utgår från sin egen situation och applicerar den på ts! "Jag hade minsann aldrig några problem med mina tonårsbarn så antingen överdriver du, ljuger, är en dålig människa eller så har barnen diagnoser!!"
    För MIG är det här inget problem, så sluta gnäll!!
  • Anonym (S)

Ni skriver bra allihopa så det skulle bara bli rörigt om man försökte citera! 😊

Jag har själv startat trådar då jag tycker det är intressant med människor och beteende, se hur olika man kan tänka och tycka! Men på FL har folk ovanligt kort stubin, dömer snabbare, känns som de ofta bestämt sig för ett svar utan att ens läsa hela ts. Hoppar över viss info de fått bara för att förlöjliga ts.
    Förstår man inte ts' problem så kanske man inte ens behöver svara i tråden? Ts anser sig ju ändå ha ett så stort problem att h*n orkar skriva ett inlägg om det? Vill man ändå delta så kan man ju be ts berätta mera? Som jag skrev så utgår många från sig själv och så vuxna är vi ju att vi lärt oss att det som är piece of cake kan vara direkt överväldigande för den andra? 😊

Angående knepiga trådar. Det kan vara troll. Det kan vara någon som mår riktigt dåligt. Är det värt att chansa och vara elak?

Och gränsen kan ju vara hårfin mellan ärlighet, brutal rakhet och att faktiskt vara lite elak, framstå som oempatisk. Alla dessa bonusbarn-trådar där ts är förtvivlad. Eller där de upptäckt en egenhet hos partnern som h*n inte gillar. "LÄMNA, vad är problemet????". Jaa, nu är det väl det ts sist av allt vill, och riktigt sådär fungerar det väl inte i praktiken heller...? Skilsmässa och barn involverade etc. Skulle tro att ts främst är ute efter folk i samma situation än "goda råd" i de trådarna.

Nu låter det gnälligt för visst finns det många vettiga och trevliga diskussioner också! 😊 Även om man tycker olika om sakfrågan så kan man ändå mötas och diskutera ur olika perspektiv, än bara stirra blint på sitt eget! Även om man främst måste utgå från ts' perspektiv, då det är h*n som sitter på alla fakta!

• Anonym (S)
    Anonym (RadioGaga) skrev 2023-05-22 18:09:28 följande:

På FL är det större sannolikhet att man får höra vad folk egentligen tycker om släktingar som inte uppfostrar sina ungar eller skryter om sina pengar, grannar som stör, folk med sju diagnoser som menar att alla bara ska välkomna deras drama, och mycket mycket mer...

Och det är ju då det är skönt att höra att det faktiskt finns flera som går och biter sig i tungan, man får höra om andras strategier för att överleva julafton etc istället för bara "Fast tycker du så så är det dig det är fel på!!".
  • Anonym (S)

Jag reflekterade just över en grej till!
    Att man absolut måste in i trådar fast man absolut inte har där att göra!! Såg två färska bara nu; En som inte alls förstår sig på folk som träffar partners med barn. Då måste 20 pers in och berätta hur FANTASTISKT det är med "bonusbarn" och att ts är elak, egoistisk etc.
    Eller en tråd för de (få?) som inte har så fantatiska mammor som borde hyllas idag. Istället för att likasinnade svarar så kommer någon "Ååååhhh, så synd om er!!!!". Fast det var ju inte vad ts handlade om...??
    Startar någon en tråd om hundar så måste man gå in och klargöra att katter minsann är bättre!
    Startar någon en tråd för frivilligt barnfria så måste folk gå in och berätta vilka idioter de är!
    Jag köper att man kan hålla sakliga diskussioner och ha olika åsikter, men i en tråd om ett specifikt ämne så är det väl bara att dra vidare om det inte är något som tilltalar 'en, istället för att gå in och tjafsa om sin sak istället??
    Jag vandrar ju inte in på Hammarby IFs kansli och skanderar om hur dåliga de är, att Djurgården minsann är mycket bättre!

Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv