Inlägg från: Anonym (Liber) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Liber)

Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?

Anonym (C) skrev 2023-05-15 13:52:55 följande:
    Retard. Jag säger att cigg är dåligt också. Men det gör mig inte till en livsfara ute på vägarna ibland andra, och det gör inte så jag kommer kniva några släktingar. Så som din drog gör.

Får cannabis folk att vilja kniva sina släktingar? 
    Du får nog hänvisa till ett enda känt fall. Så hänvisar jag till vad alkohol och tjack ställt till med gällande omdöme och aggressivitet. 

• Anonym (Liber)
    Xenia skrev 2023-05-15 18:53:41 följande:

Which side are you on? Lagens eller kriminalitetens?

Köper ni olagliga droger så har ni valt sida - ni har inget emot att göda de kriminella gängen.

Bland annat därför det bör vara lagligt, skattebelagt och översiktligt. Och det är därför jämförelsen med andra lagliga droger alltid kommer upp. Eftersom det blir helt sjukt att applicera samma argumentation på likvärdiga produkter. 

Det är ju förbudet i sig som göder den illegala marknaden, och därefter gränsdragningar, som vi har tusentals exempel på inom alkohol, tobak, spel och annat. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (M) skrev 2023-05-15 19:01:27 följande:

Om det inte är varje dag så visst!
    men vill gärna ha ett liv också som inte bara kretsar runt droger

Som med allt. 

Tyvärr kan man inte hålla den nivån på debatten. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Cc) skrev 2023-05-15 19:09:42 följande:
    Yes, helt riktigt.. Det är sånt Schizofreni och psykos kan leda till. Såg ett mord för bara några dagar sedan, där killen var just schizofren och hade en drogutlöst psykos.. 

Tjack är inte lagligt det heller, o det omställer helt andra grejer. 

Jaså? Kan du länka till det mordet? Och toxologiska rapporten? 

Ja, eller ett mord utlöst av cannabis över huvud taget?

• Anonym (Liber)
    Xenia skrev 2023-05-15 19:14:07 följande:
    Då får du kämpa för att förbjuda alkohol då i konsekvensens namn.

Jag förbehåller mig rätten att vara emot olagliga droger. Och tro inte att de kriminella gängen skulle försvinna för att cannabis blir lagligt. De kan sälja billigare, kanske farligare varianter. Dessutom så finns ju kokain kvar. Eller det ska kanske också bli lagligt?

Jag antar att TS menar någon som regelbundet röker på. Jag skulle inte vilja ha en partner som röker på under helgen (och lämnar mig med huvudansvaret för barnen).

Och har han inget emot att bryta lagen och göra affärer med kriminella, vilka fler lagar är han beredd att bryta emot?

Det är också skillnad på att dricka öl eller vin till maten tillsammans med andra. Målet är inte att bli full. Men målet med att röka cannabis är att bli hög.

Vilken konsekvens då menar du? Hur är det en konsekvens av att vilja minska förbud att man ska verka för att öka dem? 

Det du nämner är just det vi ser på andra områden. Jämfört alkohol: smuggelsprit, hembränning, import etc. Det förtar inte att både systembolag och krogar omsätter enorma belopp och är de som i egentlig mening kontrollerar marknaden. 

Men det är kanske ingen i din omgivning som dricker tysklandssprit, hembränt eller svartsprit? D.v.s. olaglig sprit. 

Hur menar du att målet med alkohol inte är att bli berusad? Varför dricker du då? Du kan ju inte påstå att gemene man dricker för att INTE bli påverkad?!

Vad menar du ens med full? Och hur tror du att det inte finns grader i rus på andra droger? För att inte tala om att cannabis har helt olika inverkan beroende på sort och att verkan är riktad mot vissa receptorer till skillnad mot alkohol. 

• Anonym (Liber)
    Xenia skrev 2023-05-15 19:18:01 följande:
    Folk kommer aldrig att sluta stjäla, råna och våldta heller, lika bra att göra det lagligt.

Om cannabis blir lagligt kommer ännu fler ungdomar att röka på, och det är deras hjärnor som tar mest skada.
    Kan du visa något enda bevis på dina teorier? Blir lite jobbigt med folk som sitter och killgissar saker utan att ha någon kunskap eller insikt. 
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Cc) skrev 2023-05-15 19:36:09 följande:
    Varsågod att kolla Huberman länken jag skickade i början, 

Sida 3. Tidstämpel runt 2:18..

Det forskning säger är alltså att det MER ÄN Dubblar.... Chansen för att någon som rökt cannabis när den är ung ska råka ut för att just bli schizoid eller få en sån psykos. 

Nja, det funkar inte riktigt så, och det behöver du inte gå längre än till exempelvis Folkhälsomyndigheten för att få svar på. 

Det finns ett orsakssamband. Men det kan lika gärna vara omvänt. Att man har symptom på något och försöker lindra det, s.k. självmedicinering. Största problemet ligger i utbrett blandmissbruk i Sverige. Väldigt ovanligt med ungdomar som endast röker cannabis kommer i kontakt med vårdinstanser, akut eller ej. 
    Akut nästan uteslutande i kombination med benso, tramadol, alkohol eller uppåt. 

• Anonym (Liber)
    Xenia skrev 2023-05-15 19:47:58 följande:
    Det är väl självklart att om cannabis blir lagligt så blir det fler som röker. Det blir alltså lättare för ungdomar att få tag på det. Och iom att det är lagligt så kommer de inte att tro på att det kan skada deras hälsa på lång sikt.

Det där är ju självklarheter, som du borde fatta själv. Men du vill väl inte fatta, drogliberal som du är.

Tror du att det är svårt att få tag i cannabis? 

Tror folk inte att tobak eller alkohol kan skada deras hälsa eftersom det är lagligt? 

Du har inget att komma med. Du måste hitta på argument. 

• Anonym (Liber)
    Xenia skrev 2023-05-15 20:32:58 följande:
    Det kanske är svårt för dig att förstå men en del människor avskräcks av att något är olagligt.

Har föräldrarna alkohol hemma kan tonåringar ta av det. Har de cannabis hemma...

Ja, det är svårt, eftersom det inte stämmer i det här fallet. Det gör det snarare lockande för ungdomar utan konsekvenstänk. Precis som med exempelvis tobak. Med skillnaden att tobak tillför exakt noll gott, det är endast destruktivt. 

Och nu talar vi om tillgänglighet. Den ökar inte för att det skulle bli lagligt. Vem som helst får tag i cannabis när som helst. Det enda som skulle öka med legalisering är kontroll och säkerhet. Precis som m<n tänker kring alkohol, tobak, spel etc. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 13:19:31 följande:
    Som sagt, det går alldeles utmärkt att tycka att EN laglig drog räcker. Att två fel inte gör ett rätt.
    Att världen inte är svartvit. Inga konstigheter med det.
    Liniss skrev 2023-05-17 12:16:08 följande:
    Så är det ju. Svenskar lyssnar på skrämselpropagandan. Okunskap är vad det handlar om. 
    Nej, som sagt, det KAN handla om okunskap, men det behöver inte göra det.

Däremot skulle absolut en legalisering/ avkriminalisering kunna leda till minskad gängkriminaliet, men finns några exempel där det verkligen blivit så? Det verkar inte entydigt vara så i länder där cannabis är legaliserat/ avkriminaliserat.

Ja, givetvis så har illegala marknaden för just cannabis minskat där det legaliserats och de lagliga produkterna kommer från certifierade odlingar, men uppmätta värden och effekt. Liksom hela communityn kring det. 

Men det finns fortfarande andra illegala marknader, såklart. Artikeln ovan är från Canada, där det över årtionden utvecklats en odlingskultur. Såpass omfattande att man gått från storimportör till exportör. Till länder där det är olagligt. Och då talar vi ändå övervakade gränser, vilket i stort inte existerar mellan exempelvis olika stater inom USA. 

Man ska ha i åtanke att "legaliseringen" omfattas av olika regelverk i olika länder/stater/distrikt, så det går inte att dra generella slutsatser. Och beroende på utformningen kan man förutspå hur stor den illegala hanteringen bör bli. 
    Det är stor skillnad att sätta åldersgränsen vid 21 respektive 18 såklart, en stor del av målgruppen befinner sig i det åldersspannet. 

Samtidigt har Kanada, liksom Sverige och stora delar av USA fått omfattande problem med lagliga, receptbelagda "mediciner". Och där ska det ju egentligen finnas en fungerande kontrollapparat. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 14:43:11 följande:
    Absolut, när det gäller kopplingen till just cannabis.
    Men gängkriminaliteten totalt sett? Har den minskat ur det perspektivet också?

Jag förstår inte vad du frågar om. 

Att legalisera/ändra restriktionerna kring cannabis har inverkan på just det såklart. Det förändrar marknaden och och tänket på det området, inget annat. Att det fortsättningsvis kommer att finnas olaglig hantering är ju avhängigt regelverket. Precis som med allt illegalt. Men givetvis kommer den olagliga handeln med just cannabis minska och förändras. Det är den mest omfattande droghandeln i dagsläget och hörnstenen i smuggling och inkomster och därmed givet att det kommer att påverka. Det finns ingen eller inget som påstår något annat. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 16:28:59 följande:
    Ska försöka förklara.
    Det jag undrar är om gängkriminaliteten kvarstår i samma omfattning och istället riktas mot andra områden, vad är då vunnet? Man har ju fortfarande problemet kvar (även om den inte omfattar cannabis i lika stor utsträckning:)

Varför försöker du skapa något som inte finns? Om man nu vill begå andra brott är det ju bara att göra det? Precis som man gör. Det finns inget samband och momsbedrägerier, till exempel, är inte är inte avhängigt cannabismarknadens fördelning. Intäkter från kriminalitet är ingen konstant. 

Det ända man vet är att ju större andel av marknaden som är kontrollerad desto mindre intäkter till den svarta delen. Och dessutom förflyttas ju intäkterna till en vit marknad med skatter och annat oavsett regelverkets utformning. Det är en dubbel samhällsvinst. 

• Anonym (Liber)
    redstripe skrev 2023-05-18 23:01:58 följande:

Tekniskt sett kan man redan i dagsläget plocka egen svamp, som verkar ha snarlika effekter.

När jag läst på nätet verkar det som att det är en tidsfråga när  psilocybinsvamp eller liknande  kommer användas för terapi, i sverige.

När/om dom andra europeiska länderna legaliserat tex cannabis har jag svårt att tro att Sverige inte dansar efter. Några nyhetsinslag så är det normaliserat 🤣

Det finns redan terapi på "svamprus" i Sverige. 

Många hallucinogener, naturliga som syntetiska, har använts i hundratals år i terapeutiska syften. 

• Anonym (Liber)
    redstripe skrev 2023-05-18 23:01:58 följande:

Tekniskt sett kan man redan i dagsläget plocka egen svamp, som verkar ha snarlika effekter.

När jag läst på nätet verkar det som att det är en tidsfråga när  psilocybinsvamp eller liknande  kommer användas för terapi, i sverige.

När/om dom andra europeiska länderna legaliserat tex cannabis har jag svårt att tro att Sverige inte dansar efter. Några nyhetsinslag så är det normaliserat 🤣

Nej, man får inte plocka toppslätskivling eller andra narkotikaklassade svampar. Uppsåtsbrott. Och därefter får du ändå inte inneha dem. 

På det verkar väldigt många tro att alla små skivlingar med smal fot är trippsvamp och blir besvikna när de får magont, kaskadspyor och annat istället för en psykedelisk upplevelse. 

Och för det tredje används exakta, små doser syntetiska preparat i studierna. 
    Hur mycket varje enskild vild svamp innehåller är omöjligt att veta. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Neppeligen) skrev 2023-05-19 16:42:27 följande:
    Det måste vara illa ställt om man måste röka på för att ha bra sex.

Måste vara ännu värre ställt om man måste missuppfatta andra medvetet? Du borde puffa lite för att reta upp dig på dina egna halmgubbar. 

• Anonym (Liber)
    Carolatom07 skrev 2023-05-19 16:46:14 följande:

Nej, folk glorifierar Cannabis idag och hävdar med bestämdhet att det är mindre skadligt än alkohol och tillochmed hälsosamt. Det rimmar illa med några personer jag umgicks med när jag var i missbruket, som hade latenta haschpsykoser som tog sig klart schizofrena uttryck.

När tillochmed småbarnsföräldrar röker Cannabis på daglig basis, med inställningen att det får dem att kunna koppla av, undrar jag från vad? Sina "jobbiga" ungar?

Är också uppväxt med två föräldrar som drack en hel del och nyttjade annat, och har sett misären på nära håll.

Ok. Så du försöker med motsatsen? Med anekdotiskt bevisföring? 

Ledsen att höra om din uppväxt. Men att häfta ihop den med cannabis blir ju missvisande. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 10:25:55 följande:
    Nja. Skatteintäkter är ju åtminstone delvis ett annat argument än minskad gängkriminalitet.
    Argumentet "minskad gängkriminalitet" blir något missvisande om det bara gäller cannabis, och inte totalt sett, utan kvarstår på samma nivå som innan en legalisering/ avkriminalisering.
    Du svamlar. 
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Neppeligen) skrev 2023-05-19 18:18:40 följande:
    Det är lugnt på den här fronten och jag kommenterade på inlägg högre upp. Står fortfarande fast vid att måste man röka på eller ta andra droger för att få ett bra sexliv så är det illa.
    Fast det är ingen som påstått att de har dåligt sexliv utan. Så det som är illa är din halmgubbe. 
  • Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 19:09:15 följande:
    Ursäkta spam, här kommer koomplett svar.

Nej, och det tror jag att du vet egentligen.
    Det kanske bara är så att avkriminalisering/legalisering av cannabis  INTE minskar gängkriminaliteten i sig, och att det är svårt att erkänna.

Du kan spamma det hur mycket du vill, det är en extremt konstig hypotes som du inte har belägg för. Tvärtom. 

Det här är gamla skattningar som är rena killgissningar, vilket ligger i sakens natur när det handlar om en svart och illegal marknad: 

"Den årliga omsättningen av narkotika uppskattas till mellan 2,7 och 6,9 miljarder kronor under perioden 2015?2019. Störst ekonomisk marknadsandel hade cannabis (45 procent). I skattningen av omsättningen ingick också kokain, amfetamin, heroin och ecstasy.

Detta framgår av rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988-2019."

Men om man utgår från dessa höftningar handlar det alltså om 1-3 miljarder årligen, men jag har sett siffror uppåt 4,5-5 miljarder för hasch och weed. Också det försiktiga estimat. 

Låt oss säga att man inför ett regelverk som gör att en vit marknad kan kontrollera 70% av detta. Hur tänker du att intäkter för kriminella skulle vara konstant? Vad är det du tänker att småbecknare har möjlighet och kunskap att ersätta förlusten med? 

Och det är ju inte bara det. Allt i den nu svarta och olagliga hanteringen blir vitt. Produktion, transport, kontroll, hantering som grossist och återförsäljare etc. 

• Anonym (Liber)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-19 20:23:33 följande:
    Även du presenterar hypoeser, som i och för sig kan te sig rimliga, men...Det jag baserar mina antaganden på är ju att de länder som avkriminaliserat/legaliserat cannabis där gängkriminaliteten inte minskat. I USA till och med tvärtom en ökning, men har inte grottat ner mig tillräckligt för att veta om det stämmer fullt ut.

Jag vet inte vad du snackar om ens. Vad menar du med "ökning" och vad menar du med "gängkriminalitet"? USA är ju inte homogent ens, lagar och regelverk skiljer sig mellan staterna. Inom ett par mil kan det vara olagligt, lagligt för medicinskt bruk eller legaliserat från olika åldrar. I vissa stater får du odla kommersiellt, andra för eget behov och somliga inte alls. Etc. 

Det går inte att jämföra.

Och så vida du inte kan ge några alternativ till intäktskällor för att hävda konstant blir det ett väldigt ihåligt argument. Det kommer inte att uppstå någon ny, likvärdig marknad från ingenstans. 

Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?