Inlägg från: ClumsySmurf |Visa alla inlägg
  • ClumsySmurf

Så här ser världens vackraste ut enligt AI!

linani skrev 2023-05-21 13:31:56 följande:

Nu var det ju inte "vackrast enligt AI", utan AI-genererade bilder utifrån foton på sociala medier som människor tittat längst på. Så, ett i högsta grad mänskligt ideal. Dessutom förklaringen till varför bilderna är ganska sexualiserade med kvinnor i underkläder och push up. 

Utöver allt annat med skeva och ouppnåeliga kroppsideal tyckte jag det var komiskt att kvinnorna på bilderna har så otroligt mycket highlighter. Jag undrar hur länge idealet att man ska vara så glossy som möjligt kvarstår. När blir det istället backlash och alla ska vara mattpudrade à la 1700-tal?

I övrigt står jag mig väl helt okej som vit, blåögd, smal och tränad kvinna. 

Jag förstår inte "ouppnåeliga kroppsideal".
    Man behöver uppnå ett visst ideal för att bli doktor men det är inte ouppnåeligt bara för att alla inte kan bli doktor.
    kroppsideal är inte ouppnåeligt bara för att inte alla inte kan ha 'bilden med mest dregel på'

"Nu var det ju inte "vackrast enligt AI", utan AI-genererade bilder utifrån foton på sociala medier som människor tittat längst på. Så, ett i högsta grad mänskligt ideal"

men en AI kan vara lite dum när den kombinerar olika drag
    några av de andra bilderna

Now that we?ve experienced the distortion that is social media?s ideal of the human form, we broadened the scope and asked AI to share its perspective based on images from across the internet

bulimia.com/examine/scrolling-into-bias/

• ClumsySmurf
    linani skrev 2023-05-21 19:40:11 följande:
    Det är till exempel väldigt svårt för någon av annan etnicitet att uppnå det vithetsideal som kvinnobilderna visade. Men visst. Behåll "skeva" och ändra ouppneåliga till "extremt snäva och mycket svåruppnåeliga".
    Det är inte konstigt att de mest dreglade bilderna är på vita när de flesta är vita.

"Behåll "skeva" och ändra ouppneåliga till "extremt snäva och mycket svåruppnåeliga""

Det heter ideal av en anledning.

Du som har lite finare värdegrund, har du alltid gått till 'doktorn' som vann sist?
  • ClumsySmurf
    linani skrev 2023-05-21 20:32:21 följande:
    "Dom flesta är vita"? 1,5 miljarder kineser och 1,5 miljarder indier skulle nog hävda annorlunda.

Bättre lycka med argumentationen nästa gång! Skål
    Om 1,5 miljarder kineser och 1,5 miljarder indier förlorade dregel vm har de dreglat för lite och/eller dreglat på fel och får skylla sej själva.

• ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-05-22 19:07:25 följande:

Som svart därtill darkskinned tjej står jag mig väl inte väl mot AI-brudarna. Antar jag närmast är motsatsen iaf färgmässigt med närapå svart hy och visst kan jag ibland känna mig som en alien jmf med vita. 👽

Som heterotjej tycker jag AI-tjejerna ser bättre ut än AI-männen. Dom är iaf söta medans männen inte ser riktigt kloka ut. Alldeles för kantiga, skarpskurna, opersonliga utseenden och även om jag attraheras av maskulina män med breda axlar går det där fetbort. Att se ut som en sån där anatomi-plansch TS nämner är inte snyggt enligt mig utan mer hull får det allt va och även "mänskligare" ansikten. :/

Kan tillägga att jag dras till vita män även om jag alltså själv är icke-vit. Även om jag starkt ogillar identitetspolitik kan jag ju konstatera att vita utgör ett ideal också för många icke-vita även fast vita bara utgör en liten andel av världens befolkning. Som liten flicka drömde jag om få va en ljus prinsessa med blont hår och blå ögon och jag vet jag inte är den enda svarta flicka som drömt så. Ett ouppnåeligt ideal... 😢

Är det förresten nån mer som tänkt på att AI-tjejerna är ljusare än AI-männen som ser mer sydeuropeiska ut? Ser mäns och kvinnors ideal så olika ut? 

Även om vi nog får ta dom här bilderna med stor nypa salt. 😮🤔

Om man är den enda svarta i klassen är det inte så konstigt om det känns fel att vara svart, även om de andra inte bryr sej om färgen
    Är man den enda pojkflickan i pojkgänget är det kanske inte så roligt när puberteten sätter igång, trots att man är i gänget p.g.a likheterna.
    Om 'disney' bara har vita prinsessor är det inte så konstigt om dröm prinsessan är vit eller ljusare.

Att tillföra representation är i sej inte dålig identitetspolitik men när identitetspolitiken är en maktkamp mellan identitetsgrupper tillför man man inte, man tar från en priviligerad grupp och normen är inte nödvändigtvis fel för att det är fel på normen det är för att norm är fel (om det inte är ideologin som är norm)

• ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-05-22 19:07:25 följande: #

Som svart därtill darkskinned tjej står jag mig väl inte väl mot AI-brudarna. Antar jag närmast är motsatsen iaf färgmässigt med närapå svart hy och visst kan jag ibland känna mig som en alien jmf med vita. 👽

Som heterotjej tycker jag AI-tjejerna ser bättre ut än AI-männen. Dom är iaf söta medans männen inte ser riktigt kloka ut. Alldeles för kantiga, skarpskurna, opersonliga utseenden och även om jag attraheras av maskulina män med breda axlar går det där fetbort. Att se ut som en sån där anatomi-plansch TS nämner är inte snyggt enligt mig utan mer hull får det allt va och även "mänskligare" ansikten. :/

Kan tillägga att jag dras till vita män även om jag alltså själv är icke-vit. Även om jag starkt ogillar identitetspolitik kan jag ju konstatera att vita utgör ett ideal också för många icke-vita även fast vita bara utgör en liten andel av världens befolkning. Som liten flicka drömde jag om få va en ljus prinsessa med blont hår och blå ögon och jag vet jag inte är den enda svarta flicka som drömt så. Ett ouppnåeligt ideal... 😢

Är det förresten nån mer som tänkt på att AI-tjejerna är ljusare än AI-männen som ser mer sydeuropeiska ut? Ser mäns och kvinnors ideal så olika ut? 

Även om vi nog får ta dom här bilderna med stor nypa salt. 😮🤔

55:30 något ai:n missade

jag tycker att det är något konstigt
    det är som att AI har överdrivit könsdimorfism. man tycker också att en realistisk batman är som en random otränad man med pappa mage."...medans männen inte ser riktigt kloka ut. Alldeles för kantiga, skarpskurna, opersonliga utseenden..."

Det finns ändå lite humor i AI-männen
    (vissa) män kommer att bli lite kantiga och säga att kvinnor som vanligt säger en sak men dreglar på en annan
    According to Incel.wiki, ?Gigachad is a 10/10 Chad who is within the top 0.01% of physical attractiveness.?
    by Alexander
    September 12, 2022

Incelwiki.org similarly says, ?[Gigachad] typically ranks as a "10? on the decile scale." These were two of my top search results for "Gigachad" on Google. They capture the popular meme well: the Gigachad is the epitome of the physically attractive man.

The only problem is, well, the Gigachad doesn?t actually seem to be rated as attractive by women.

datepsychology.com/women-dont-find-gigachad-attractive/
    Alexander @datepsych på Twitter: New Gigachad just dropped.
    17 maj 2023
    twitter.com/datepsych/status/1658896538750394389
  • ClumsySmurf
    flygrl skrev 2023-05-27 12:05:59 följande:
    Intressant men väldigt avancerat och jag förstod nog tyvärr inte allt. Att Gigachad dvs. den AI-skapade supermannen är extremt maskulin ytligt sett men ändå inte rankas så högt av kvinnor va väl en sån slutsats. Och det stämmer väl lite med hur jag reagerar på AI-männen nämligen att det är nåt konstigt över dom, om man ska gå efter va jag t r o r sas i det du bifogade att det är överdriven dimorfism dvs. att man överdrivit typiskt manliga drag så det blir too much, som en karikatyr mer än en ideal-man. Fast som sagt har jag nog inte förstått särskilt mycket av videon och artiklarna I guess. Är ju ingen akademiker heller... 😮🤔

Att sen superhjältar som Batman är överdrivna i sin fysik ingår väl liksom i konceptet SUPERHJÄLTE. Dom ska inte se helt mänskliga ut utan mer som grekiska gudar typ. Fast jag tycker ändå Batman, Superman osv. har mer mänskliga, trevliga ansikten än Gigachad. Och bara Clark Kent fått på sig sina glasögon kan ju ingen ana att han är Superman in disguise ha ha. 😉

Så blir det underkänt för mig nu eller, ClumsySmurf? 😮
    Gigachad i Alexanders artikel är en manipulerad bild (Krista Sudmalis), den är så överdriven att den ser onaturlig ut och då blir det inte mer attraktivt

AI:n verkar vara programerad att överdriva könsdimorfism så det ger en felaktig bild av mest dreglade bilder männen blir kantiga och kvinnornas kroppar ser konstiga ut och det realistiska är överviktig superhjälte, det verkar vara någon knepig kroppsaktivism bakom.

Det var inte AI:n som missade men det verkar som det ofta missas, människor verkar vara överens om vilka attribut som är attraktiva men inte vilket ansikte som är mest attraktivt och inte vilket som är oattraktivt, sociala medier mm kan ge en skev uppfattning av hur människor ser ut men det blir ju inte bättre av skev uppfattning om människors uppfattning

Svar på tråden Så här ser världens vackraste ut enligt AI!