Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Hemfridsbrott

Tre år sedan kom jag till Sverige med evakueringsflyg från Asien där jag hade bott on-off flera år. Jag hade tre dagar att bestämma mig om jag kommer att åka med speciel flyg (alla flyg var inställda) och sedan jag var rädd jag kommer att ha problem med min visum som gick ut bestämdes jag att åka till Sverige. Jag har ingen bostad i Sverige men har nycklar till min pappas lägenhet där jag brukade bo förut och fortfarande hade saker kvar. Min pappa var inte där, han åkte bort från Sverige när pandemi slog och han lämnade en par nycklar till grannen mitt emot att kolla posten. När jag kom till lägenheten jag var lite överraskad för grannen släppte in en lapp att ?välkomma? mig till min pappas lägenhet. Jag visste att hon hade nycklar men sedan jag hörde inte av mig till henne tänkte jag det var lite creepy att hon välkomnade mig.
    Två veckor efter, kom hon till dörren att säga hon hade nycklar (som jag som sagt redan visste) och sa att hon ringde till min pappa att säga att jag kom (innan ens jag hade chans göra det själv). 
    Hon började komma ofta till dörren och ville prata med mig och det visade sig hon låtsades jag behöver henne att ta hand om mig som att jag är ett barn (jag var 32). Jag hade aldrig haft nån nära relation med henne, jag bara snackade med henne några gånger över 10 år i trappan när jag besökte min pappa eller bodde själv där. Men hennes beteende var helt förnedrande så jag bestämde jag ville inte ha kontakt med henne och slutade svara på dörren (jag öppnade bara första två gånger). Jag trodde hon kommer att fatta som en normal människa skulle att jag vill inte umgås med henne. Hon också frågade min telefonnummer två gånger och jag tackade nej både gånger. Efter cc en och halv månad att jag ignorerade henne, hon kom in i lägenheten en morgon med nycklar när jag var fortfarande i säng och sa att sedan hon hade inte sätt mig en tid att hon trodde jag håller på att dö. Jag var helt shockad att hon låt sig in.

Min pappa gav henne nycklar att kolla posten, inte komma in så vad hon gjorde är hemfridsbrot. Efter detta jag frågade nycklar tillbaka men hon vägrade lämna de tillbaka och först ringde min pappa att fråga OM hon skulle göra så, som att jag är hans ägande (och han sa ja självklart). Jag ville anmäla henne till polisen då men min pappa övertygade mig att sedan jag var inte folkbokförd där att jag kan inte ringa polisen. Jag var rädd för mitt liv resten av tiden för jag fattade jag bor nära en galningen och kan inte ringa polisen. Förutom hemfridsbrott det var också tydligt att hon upplevde mig inte som en människa som har rätt att välja inte ha kontakt med henne.
    Jag vill nu anmäla henne till polisen för den hemfridsbrott hon gjorde då för jag vill att hon fattar hon kan inte bara köra över mig. Hon fortfarande förföljer mig och kollar när jag går in och utifrån huset. Jag tror det är fortfarande möjligt att göra en anmälan men jag vet inte vad händer efter detta och kommer polisen ta det på alvar sedan jag har inte fått känslan att en kvinnans integritet betyder mycket i Sverige.
    Det har orsakat mig jätte mycket ångest och oro det senaste år och jag vill att hon har något typ konsekvens. Vad kan man göra?

• Svar på tråden Hemfridsbrott
  • Anonym (Anonym)

Jag är nu skriven här, men det spelar ingen roll för att någon ha begått hemfridsbrott måste man ha gjort intrång där någon annan bor oavsett de är skrivna eller inte.
    Hon är abs INTE bra vän till min pappa, han tycker inte om henne heller, faktiskt han var alltid oroad att hon kommer att skapa problem till honom för hon agerar som att hon äger hela huset. Han gav henne nycklar bara för alla hans kompisar har dött eller flyttat. Jag vet SÄKERT att hon ville bara snoka runt och tvinga ha kontakt med mig. Vilken typ av arrogant narcissist man måste vara att tro att någon måste ha dött bara för att de vill inte ha kontakt med dig, det är helt sjukt. Det är inte som att vi är släkt eller kompisar men bara för jag hade öppnat dörren hon tänkte nu hon kan driva mitt liv. Hon även sagt till mig att jag måste känna mig ensam att bo själv för hon är en sexistisk idiot som kan inte tänka att en ung kvinna kan bo ensam. Jag har rest ensam hela världen, jag ju behöver inte någon gammal uttråkad idiot som henne passa mig som ett barn. Men jag vet att i den här idiotiskt samhälle psykopater alltid försvaras bara om de ger någon historia om hur de är ?välmenande?. 

• Anonym (Anonym)

Vad jag nu undrar mest är om jag anmäler henne kommer hon åtminstone få något från polisen? Kanske det ska räcka att bara slå i hennes arroganta ego. Jag vet att hon tror att en så perfekt människa som hon kan inte göra fel. När jag sparkade henne från lägenheten hon efter sa att hon ursäktar att hon hade skrämd mig. För du vet, en ung kvinna kan bara vara skrämd och inte arg för någon har brutit in.

• Anonym (Anonym)

Tack (Ghost). Enda normala personen här. 

Här är definition sv hemfridsbrott:

Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § första stycket i brottsbalken (BrB). Den som obehörigen tränger in eller stannar kvar i en byggnad eller ett fartyg, på en gårdsplan eller på annan liknande plats döms för olaga intrång till böter eller fängelse i högst ett år, enligt 4 kap. 6 § andra stycket (BrB).

Sedan ingen bjud henne in i lägenheten, hon var där obehörig. Det är allt som spelar roll här. 
    Som sagt jag kom hit med evakueringsflyg. Jag hade ingen plan eller vilja att bo här. Det var en beslut jag måste ta på tre dagar.
    I Asien finns det många gamla tanter som är nyfikna men när man säger nej till de då vet de att backa. Nej helt enkelt betyder nej. Det är ju normalt och inga problem där. Ingens ego blir skadad. Du har erbjudit hjälp? Men vad snäll. Nu väntar du att jag söker den om jag behöver, inte hitta på situationen där du kan ?hjälpa? för du är nyfiken och kan inte bära någon klarar utan dig. Men här i Sverige det verkar att tilltvinga sig i någots liv våldsamt är helt normalt. Det är fascinerande hur lilla egos skadas i Sverige när man blir ignorerad. Man börjar få hallucinationer om döende granar. Då jag tvivlar hon verkligen trodde det. En ung kvinna bor ensam i ro och behöver ingenting är helt enkelt oacceptabel.
    Åtminstone vet jag nu att efter jag en dag förhoppningsvis åker bort igen, kommer jag aldrig igen flytta till Sverige. Galna människor överallt.
  • Anonym (Anonym)

Att hon hade nycklar spelar ingen roll sedan hennes ?uppdrag? vad att kolla posten. Är jag en sak i min pappas lägenhet att hon måste kolla på mig också? Det är självklart att efter jag kom att hennes ?uppdrag? var slut sedan jag är i lägenheten och kan kolla posten själv. End of story. Hon borde ha frågat mig att lämna nycklar tillbaka när hon såg mig komma. Enda orsak varför jag hade inte frågat de tillbaka själv var för jag trodde jag kommer åka bort igen snart. Men ingen hade auktorisera henne att komma in i lägenheten när hon vill. Även min pappas kompisar skulle inte göra så om de visste jag var där. Att bara komma in helt objuden där någon bor är helt galet.
    Prata med henne? Men det är exact vad gamla uttråkad idioten ville! Att ha kontakt och något att göra. Det här från början har varit om att hon vill få attention från mig. Jag är inte dum. Jag hade sparkad henne från lägenheten och sa till henne att hennes hallucinationer är inte mitt problem. Och jag hade redan sagt till henne att jag känner mig inte ?ensam? och behöver ingenting. Men gamla skit hör inte när en kvinna pratar. Hon försatt att förfölja mig. 

Önskar till dig att du blir stalkad ?för din skull?. 

• Anonym (Anonym)

Som jag skrev, jag krävde nycklar tillbaka efter hon kom in i lägenheten och hon lämnade de tillbaka, men inte innan hon frågade min pappa om hon skulle lämna de. Så hon kommer in i lägenheten där jag bor, helt oinbjuden, jag sparkar henne bort och säger ?vad gör DU här?? och när jag då frågar nycklar tillbaka hon fortfarande känner inte hon borde ge de till mig. Vad säger det om situationen? Att hon kände sig helt rätt att komma in helt oinbjuden, att hon tror jag är någon typ av egendom av min pappa, inte en person. Och vad hon sa till mig innan hon lämnade nycklar är att hon ringde min pappa bara att SÄGA, inte fråga, om hon skulle lämna de tillbaka. Det var min pappa som hade sagt till mig att hon frågade honom OM hon skulle göra det. Så hon låtsades respektera mig medan bakom min rygg agerar som jag är någon typ 15åriga barn. 

Min pappa självklart sa att ja, hon borde lämna nycklar tillbaka, och sa till mig att hon hade ingen rätt att komma in och att det är bra jag krävde nycklar tillbaka. Han tycker inte om henne heller men han har inga kompisar kvar för alla har dött eller flyttat så därför han lämnade nycklar till henne. Men han är också en idiot som är rädd av henne för han vet att hon är jobbigt så han är rädd att visa motstånd för han tror hon kommer att skaffa problem till honom om han är inte absolut vänlig. Och det är vad jag är mest arg på för jag tänker inte vara utpressad av en helt arrogant narcissistisk idiot som tror har RÄTT att snoka och ha koll på sina grannar så mycket som hon vill. Hon är fixerad på idé att hon är en helt perfekt person som kan göra vad som helst och att alla måste absolut älska henne och om inte de vill hon göra problem. 

Jag skulle ha anmält henne då till polisen men min pappa sa att jag kan inte göra det för jag var inte skriven där vilket jag senare fått veta är inte als sant. 

Och efter hon hade lämnat nycklar hon fortsatt att förfölja mig. Varje gång jag gick ut hon var på fönstret, och jag också såg några gånger hur hon tittar på min fönster från gatan. Hon fortfarande gör det så nu varje gång jag gick ut det senaste två tre år jag är försiktigt att gå nära huset och ta vägen runt så att hon kan inte se mig. Och då hon forsatt le till mig på gatan eller även på balkongen som att alt är bra. Jag har helt ignorerat henne, jag gick förbi henne några gånger som att hon inte existerar, men hon forsätter ringa min pappa hela tiden som att ingenting hände. Hon hade även klagat förut att jag är ?förtyst?!! För om jag är tyst hur kommer hon att ha koll på mig? Den enda sak jag ville var att vara lämnad i fred. Jag kom över från den andra delen av världen och behövde inte vara trakasserad av en snokande idiot. Vad och hur jag gör i mitt liv och boende är inte hennes sak. Jag var helt rädd att även gå ut på lång tid för jag visste hon kollar på mig och det orsakat mig jätte mycket stress. Men hon hade fått vad hon ville, det är att tvinga sig i mitt rum, att kunna se var jag sov, och vad jag hade för saker. Det är inte något jag är skyldig dela med en främlingen och bara detta gjorde mig känna äcklig speciellt  jag vet hur viktigt är det för henne att veta såna detaljer.

Så jag vill att idioten äntligen FATTAR att vi tycker inte om henne och att hon har ingen rätt att snoka i andra människors liv, att det var inte bara en ?missförstånd? och att jag har ingen tolerans för galningar.

Hur förklarar man egentligen till en narcissist att de har gjort fel förutom att anmäla dem?

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Hemfridsbrott