Inlägg från: Kvinna1989 |Visa alla inlägg
  • Kvinna1989

Slemproppen

Hur stor är slemproppen egentligen? :D

Första klumen gick för 4 dagar sedan (kom 1 gång en klump) samma dag 2 och dag 3 kom 1 stor klump samt lite små varje gång jag gick på toa.

Nu dag 4 kommer små bitar varje gång jag går på toa.

Är i vecka 37+2 och var öppen 1 cm för 3 dagar sedan samt tappen mjuk och 1,5-2cm. 

Vet att om slemproppen går inte behöver betyda något men hade lite hopp, eftersom jag har haft en del värkar och andra smärtor, samt att i första graviditeten såg jag aldrig slemproppen.

Men nu känns de hopplöst.. Verkar inte komma igång :/ har igångsättning om ca 1 vecka men hade gärna upplevt en förlossning som kom igång av sig själv denna gången.

Solskensupplevelser? :D någon varit med om liknande och att de kommit igång? 

• Svar på tråden Slemproppen
  • Kvinna1989
    Anonym (Falabella) skrev 2023-05-19 09:09:01 följande:

Från ett ställe där BM skriver:

Som vi redan har nämnt så kan slemproppen komma i omgångar en tid innan förlossningen. När slemproppen har gått behöver det alltså inte betyda att förlossningen har börjat ? så det är med andra ord ingen idé att åka i ilfart till BB ännu.

Dock innebär det att förlossningen börjar närma sig! Vanligtvis så sätter förlossningen igång inom en dag eller upp till en vecka. Det är alltså stor chans att du kommer få träffa din lilla bebis under de kommande dagarna.

Om du är höggravid och upptäcker mer flytningar under några dagar, så kan det vara hög tid att börja bestämma vad du vill ha med dig i BB-väskan. 

Ja höggravid är jag ju. Och har haft regelbunda onda värkar en natt för 3 dagar sedan, var säker på att nu är de dags! Men dom tog slut efter 2 timmar :/
    Men har ont som "mensvärk" tryck där nere och värkar då och då.
    Hoppas så att det kommer igång av sig själv! 
  • Kvinna1989
    Maymom skrev 2023-05-19 12:34:33 följande:

Har läst att slemproppen kan återbildas, och hört från bm att det inte behöver betyda nåt när den går. 

Jag hade som mensvärk några nätter innan bf, men gick över tiden och icl sättas igång. Slemproppen gick vid igångsättningen och såg ut typ som en stor mördarsnigel...😅

Min igångsättning gick jättebra, när värkarna väl kom igång efter en dag med tabletter så tog det 8 timmar innan barnet var ute.

Inför mitt andra barn hade jag velat uppleva att det kommer igång av sig själv, men igångsättningen var för mig väldigt lik en vanlig förlossning. mindre tid med oregelbundna förvärkar, mina var regelbundna och kraftiga direkt, men kanske mindre återhämtningstid då de blev regelbundna direkt, men 8 timmar känns ju ändå som hyfsat kort tid för första förlossningen.

Det kommer bli bra oavsett, försök följa din kropp och lita på den. Och blir det akut kejsarsnitt så är det också ok. Allt leder ju mot att du får träffa ditt barn. 

lycka till😊

Jo tyvärr vet jag att det inte behöver betyda något haha. Sen upplever vissa att slemproppen går och 1 dygn efter kommer bebis :D men är ju olika för alla.

Men känns dumt att åka in å ut till förlossningen att först ha onda värkar 2 timmar sen puff så tar dom slut och hem men ständiga smärtor.. Då tycker man ju att bättre att sätta igång tidigare när en igångsättning ändå ganska snart är planerad.

Min första igångsättning gjorde inte särskilt ont eller så som många upplever, men tid tog de! 3 dagar innan jag ens öppna mig. Men det var ju första gången och denna gången är jag redan öppen så antar (hoppas) att de inte kommer ta lika långt tid denna gången.

Tack för lycka till! :)
Svar på tråden Slemproppen