Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?
Får cannabis folk att vilja kniva sina släktingar?
Du får nog hänvisa till ett enda känt fall. Så hänvisar jag till vad alkohol och tjack ställt till med gällande omdöme och aggressivitet.
Får cannabis folk att vilja kniva sina släktingar?
Du får nog hänvisa till ett enda känt fall. Så hänvisar jag till vad alkohol och tjack ställt till med gällande omdöme och aggressivitet.
Which side are you on? Lagens eller kriminalitetens?
Köper ni olagliga droger så har ni valt sida - ni har inget emot att göda de kriminella gängen.
Bland annat därför det bör vara lagligt, skattebelagt och översiktligt. Och det är därför jämförelsen med andra lagliga droger alltid kommer upp. Eftersom det blir helt sjukt att applicera samma argumentation på likvärdiga produkter.
Det är ju förbudet i sig som göder den illegala marknaden, och därefter gränsdragningar, som vi har tusentals exempel på inom alkohol, tobak, spel och annat.
Om det inte är varje dag så visst!
men vill gärna ha ett liv också som inte bara kretsar runt droger
Som med allt.
Tyvärr kan man inte hålla den nivån på debatten.
Jaså? Kan du länka till det mordet? Och toxologiska rapporten?
Ja, eller ett mord utlöst av cannabis över huvud taget?
Vilken konsekvens då menar du? Hur är det en konsekvens av att vilja minska förbud att man ska verka för att öka dem?
Det du nämner är just det vi ser på andra områden. Jämfört alkohol: smuggelsprit, hembränning, import etc. Det förtar inte att både systembolag och krogar omsätter enorma belopp och är de som i egentlig mening kontrollerar marknaden.
Men det är kanske ingen i din omgivning som dricker tysklandssprit, hembränt eller svartsprit? D.v.s. olaglig sprit.
Hur menar du att målet med alkohol inte är att bli berusad? Varför dricker du då? Du kan ju inte påstå att gemene man dricker för att INTE bli påverkad?!
Vad menar du ens med full? Och hur tror du att det inte finns grader i rus på andra droger? För att inte tala om att cannabis har helt olika inverkan beroende på sort och att verkan är riktad mot vissa receptorer till skillnad mot alkohol.
Nja, det funkar inte riktigt så, och det behöver du inte gå längre än till exempelvis Folkhälsomyndigheten för att få svar på.
Det finns ett orsakssamband. Men det kan lika gärna vara omvänt. Att man har symptom på något och försöker lindra det, s.k. självmedicinering. Största problemet ligger i utbrett blandmissbruk i Sverige. Väldigt ovanligt med ungdomar som endast röker cannabis kommer i kontakt med vårdinstanser, akut eller ej.
Akut nästan uteslutande i kombination med benso, tramadol, alkohol eller uppåt.
Tror du att det är svårt att få tag i cannabis?
Tror folk inte att tobak eller alkohol kan skada deras hälsa eftersom det är lagligt?
Du har inget att komma med. Du måste hitta på argument.
Ja, det är svårt, eftersom det inte stämmer i det här fallet. Det gör det snarare lockande för ungdomar utan konsekvenstänk. Precis som med exempelvis tobak. Med skillnaden att tobak tillför exakt noll gott, det är endast destruktivt.
Och nu talar vi om tillgänglighet. Den ökar inte för att det skulle bli lagligt. Vem som helst får tag i cannabis när som helst. Det enda som skulle öka med legalisering är kontroll och säkerhet. Precis som m<n tänker kring alkohol, tobak, spel etc.
Ja, givetvis så har illegala marknaden för just cannabis minskat där det legaliserats och de lagliga produkterna kommer från certifierade odlingar, men uppmätta värden och effekt. Liksom hela communityn kring det.
Men det finns fortfarande andra illegala marknader, såklart. Artikeln ovan är från Canada, där det över årtionden utvecklats en odlingskultur. Såpass omfattande att man gått från storimportör till exportör. Till länder där det är olagligt. Och då talar vi ändå övervakade gränser, vilket i stort inte existerar mellan exempelvis olika stater inom USA.
Man ska ha i åtanke att "legaliseringen" omfattas av olika regelverk i olika länder/stater/distrikt, så det går inte att dra generella slutsatser. Och beroende på utformningen kan man förutspå hur stor den illegala hanteringen bör bli.
Det är stor skillnad att sätta åldersgränsen vid 21 respektive 18 såklart, en stor del av målgruppen befinner sig i det åldersspannet.
Samtidigt har Kanada, liksom Sverige och stora delar av USA fått omfattande problem med lagliga, receptbelagda "mediciner". Och där ska det ju egentligen finnas en fungerande kontrollapparat.
Jag förstår inte vad du frågar om.
Att legalisera/ändra restriktionerna kring cannabis har inverkan på just det såklart. Det förändrar marknaden och och tänket på det området, inget annat. Att det fortsättningsvis kommer att finnas olaglig hantering är ju avhängigt regelverket. Precis som med allt illegalt. Men givetvis kommer den olagliga handeln med just cannabis minska och förändras. Det är den mest omfattande droghandeln i dagsläget och hörnstenen i smuggling och inkomster och därmed givet att det kommer att påverka. Det finns ingen eller inget som påstår något annat.
Varför försöker du skapa något som inte finns? Om man nu vill begå andra brott är det ju bara att göra det? Precis som man gör. Det finns inget samband och momsbedrägerier, till exempel, är inte är inte avhängigt cannabismarknadens fördelning. Intäkter från kriminalitet är ingen konstant.
Det ända man vet är att ju större andel av marknaden som är kontrollerad desto mindre intäkter till den svarta delen. Och dessutom förflyttas ju intäkterna till en vit marknad med skatter och annat oavsett regelverkets utformning. Det är en dubbel samhällsvinst.
Tekniskt sett kan man redan i dagsläget plocka egen svamp, som verkar ha snarlika effekter.
När jag läst på nätet verkar det som att det är en tidsfråga när psilocybinsvamp eller liknande kommer användas för terapi, i sverige.
När/om dom andra europeiska länderna legaliserat tex cannabis har jag svårt att tro att Sverige inte dansar efter. Några nyhetsinslag så är det normaliserat 🤣
Det finns redan terapi på "svamprus" i Sverige.
Många hallucinogener, naturliga som syntetiska, har använts i hundratals år i terapeutiska syften.
Tekniskt sett kan man redan i dagsläget plocka egen svamp, som verkar ha snarlika effekter.
När jag läst på nätet verkar det som att det är en tidsfråga när psilocybinsvamp eller liknande kommer användas för terapi, i sverige.
När/om dom andra europeiska länderna legaliserat tex cannabis har jag svårt att tro att Sverige inte dansar efter. Några nyhetsinslag så är det normaliserat 🤣
Nej, man får inte plocka toppslätskivling eller andra narkotikaklassade svampar. Uppsåtsbrott. Och därefter får du ändå inte inneha dem.
På det verkar väldigt många tro att alla små skivlingar med smal fot är trippsvamp och blir besvikna när de får magont, kaskadspyor och annat istället för en psykedelisk upplevelse.
Och för det tredje används exakta, små doser syntetiska preparat i studierna.
Hur mycket varje enskild vild svamp innehåller är omöjligt att veta.
Måste vara ännu värre ställt om man måste missuppfatta andra medvetet? Du borde puffa lite för att reta upp dig på dina egna halmgubbar.
Nej, folk glorifierar Cannabis idag och hävdar med bestämdhet att det är mindre skadligt än alkohol och tillochmed hälsosamt. Det rimmar illa med några personer jag umgicks med när jag var i missbruket, som hade latenta haschpsykoser som tog sig klart schizofrena uttryck.
När tillochmed småbarnsföräldrar röker Cannabis på daglig basis, med inställningen att det får dem att kunna koppla av, undrar jag från vad? Sina "jobbiga" ungar?
Är också uppväxt med två föräldrar som drack en hel del och nyttjade annat, och har sett misären på nära håll.
Ok. Så du försöker med motsatsen? Med anekdotiskt bevisföring?
Ledsen att höra om din uppväxt. Men att häfta ihop den med cannabis blir ju missvisande.
Du kan spamma det hur mycket du vill, det är en extremt konstig hypotes som du inte har belägg för. Tvärtom.
Det här är gamla skattningar som är rena killgissningar, vilket ligger i sakens natur när det handlar om en svart och illegal marknad:
"Den årliga omsättningen av narkotika uppskattas till mellan 2,7 och 6,9 miljarder kronor under perioden 2015?2019. Störst ekonomisk marknadsandel hade cannabis (45 procent). I skattningen av omsättningen ingick också kokain, amfetamin, heroin och ecstasy.
Detta framgår av rapporten Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988-2019."
Men om man utgår från dessa höftningar handlar det alltså om 1-3 miljarder årligen, men jag har sett siffror uppåt 4,5-5 miljarder för hasch och weed. Också det försiktiga estimat.
Låt oss säga att man inför ett regelverk som gör att en vit marknad kan kontrollera 70% av detta. Hur tänker du att intäkter för kriminella skulle vara konstant? Vad är det du tänker att småbecknare har möjlighet och kunskap att ersätta förlusten med?
Och det är ju inte bara det. Allt i den nu svarta och olagliga hanteringen blir vitt. Produktion, transport, kontroll, hantering som grossist och återförsäljare etc.
Jag vet inte vad du snackar om ens. Vad menar du med "ökning" och vad menar du med "gängkriminalitet"? USA är ju inte homogent ens, lagar och regelverk skiljer sig mellan staterna. Inom ett par mil kan det vara olagligt, lagligt för medicinskt bruk eller legaliserat från olika åldrar. I vissa stater får du odla kommersiellt, andra för eget behov och somliga inte alls. Etc.
Det går inte att jämföra.
Och så vida du inte kan ge några alternativ till intäktskällor för att hävda konstant blir det ett väldigt ihåligt argument. Det kommer inte att uppstå någon ny, likvärdig marknad från ingenstans.