Inlägg från: Fröken Allvar |Visa alla inlägg
  • Fröken Allvar

    Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv

    Anonym (Japp) skrev 2023-05-22 13:21:00 följande:

    Upplever FL som mycket mer högstadie än min normala 30/40års-umgängeskrets. Snabbare att döma och elakare i tonen. Kan man gå på något så gör man ofta det. Jag ser det lite som att jag härdar mig när jag är här och sen är det ännu trevligare att umgås i vardagen .

    Jag hoppas att ingen har en vardag som ÄR som FL dock i tonen.


    Du sätter verkligen ord på det. När man är i vardagen (min normala krets något äldre) så kan man uppfatta tankar och gliringar som kanske påminner om dem som grasserar här, och jag har också förstått bakåt varför det inte fungerar mellan mig och några som tänker så som konton ger uttryck för här.

    Jag tror dock att många ÄR väldigt snabba på att döma och andra är mer förstående i sin vardag precis som här. Förut brukade jag förklara mig även i vardagen som jag brukar göra här men upplever inte att det är värt energin med de som fungerar på vissa sätt. Jag har lärt mig mycket om hur människor tänker av att läsa här. 
  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-05-22 13:52:01 följande:
    När jag läste din rubrik, så tänkte jag att självklart hänger man på familjeliv MER när man är sjuk, och dödligt förkyld, en en dag då man mår toppen.

    Fast det är ju inte det du menar. Du förutsätter att folk som är elaka, inte mår bra, men det handlar i många fall om att de inte uttrycker sig lika försiktigt som i vardagen, där man inte får "bränna några broar".

    Du tolkar in saker om folks mående som inte per automatik är sant. Exempelvis så är vissa riktigt "hårda" och "krassa" gällande vissa ämnen, särskilt när TS faktiskt succesivt matar tråden med kommentarer som är kontroversiella. 

    Sådana trådar VÄXER och får många sidor, medan smalare trådar oftast självdör när TS fått några svar. 

    Det är en speciell typ av svar man kan få på ett anonymt forum. Men att det bara är elakheter är faktiskt att missa grejen. Och att elakheterna beror på frustration är också att läsa in saker som verkligen inte behöver vara sanna.

    Jag tänker att man vanligtvis hittar människor som både förstår TS och som inte förstår TS i en lite längre tråd. Och som fröken Allvar påpekar, så lär man sig något här. Exakt vad detta är är nog lite olika, men för egen del så har jag verkligen snappat upp både det ena och andra här... om allt möjligt
    Idag är en dag då du uttrycker mycket jag känner igen mig i och vill skriva under på. Så är en bra dag på forumet, tack för att du sätter så väl avvägda ord på saker idag! 🙂
  • Fröken Allvar
    Anonym (S) skrev 2023-05-22 14:02:31 följande:

    Fast det är verkligen helt galet ofta hur folk går på ts!
    "Problem med min svärmor" - "Uhh, din otacksamma köna!!"
    "Jag älskar verkligen min svärmor!" - "Men usch, det där förhållandet låter ju inte sunt!!".
    Bortskämt biobarn - "Men sätt gränser!!".
    Bortskämt bonusbarn - "Men TÄNK vad den stackaren gått igenom, unnar du inte den en Jorden runt-resa då, medan du får åka med dina barn till grannkommunen och äta en glass, hur elak är du egentligen???".
    Och folk dömer något så fruktansvärt snabbt, givetvis till ts' nackdel!
    Gillar de här "Vad vill du egentligen med tråden??". Jaa, i de fallen som inte ren fakta finns, ska man lägga ner alla dem trådarna som enbart är spy ur sig, vädring, åsikter och diskussioner med utgångspunkt i egna tankar så skulle det inte bli mycket kvar av FL....
    Och att fokus förflyttas direkt. Om jag vill spy ur mig om en jobbig kollega så kan vi inte bara samlas en stund kring våra jobbiga kollegor, utan det är chefens sak att ta tag i, hur mår kollegan egentligen? och självklart Kan det inte vara dig det beror på???


    Ja, det är hemskt, och ofta som du beskriver. Men som Lönnsirap skrev så kan man lära sig av att folk gör så. Det blir lättare att hantera gliringar i verkligheten när man sett hur de ser ut i text. För mig då. Som Lönnsirap skrev så är det väl lite olika för alla vad man tycker sig veta och vad man lär sig av forum. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (S) skrev 2023-05-22 14:17:49 följande:
    Jag försöker intala mig att de flesta som bara går in för att bråka inte är "riktiga" människor. Några slags alias bara. Det är inte folks riktiga åsikter, utan de ser en svag punkt och bestämmer sig för att sikta, de kan hävda sig och trycka ner och må gott i sin anonymitet! Tänker man att det faktiskt sitter människor som har den här människosynen, tänker så här om problem i sin omgivning ("Gör slut då!!!!" när nån kräks på att partnern missat ställa in smöret), som faktiskt är så här oempatiska och som har sån kolossal brist på läsförståelse, då tappar man ju hoppet om mänskligheten totalt! 😊
    Jag har faktiskt också  misstankar åt det hållet, vilket gör det lite meningslöst att vara här. Samtidigt så säger det ju något om hur människor kanske skiljer på nära och kära och någon se tycker förtjänar att ta emot all deras skit. Jag har själv några ämnen (vilket nämnts ovan av någon) då jag har svårare eller inte alls kan uttrycka empati. Det har tolkats som att jag är just ett alias, och i viss mån kan det ligga något i det. Jag har funderat en del på hur det skulle vara att träffa någon i verkligheten som tycker så som vissa här har sagt att de tycker om mig och mitt liv, och kommer fram till att jag inte vill ha med dem att göra. Förstår såklart att det kan vara ömsesidigt. 
  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-05-22 14:59:58 följande:
    Jag tänker att det faktiskt finns människor på forumet som faktiskt vill sprida förvirring, falska berättelser och bråk och att man inte gör sig själv och andra en tjänst genom att läsa saker helt okritiskt.

    TS kan vara såväl en människa i kris, som en människa som trollar och hittar på.

    Jag ser faktiskt inte trådar med enkom kritik och bristande empati, utan rätt ofta finns det en bredd på vilka som svarar och hur svaren formuleras. 

    Jag tänker att "bristande empati" såväl kan vara att personen som svarar faktiskt själv skulle vilja ha rakhet och att någon själv pekade med hela handen om den råkat hamna i det som TS beskriver, och att svaren faktiskt är förbannad på att folk runtomkring faktiskt riskerar att fara illa utifrån hur TS beter sig.

    Rätt ofta förutsätter man saker kring situationen, som inte alls stämmer och då blir det svårt att komma med ett bra svar.

    Ju snabbare jag VILL svara tvärsäkert, desto mer självdisciplin har jag lärt mig att utöva. För ju mer triggande, knasigare, hetare en tråd är, desto högre sannolikhet att TS antingen mår skit, eller helt enkelt är ett troll!
    Ok, men det du skriver här gör det ju helt meningslöst att berätta något om man inte kan ha tålamod med eller ignorera människor som trollar i ens tråd. Jag tror att forumet är mest meningsfullt om man känner igen sig. Verkar svårt för folk att ta till sig att man berättar för att man vill berätta om hur livet också kan se ut, utanför det vanligaste. 
  • Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-22 15:12:38 följande:
    Ja! Jag orkar inte riktigt med FL pga det du beskriver, men ibland så är det intressanta trådar som gör att jag överser med att en del verkar leva ut det dom inte verkar kunna irl.
    Jag känner inte igen att människor lever ut något, utöver trolltrådarna om den som jobbar på Samhall, samt för några veckor sedan då någon låtsades ha en trädgård i smålands djupaste skogar. Så, om det inte är detta du går igång på så frågar man sig genast vilka trådar du tycker är intressanta. Är det månne sådana där du känner igen dig, eller är det trådar om sådant du inte kan något om sedan tidigare, eller lite av varje? Beskriv gärna. 
  • Fröken Allvar
    Lönnsirap skrev 2023-05-22 15:23:36 följande:
    Jag tänker att man behöver inse att familjeliv är ett öppet forum, där vem som helst faktiskt kan svara och läsa. Det är meningslöst att tro att man INNAN man skapa en tråd vet vart den kommer att landa och att folk bara kommer svara, så att man blir nöjd.

    Det är meningslöst att diagnostisera alla medlemmar och svarare, utan man får ta det för vad det är.

    Jag tänker att man, när man startar en tråd får återkoppling i en fråga och att denna återkoppling faktiskt kan upplevas som elak och orättvis. Men grejen med att fråga andra är ju just att fråga andra. 

    Att tolka in att folk menar att vara elaka är just en tolkning. Jag tänker att jag själv lärt mig en hel del om vad svårt det är att både vara konstruktiv, snäll och tydlig i skrift.

    Jag tänker att det är rätt märkligt att förutsätta att alla som svarar menar att vara elaka, eller att de saknar empati. Precis lika ofta upplever jag att det handlar om att det ÄR svårt att förstå vad som är TS problem.

    Jag tänker att den spontana ärlighet man också får på familjeliv faktiskt är en del av poängen. Men det är ingen institution som per automatik hjälper trådstartaren.
    Men man vet efter ett tag vilka som lätt väljer att ta på de elaka skorna, även de som väljer anonyma nick. Jag tycker att det har hjälpt att välja Ej anonyma svar om jag startar en tråd. I en tråd som jag startade och mådde jättedåligt av när den pågick eftersom det inte gick så bra att bli trodd var det tyvärr möjligt att svara anonymt. Så det är ett tips jag vill skicka med. Välj bort att ha anonyma svar, det hjälper. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-22 15:31:40 följande:
    Tyvärr snarare regel än undantag på FL. Kanske är så att folk som hänger mycket på forum överlag har ett behov av att få utlopp för sina sämre sidor. Man märker också att vissa som försöker framstå som sakliga, rationella och analyserande ofta till stor del är känslomässigt styrda och rent subjektiva. Även om de från början framstår som just analyserande, så visar det sig efter ett tag att de uttrycker synpunkter som är ganska märkliga och grundade i deras egna känslor kring saker och ting,
    Synpunkter är alltid grundade i människors egna känslor och tankar.

    Jag kan tycka att det är konstigt att först hylla någon för att man håller med den, och sedan är samma person inte vatten värd för att man inte håller med den om något annat. 

    Då har jag nästan lättare för hopen som håller med varandra oavsett vad. 
  • Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-05-22 15:43:47 följande:
    Ja, det brukar räcka med att man inte delar en åsikt så är det tummen ner och anklagelser att man resonerar precis som en annan medlem på forumet som de ogillar, och att man säkert är likadan som den personen. Även om man då försöker förklara varför man är av en viss åsikt/ uppfattning på ett pedagogiskt sätt, så ändå "diskvalificerad" av dessa personer.
    Jag har i och för sig också börjat diskvalificera. Men det är det jag tycker är så intressant, att se vilka strategier folk har för att behålla sin världsbild istället för att förändra den litegrann. 
  • Fröken Allvar
    Bis mis skrev 2023-05-22 15:59:34 följande:

    Jag är ungefär samma irl som här, jag har inga problem med att uttrycka mina åsikter på ett sätt som accepteras. Det jag tänker är att dom som är överdrivet aggressiva här är det för att dom kanske inte vågar irl. I verkligheten tänker jag att dom kan vara den där timida killen som inte säger så mkt i fikarummet men här kommer det fram. Jag kan vara fel ute men nåt sånt.


    Jag tycker också att jag är mig rätt lik. Det tycker nog alla utom trollen. Men man har ju flera sidor. 

    Fick ej svar på vilka trådar du tycker är intressanta. 
Svar på tråden Folk verkar må väldigt dåligt på Familjeliv