Anonym (Utomjordisk karaktär) skrev 2023-05-22 19:28:21 följande:
Intressant med ett ickevitt perspektiv som ditt. Vad tror du det beror på att vithetsidealet råder generellt även för mörkhyade och de mindre representerade?
Tror du att det har med att vit= med framgång och mindre förtryck eller tror du att de anses vackrast per se, drag färger etc? Personligen föredrar jag mörkhyade utseenden som latinos, afrikaner, olika blandutseenden som vit/asiat exempelvis eller riktigt svarta människor med ebenholtshud. Svarta människor har ofta en helt ojämförbar grace i sitt kroppsspråk, bättre rytmkänsla och har mer väldefinierade muskler och långa lemmar, tjockare hud som inte åldras lika snabbt mm vilket ger dem fördelar som jag tror vita kan känna i underläge gentemot.
Håller verkligen med din analys om de kantiga männen som verkligen ser helt skrämmande och konstiga ut, som anatomiska modeller. Kvinnorna såg vackrare ut men också mer som barn. En femåring flickas oskyldiga lite trubbiga plutmunsuppsyn med sexigt hårsvall och kvinnlig kropp. Män verkar attraheras livet ut av barnkvinnor med en ålder som aldrig överstiger 20 ca.
Kvinnor åtrår inte för pojkutseenden i nån större utsträckning vad jag märkt.
Kvinnor kanske tilltalas av mörkare färger på män än tvärtom? Mörka ögon, mörkt hårsvall, mystik, mörkt skägg, solbränd hud?
Att det vithet står högt i kurs även bland många icke-vita kan kanske ha att göra med den långa koloniala eran där vita västerlänningar dominerat världen och då även i Västerlandet där vita precis som i kolonierna stått högst i hierarkin. Vita dominerade ekonomiskt och på andra sätt och framställdes som överlägsna, the master race typ. Även efter avkoloniseringen och att man börjat göra upp med rasismen i Västerlandet har ju den vita dominansen levat kvar iom att Väst vart så starkt ekonomiskt och politiskt och även med Hollywood-filmerna osv.
Synen att det är finare ju ljusare man är finns ju även bland icke-vita och t o m oss svarta där man om man är darkskinned som jag dvs. mörkaste hudtonen kan utsättas för s.k. colorism. Vithet har förknippats med makt och allmän överlägsenhet och väl därför också setts som vackert/åtråvärt. Makt är sexigt typ. :/
Din syn på svarta är ju väldigt idealiserande och förstås smickrande det får jag medge. Samtidigt är ju vi precis som tex. vita inte homogena och det är stor skillnad utseendemässigt mellan ex. öst- och västafrikaner.
Även om jag själv är dansare så borde du bjuda upp min ena bror som deffo har två vänsterfötter och noll rytmkänsla. Han precis som Kodjo Akolor i årets Let's dance motbevisar deffo att vi skulle ha rytmen medfödd ha ha (fast Kodjo lärde sig rätt bra imho!). 😉
Jag ser mig deffo inte som överlägsen vita. Motsatsen till white supremacy är för mig självklart ett demokratiskt samhälle där vi är jämlika, inte att svarta ska bli nån sorts ny master race. 😊
Ja, AI-männen ser smått skrämmande ut...lite som bönsyrsor eller nåt. Och att det är nåt lite barnsligt över AI-tjejernas utseenden kan jag också hålla med om nu när du säger det. Lite barnsligt gulliga sådär. Men betydligt mer realistiska ändå än männen imho.
Och visst är det nog så att vi kvinnor oftare dras till mognare manliga utseenden medans männen oftare dras till mer flickaktiga utseenden. Jag själv föredrar män äldre än dom där AI-männen (är själv 25).
Och myten om den långa mörka främlingen kanske är sann? 😮
fultextad användarhandbok skrev 2023-05-23 15:55:40 följande:
Generellt så är kvinnor ljusare än män.
Anonym (Utomjordisk karaktär) skrev 2023-05-23 18:06:09 följande:
Är det så? Hade jag faktiskt ingen aning om. Tunnare hy vet jag och mindre muskelmassa.
fultextad användarhandbok skrev 2023-05-23 18:14:52 följande:
Det verkar åtminstone så, har sett något om det förut också.
"Då är det lättare att förklara varför kvinnorna hos alla folk alltid är något ljusare än männen. Med största sannolikhet är detta en effekt av att kvinnorna har ett större behov av D-vitamin på grund av påfrestningarna vid havandeskap och amning."
www.svt.se/nyheter/vad-bestammer-var-hudfargJo, det fultextad användarhandbok påpekar har jag också hört och likaså det skulle kunna ha just med det större behovet av D-vitamin att göra. Fast AI-männen ser mer sydländska ut medans AI-tjejerna ser mer nordeuropeiska/östeuropeiska ut imho.