Inlägg från: Fantasia78 |Visa alla inlägg
  • Fantasia78

KOL fast jag aldrig rökt - tips någon?

Hej!
    I början av året fick jag diagnosen KOL. Trots att jag aldrig rökt, aldrig ens provat, står jag här med en KOL-diagnos. Har astma sedan drygt 20 år, och har skött den ordentligt enligt läkarens ordination. Men har tyckt att astman blivit sämre senaste åren och tidvis varit lite svår att ha helt kontroll på. Trodde ju att det skulle handla om att få hjälp att justera astmamedicinen när jag gick till läkaren igen i höstas. Det var en ny läkare eftersom min gamla slutat och sålt mottagningen till andra ägare.

Tack vare denna nya läkare fick jag till sist diagnosen KOL, utöver astma. Jag har både och. Dock än så länge en ganska lindrig KOL.

Jag försöker ta reda på vad jag kan göra för att min KOL inte ska bli sämre, d v s om det finns något mer - utöver att minitiöst ta mina mediciner och sköta om sig i största allmänhet (äta hälsosamt och varierat, träna och försöka hålla kvar grundkonditionen på samma nivå som idag eller bättre) osv. Finns det något mer jag kan göra, någon som vet?

Jag röker inte, och har aldrig gjort, så det handlar ju inte om det.

Ska självklart fråga läkaren och astma-/KOL-sköterskan, och även fysioterapeuten också, men är så tacksam för alla tips jag kan få! Det är ett  bra tag tll nästa besök på sjukhuset.

Mitt i allt ihop känner jag att det ändå är bra att jag fick diagnosen nu. Kanske kan jag göra något för att bromsa förloppet. 

Kram på er

• Svar på tråden KOL fast jag aldrig rökt - tips någon?
  • Fantasia78

Kan tillägga att jag har en tid hos sjukgymnasten, och har andningstränat med en BA-tub (finns på apoteket) sedan hösten förra året. 

• Fantasia78
    Vov skrev 2023-05-22 00:10:52 följande:

Undvik att andas in rök från fordon och andra saker som gör rök, kallrök, eller cigarettrök som någon annan redan har rökt är farligare att andas in för dig än för personen som röker eftersom att röken är kall, vilket gör att det lättare fastnar i dina lungor. Försök inte att vistas i storstäder där luften är dålig, utan försök att vistas i naturen bort från bilvägar där luften är bra, fräsh och god! ;D

Tack för tipsen. Försöker undvika rök, men ibland är det svårt att helt undvika när t ex andra röker utomhus och man behöver passera i en trång passage, eller när man behöver åka in till stan där luftföroreningar är tydligare. 

Men jag gör så gott jag kan. 

• Fantasia78
    mrnorr skrev 2023-05-22 00:26:30 följande:

Vad jobbar du med?. Dammiga miljöer?.

Tidvis har det varit dammiga miljöer på mitt gamla jobb. 

Bytt tjänst och har bättre miljö nu. 

Har långsamt förbättrade värden på lungfunktionen (FEV1) 

Svar på tråden KOL fast jag aldrig rökt - tips någon?