Inlägg från: Anonym (Hahaha) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hahaha)

Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?

Men hallå, varför detta tugg om alkohol? Går det inte att argumentera för cannabis med andra argument?
    Två fel gör inte ett rätt. 

• Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-15 12:54:59 följande:
    Nej, det går inte att argumentera för att cannabis inte ska vara legaliserat samtidigt som man tycker att alkohol ska vara legaliserat. Detta på grund av att alkohol faktiskt är farligt, så det blir en enorm dubbelmoral. Tycker man däremot att både cannabis och alkohol ska vara olagligt, och även cigg, ja då är det en annan sak. Cannabis är dock inte i närheten av lika farligt som de andra två. 
    Så två fel gör ett rätt alltså?
  • Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-15 13:11:04 följande:
    Du bidrar till passiv rökning plus att du förstör din egen hälsa, samtidigt som du sitter och pratar om hur farligt cannabis är? Ja, nu är det bekräftat att du är dubbelmoralens morsa och därmed ingen man ska ta på allvar eller lyssna på. Det blir väldigt konstigt om du ska sitta och prata om hur dåligt cannabis är, samtidigt som du själv ser till att du kommer få cancer. Hur står det till i ditt hjärnkontor, egentligen? Dock svarade du inte på om du tycker att alkohol ska vara legaliserat eller ej. Du borde inte tycka det, med tanke på hur mycket du verkar ha emot cannabis. Då borde du inse att det är ännu värre med alkohol. Det går inte att argumentera för att cannabis inte ska vara legaliserat samtidigt som man tycker att alkohol ska vara legaliserat och det vet du, det är därför du undviker att svara på frågan. 

Ingen i tråden har sagt att det är bra att röka på, har du svårt med läsförmågan? Det är däremot inte FARLIGT, man kan inte DÖ av det, vilket man faktiskt kan av alkohol och cigg. Du är precis lika dålig som alla andra. 
    Går det att argumentera för att cannabis ska vara lagligt utan att dra in alkohol?
  • Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-15 13:15:36 följande:
    Läs det jag skrev och försök förstå. Tycker att jag förklarade rätt bra för dig. Eller tycker du att man kan argumentera för att cannabis inte ska vara legaliserat, samtidigt som man tycker att alkohol ska vara det? Cannabis är inte bra, men det är heller inte dödligt. 
    Det är du som inte förstår. 
    Cannabis är inte bra. Alkohol är inte bra.
    Måste cannabis vara lagligt för att alkohol är det?
    Måste man tycka att bara för att en drog är laglig måste en drog till legaliseras?
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 13:27:43 följande:
    Fast alkohol är ju lagligt, inte fan betyder det att de flesta dricker hela tiden och inte klarar att göra det bara en gång lite då och då. Därför betyder det inte att folk hade rökt på hela tiden, bara för att det hade varit lagligt. Cannabis är ju fan inte ens fysiskt beroendeframkallande, vilket alkohol är.

Ja, det är skitdåligt att röka cigg. Det är ju det jag säger, men ändå är det lagligt, eller vill du att det inte ska vara det? Med tanke på hur mycket du har emot cannabis så borde du inte heller vilja att cigg och alkohol ska vara lagligt. Spelar ingen roll om det legaliseras eller ej, folk kommer ändå aldrig sluta röka på så det kan ni ju bara glömma. Vill man få bort gängkriminaliteten i Sverige så kan det dock vara en god idé att legalisera cannabis. 

Ingen här har sagt att cannabis är bra, det är dock inte dödligt. 
    Som jag skrev tidigare, men kan ju lägga till tobak, också. Det går ju att tycka att det är fullt tillräckligt  att alkohol och tobak är lagligt, och att ytterligare en laglig drog inte behövs.

Att gängkriminaliteten skulle kunna minska (hur belagt är det?) är ju en annan typ av argument, som hörs för lite i debatten enligt min åsikt. Istället mynnar den alltför ofta ut i ylande om att alkohol (och tobak) också är farligt/farligare yada yada
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 13:43:55 följande:
    Eller så tycker man att även tobak och alkohol ska vara olagligt då? Annars är det en enorm dubbelmoral, hur man än vrider och vänder på det.

Fast varför tror du att det mynnar ut i det? På grund av att det inte går att sitta och säga att cannabis är farligt medan man själv sitter där med en cigg i käften och dricker alkohol. Det blir helt absurt. En sådan person kan man inte ta på allvar, eller ens debattera med. Antingen tycker man att allt det ska vara olagligt, eller så tycker man att alla tre ska legaliseras. 
    Visst kan man tycka att alla tre borde kriminaliseras, men eftersom nu både alkohol och tobak tyvärr råkar vara lagligt, räcker det så.(Man kanske tycker att det verkar orealistiskt att förbjuda både alkohol och tobak, eller också kanske man lobbar man för att också för förbud även här.) 
    Sedan är ju frågan om dubbelmoral i sig är värre än att legalisera cannabis, med de risker just den drogen har. 

Jag TROR inte att det mynnar ut ylande om att alkohol/tobak också är farligt/farligare. Jag konstaterar att det gör det. Det gäller även den här tråden.
    Andra argument för legalisering av cannabis borde kunna användas.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 18:58:10 följande:

Fast det blir ju relevant eftersom alkohol också är en drog, bara en laglig sådan. Alkohol dyker alltid upp i dessa diskussioner, eftersom svenskar har en sådan enorm dubbelmoral när det kommer till detta. De flesta har inga problem med en partner som dricker ibland men om personen däremot röker på någon gång, då är det tydligen jättehemskt? Pratar inte om någon alkis som dricker hela tiden, utan folk som dricker ibland respektive folk som röker på ibland. Alkohol ställer till med betydligt mer oreda än vad cannabis gör. 

Antingen ska alkohol vara förbjudet också, eller så ska cannabis också vara legaliserat.

Nej, som jag skrev tidigare, det är fortfarande inte relevant eftersom det går alldeles utmärkt att anse att YTTERLIGARE en laglig drog inte behövs.
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 19:06:39 följande:

Det är statens fel att folk måste köpa det olagligt. Folk kommer aldrig sluta röka på, oavsett om det är lagligt eller ej.

Cannabis är ju grunden till gängkriminaliteten. Vill man få bort gängkriminaliteten så kanske man ska börja med att legalisera cannabis och på så sätt slå mot gängens plånböcker. Vid en legalisering hade en stor del av deras intäkter istället gått till den gemensamma statskassan. Vid legalisering av cannabis öppnar man dessutom upp mer resurser för polisen.

Med legalisering så menar jag inte att man ska kunna springa in på Coop och köpa cannabis, det ska vara ett reglerat system, som alkoholförsäljningen.

Om man vill stoppa gängkriminaliteten så är legalisering av cannabis på sin plats, eftersom man då kapar gängens inkomster och minskar därmed nyrekryteringen till kriminalitet rejält.

Folk "måste" inte köpa cannabis, heller.
    Dock är argumentet med minskad gängkriminalitet intressant och ter sig egentligen tämligen logiskt. Men hur belagt är det att det blir så, - har gängkriminaliteten minskat i de länder som avkriminaliserat/legaliserat som ex. USA, Nederländerna och Portugal?
    Vet att narkotikarelaterad dödlighet minskat, dock.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 19:26:25 följande:
    Men då borde man ju även tycka att alkohol ska vara olagligt? Det blir väldigt konstigt om man då tycker att alkohol, som ställer till med så mycket oreda, ska vara lagligt.

Den kanske inte skulle försvinna helt, men troligtvis skulle den minska rejält här i Sverige. Ja de länderna har fått minskad gängkriminalitet just vad gäller drogen cannabis. 
    Visst kan man tycka att också att alkohol borde vara olagligt- och det kanske man ofta tycker också, men som jag också skrivit tidigare, det kanske samtidigt anses lite väl orealistiskt.
    Men samtidigt, det måste inte vara konstigt om man inte tycker det, då man kan tycka att det är fullt tillräckligt med laglig alkohol (och tobak).

Ang, minskad  gängkriminalitet -relaterat till cannabis, ja -men har den inte ökat på andra områden, exempelvis, som någon nämnde, vad gäller kokain? 
  • Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-17 09:34:07 följande:

Det är inte rimligt överhuvudtaget. Man kan inte sitta och säga att cannabis är farligt och att det ska vara olagligt, samtidigt som man är helt för att alkohol är lagligt. Alkohol som är betydligt skadligare. Sådana personer har inget att komma med och därför lyssnar man inte på dem. 

Som sagt, det går alldeles utmärkt att tycka att EN laglig drog räcker. Att två fel inte gör ett rätt.
    Att världen inte är svartvit. Inga konstigheter med det.
    Liniss skrev 2023-05-17 12:16:08 följande:
    Så är det ju. Svenskar lyssnar på skrämselpropagandan. Okunskap är vad det handlar om. 
    Nej, som sagt, det KAN handla om okunskap, men det behöver inte göra det.

Däremot skulle absolut en legalisering/ avkriminalisering kunna leda till minskad gängkriminaliet, men finns några exempel där det verkligen blivit så? Det verkar inte entydigt vara så i länder där cannabis är legaliserat/ avkriminaliserat.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Ja) skrev 2023-05-15 19:58:46 följande:
    De kan få tag på cannabis nu också. Det är lätt. Vad stoppar dem från att köpa från en langare? Vill man få bort gängkriminaliteten eller minska den rejält så är legalisering av cannabis på sin plats.

Återigen, de flesta får inte psykoser av cannabis och ännu färre får sådana allvarliga psykoser att man faktiskt mördar folk, som du påstår. Att det ökar risken det vet vi redan, men det är inget skäl för att inte legalisera för folk som är 25+. 

Du har inga som helst vettiga argument, dessa psykoser är inte så pass vanliga att det ska vara ett rimligt argument till varför man inte ska kunna legalisera cannabis. Om det är något du borde vara orolig för så är det alkohol.

Du är helt borta.
    Visst är det sällsynt. Dock måste man beakta även HUR allvarligt det är, i de fall THC orsakat/ utlöst redan latent benägenhet för psykos.
  • Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-17 13:40:48 följande:

Nej, däremot är det rimligt att tycka att även alkohol borde vara olagligt om man nu tycker att cannabis ska vara det. Däremot finns det ingen rimlighet i att tycka att alkohol SKA vara lagligt men inte cannabis. Man kan faktiskt inte sitta och prata om hur farligt cannabis är men helt strunta i det alkohol ställer till med, eftersom det är betydligt skadligare.

Har för mig att de länder som har legaliserat cannabis har fått minskad gängkriminalitet just vad gäller drogen cannabis, men såklart försvinner inte gängkriminaliteten helt bara för det. Sverige skulle dock vinna på att testa detta och sedan utvärdera efter några år om man ser någon minskning av gängkriminaliteten. 

Varför skulle man STRUNTA i alkoholens skadeverkningar bara för att man inte vill att cannabis ska vara lagligt? Tycker man att det räcker med en laglig drog, lär man väl inte strunta i det, snarare tvärtom?
    När det gäller minskad gängkriminalitet relaterat till cannabis, så verkar det snarare som att gängkriminaliteten totalt sett blivit oförändrad i de länder där cannabis inte är totalförbjudet. Snarare ett nollsummespel, alltså. 
    Jag kan abslout ha fel, men jag tar gärna emot länkar som visar något annat.
    Liniss skrev 2023-05-17 13:43:03 följande:
    Vi har redan en laglig drog som ställer till med betydligt mer oreda än vad cannabis gör, alkohol. Det är inte cannabis man ska vara rädd för. Cannabis bör verkligen legaliseras. Med en legalisering följer ökad kontroll och säkerhet. Det ska vara ett reglerat försäljningssystem, som det vi har med alkohol och tobak. 
    Visst har vi det, och då behöver man ju inte tycka att det vore en bra idé med ytterligare en laglig drog, som också den ställer till med oreda i viss omfattning.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-17 14:17:05 följande:

Ja, givetvis så har illegala marknaden för just cannabis minskat där det legaliserats och de lagliga produkterna kommer från certifierade odlingar, men uppmätta värden och effekt. Liksom hela communityn kring det. 

Men det finns fortfarande andra illegala marknader, såklart. Artikeln ovan är från Canada, där det över årtionden utvecklats en odlingskultur. Såpass omfattande att man gått från storimportör till exportör. Till länder där det är olagligt. Och då talar vi ändå övervakade gränser, vilket i stort inte existerar mellan exempelvis olika stater inom USA. 

Man ska ha i åtanke att "legaliseringen" omfattas av olika regelverk i olika länder/stater/distrikt, så det går inte att dra generella slutsatser. Och beroende på utformningen kan man förutspå hur stor den illegala hanteringen bör bli. 
    Det är stor skillnad att sätta åldersgränsen vid 21 respektive 18 såklart, en stor del av målgruppen befinner sig i det åldersspannet. 

Samtidigt har Kanada, liksom Sverige och stora delar av USA fått omfattande problem med lagliga, receptbelagda "mediciner". Och där ska det ju egentligen finnas en fungerande kontrollapparat. 

Absolut, när det gäller kopplingen till just cannabis.
    Men gängkriminaliteten totalt sett? Har den minskat ur det perspektivet också?
  • Anonym (Hahaha)
    Liniss skrev 2023-05-17 15:32:10 följande:

Det finns inte många svenskar som kallar folk som dricker alkohol ibland för a-lagare, men om en person röker på en gång i sitt liv så är man en pundare. Jag förstår det du säger, angående att man tycker att det räcker med en laglig drog och att vi inte behöver fler, men förstår du det jag säger?

Det jag menar är följande; hur kan man sitta och prata om hur dåligt det är med cannabis/hasch, och att vi absolut inte ska legalisera det, samtidigt som man inte har något emot att alkohol är fullt lagligt? För det är ju det de flesta här gör.

Jag har inte sett en enda person här som säger att alkohol inte heller ska vara legaliserat, folk verkar snarare tycka att det ska vara det, men inte cannabis. Hur försvarar man det? Det låter ju helknäppt. Hur kan man tycka att alkohol (som faktiskt är skadligt), ska vara lagligt? Men inte cannabis, som man faktiskt inte ens kan dö av? Det blir ju jättekonstigt och faktiskt helt motsägelsefullt om man tycker att alkohol SKA vara lagligt men inte cannabis? Alkohol är ju mycket farligare än vad cannabis är, så hur försvarar man det resonemanget? Vi har redan en laglig drog men man kan ju faktiskt tycka att den drogen (alkohol) ska vara olagligt här. Varför ser jag ingen här som tycker det? Handlar det kanske om okunskap och att man tror sig vara bättre än folk som röker på, trots att man själv dricker alkohol?

Säg nu inte att man faktiskt kan tycka att det räcker med en laglig drog - så du menar alltså att det är rimligt att tycka att en drog som är skitfarlig ska FORTSÄTTA vara laglig, men inte cannabis som inte ens är dödligt? Om man nu tycker att cannabis är så hemskt och farligt hur kan man då tycka att alkohol ska fortsätta vara lagligt? Då borde man ju rimligtvis tycka att vi ska kriminalisera alkohol också, att alkohol också ska vara olagligt. Annars blir det ju en väldig dubbelmoral i det hela. 

Kan se senare om jag hittar något om gängkriminaliteten totalt sett, är på jobbet nu, men oavsett så lär den ju (och har) minska/minskat när det gäller kopplingen till just cannabis och det är väl bra bara det? Legalisering av cannabis skulle ju troligtvis innebära att gängen får mindre inkomster och att deras förmåga till nyrekrytering minskar.

Här upprepar du det du skrivit tidigare om alkohol. Även dina frågor Och ja, jag förstår vad du menar och har även svarat på hur resonemanget kring alkohol kan gå, om man är emot en legalisering/avkriminalisering av cannabis.

Visst kan det handla om okunskap, från alla håll, både när det gäller alkohol och cannabis, men det det MÅSTE inte göra det. Tvärtom.

Precis som jag skrev tidigare, man kan ju helt enkelt tycka att det kanske vore en bra idé att förbjuda alkohol också i förlängningen, men att det, åtminstone i nuläget, är orealistiskt. Därmed skulle det vara ett steg i fel riktning att legalisera ytterligare en drog. En sak i taget, liksom.
    Jag tror att debatten tjänar på att inte relativiseras och fastna i what-aboutism- liknande argument som "men alkohol då? Dubbelmoral i sig, gör väl inte cannabis ofarligt?

När det gäller gängkriminalitet , så om kopplingen till just cannabis minskar, men inte totalt sett, blir ju just gängkriminalitet ett mindre slagkraftigt argument i debatten.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-17 16:10:40 följande:

Jag förstår inte vad du frågar om. 

Att legalisera/ändra restriktionerna kring cannabis har inverkan på just det såklart. Det förändrar marknaden och och tänket på det området, inget annat. Att det fortsättningsvis kommer att finnas olaglig hantering är ju avhängigt regelverket. Precis som med allt illegalt. Men givetvis kommer den olagliga handeln med just cannabis minska och förändras. Det är den mest omfattande droghandeln i dagsläget och hörnstenen i smuggling och inkomster och därmed givet att det kommer att påverka. Det finns ingen eller inget som påstår något annat. 

Ska försöka förklara.
    Det jag undrar är om gängkriminaliteten kvarstår i samma omfattning och istället riktas mot andra områden, vad är då vunnet? Man har ju fortfarande problemet kvar (även om den inte omfattar cannabis i lika stor utsträckning:)
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 16:28:59 följande:
    Ska försöka förklara.
    Det jag undrar är om gängkriminaliteten kvarstår i samma omfattning och istället riktas mot andra områden, vad är då vunnet? Man har ju fortfarande problemet kvar (även om den inte omfattar cannabis i lika stor utsträckning:)
    Problemet med gängkriminalitet, alltså.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-18 22:31:08 följande:

Varför försöker du skapa något som inte finns? Om man nu vill begå andra brott är det ju bara att göra det? Precis som man gör. Det finns inget samband och momsbedrägerier, till exempel, är inte är inte avhängigt cannabismarknadens fördelning. Intäkter från kriminalitet är ingen konstant. 

Det ända man vet är att ju större andel av marknaden som är kontrollerad desto mindre intäkter till den svarta delen. Och dessutom förflyttas ju intäkterna till en vit marknad med skatter och annat oavsett regelverkets utformning. Det är en dubbel samhällsvinst. 

Nja. Skatteintäkter är ju åtminstone delvis ett annat argument än minskad gängkriminalitet.
    Argumentet "minskad gängkriminalitet" blir något missvisande om det bara gäller cannabis, och inte totalt sett, utan kvarstår på samma nivå som innan en legalisering/ avkriminalisering.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 18:09:50 följande:
    Du svamlar. 
    Nej, och det tror jag att du vet egentligen.

Det kanske faktiskt är så att cannabis de facto inte minskar gängkriminaliteten, och att det är svårt att erkänna.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 18:09:50 följande:
    Du svamlar. 
    Ursäkta spam, här kommer koomplett svar.

Nej, och det tror jag att du vet egentligen.
    Det kanske bara är så att avkriminalisering/legalisering av cannabis  INTE minskar gängkriminaliteten i sig, och att det är svårt att erkänna.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-19 20:03:43 följande:

Du kan spamma det hur mycket du vill, det är en extremt konstig hypotes som du inte har belägg för. Tvärtom. 

Det här är gamla skattningar som är rena killgissningar, vilket ligger i sakens natur när det handlar om en svart och illegal marknad: 

"Den årliga omsättningen av narkotika uppskattas till mellan 2,7 och 6,9 miljarder kronor under perioden 2015?2019. Störst ekonomisk marknadsandel hade cannabis (45 procent). I skattningen av omsättningen ingick också kokain, amfetamin, heroin och ecstasy.

Detta framgår av rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988-2019."

Men om man utgår från dessa höftningar handlar det alltså om 1-3 miljarder årligen, men jag har sett siffror uppåt 4,5-5 miljarder för hasch och weed. Också det försiktiga estimat. 

Låt oss säga att man inför ett regelverk som gör att en vit marknad kan kontrollera 70% av detta. Hur tänker du att intäkter för kriminella skulle vara konstant? Vad är det du tänker att småbecknare har möjlighet och kunskap att ersätta förlusten med? 

Och det är ju inte bara det. Allt i den nu svarta och olagliga hanteringen blir vitt. Produktion, transport, kontroll, hantering som grossist och återförsäljare etc. 

Även du presenterar hypoeser, som i och för sig kan te sig rimliga, men...Det jag baserar mina antaganden på är ju att de länder som avkriminaliserat/legaliserat cannabis där gängkriminaliteten inte minskat. I USA till och med tvärtom en ökning, men har inte grottat ner mig tillräckligt för att veta om det stämmer fullt ut.
Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?