Inlägg från: Anonym (Ledsen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ledsen)

Låta 1-åring flytta till farmor?

Är det skadligt för honom? Han är 15 månader gammal och har bott med mig och pappan men mest varit med mig.. det mesta jag har varit borta från honom är ca 12 timmar.. Vi sover tillsammans och jag ammar fortfarande men måste ju såklart sluta isåfall. 

Det har hänt hemska saker senaste tiden, massa konflikter i familjen, problem med min äldsta som är tonåring, polis och socialtjänst inblandade .. jag och pappan ska antagligen separera. Kan såklart inte skriva alla detaljer här.. men jag är så ledsen hela tiden. Vet att inte t.ex antidepressiva skulle hjälpa eftersom jag mår dåligt pga saker som har hänt och oroar mig för saker som kommer hända.. har bokat tid hos psykolog men vet inte om det kommer hjälpa heller., jag mår fruktansvärt dåligt. Jag märker att han blir påverkad av det, han är oftast glad men när jag gråter brukar han hålla för min mun och säga ?Nej?.

Mitt hjärta går sönder och egentligen vill jag inte leva utan honom men jag känner inte att jag kan vara en så bra mamma som han behöver .. Så jag har tänkt att han kanske ska få bo hos farmor, vet inte hur länge.. Han brukar träffa henne några gånger i månaden. Antagligen kommer pappan bo där också då..Hur kommer det bli? Kan han bli traumatiserad av att helt plötsligt vara utan mig eller kommer han klara det? Vad tror ni? Det känns inte rätt att han ska behöva se sin mamma så här ledsen. 

• Svar på tråden Låta 1-åring flytta till farmor?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2023-05-16 20:24:04 följande:

Det låter förhastat att barnet skulle flytta till farmor.
    Börja med att få lite avlastning så du kan vila upp dig. 
    Låt  barnet börja på förskola. Då får du avlastning. 
    Låt farmor vara barnvakt så du kan vila upp dig mellan varven
    Sök samtalskontakt så du får stöd.

Tack för svar! Tanken är att han ska börja till hösten men nu vet vi inte om det ska vara här där jag bor eller hos farmor.. Pappa och farmor är med på att han skulle kunna flytta dit men jag är fortfarande osäker .. Pappan ger mig tyvärr ganska lite avlastning , han är ute mycket med kompisar och orkar oftast inte hjälpa till så mycket när han är här och när han väl har sonen har jag 1000 saker att göra (laga mat, städa, tvätta, jobba hemifrån osv ).. 
    Farmor jobbar mycket men ska be henne.. 
    Har tyvärr blivit ovän med min egen mamma nu på grund av allt det här. 

Har tid hos psykolog på vårdcentralen om 2 veckor. Har lergigan mot ångest /oro men vill inte ta det för ofta pga amningen, har ju fått det utskrivet av läkare men verkar ju som ett det är okänt hur mycket som egentligen går över i mjölken. 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kim) skrev 2023-05-16 20:32:18 följande:
    Det låter som en dålig idé, tänk på t ex anknytningen. Dessutom är det inte tillåtet att "placera" barn hos andra än vårdnadshavare för stadigvarande boende, det ska Socialen godkänna.

jag tänker att du får ta tag i ditt mående och antidepressiva ska du nog inte bara förkasta även om de inte tar bort orsaken till problemen så kan de stabilisera dig och minska dalarna så att du kan hantera tillvaron. Jag tror också att flytta till farmor och bli helt utan sin primära anknytningsperson som du är påverkar honom mer negativt än att se sin mamma ledsen.

Tack för svar! 

Pappan skulle ju antagligen bo där också då så det blir ju med den ena vårdnadshavaren. Men sonen har ju varit mycket mer med mig än pappa även om vi har bott tillsammans hitills.. 

Har tagit Sertralin tidigare men precis innan jag blev gravid med sonen fick jag ett tidigt missfall (inte på grund av det) och mådde väldigt väldigt dåligt trots Sertralin.. då slutade jag och sen blev jag ju gravid igen. Det är därför jag är väldigt osäker på om det skulle hjälpa.. och funderar på om jag kan amma när jag tar antidepressiva. Har gjort det förut med mitt äldre barn en period men vet inte om det är jättebra

Skulle kanske behöva något mer ångestdämpande när det är som värst men sonen vill amma väldigt mycket fortfarande..  

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Katten) skrev 2023-05-16 20:38:26 följande:
    Men, om farmor jobbar mycket... hur ska hon orka med ditt småbarn?
    Sen kanske det är dags att sluta amma en snart 1½ år gammal unge?
    Och hur ska du göra med tuttandet om farmor ska överta?

Om han skulle flytta dit måste jag såklart sluta amma. Och vet inte hur hon skulle göra med jobb isåfall , vet inte vad hon hade tänkt. Om hon ska jobba mindre eller om hon ska ta över föräldradagar tills han börjar på dagis.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-05-16 20:42:16 följande:

Kan inte minstingen vara med sin pappa hos farmor på helgerna? Så får du tid att fokusera på dig själv och tonåringen då.

Tack för svar! Jo det kanske skulle funka också..men han måste ju ändå se mig ledsen då om jag inte lyckas må bättre på något sätt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-05-16 20:47:06 följande:

Snälla, kontakta soc! För det stackars barnets skull. 

De gör det som blir bäst för barnet. 

Vi har redan kontakt med dom. Har nämnt det här för Socialsekreteraren och hon verkade tycka att han helst ska vara med mig men har inte pratat så mycket om det. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Malin) skrev 2023-05-16 20:45:21 följande:

Jag tror inte det är farligt för ett litet barn att se sina föräldrar ledsna. Det är inte som att man måste lämna ifrån sig sina barn vid dödsfall i familjen till exempel. Jag tror att du gör så gott du kan och att ditt barn behöver dig. Kan du avvakta till att din partner flyttat ut så kanske ni kan prova något sorts växelvis boende då? Och om du har möjlighet att få avlastning från inhyrd barnvakt eller släkting under tiden vore det bra.

Kan inte farmor prata med pappan och be honom ta mer ansvar hemma förresten? Han borde väl lyssna på henne om han täntke bo hos henne. Och vill inte farmor att barnet ska ha det bra hemma hos sina föräldrar innan ni listar ut hur ni ska gå vidare?

Tack för svar! Jo det kanske skulle funka .. och kan prata med farmor om hon kan be honom hjälpa till mer.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2023-05-16 21:23:49 följande:

Kan du inte be farmor komma till dig någon helg för att avlasta dig?

Tack för svar! Jo det låter iförsej som en bra idé också.. 
Svar på tråden Låta 1-åring flytta till farmor?