• Xenia

Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?

Anonym (.) skrev 2023-05-15 11:34:52 följande:
    Men förklara hur det är bättre att dricka alkohol ofta, än att röka på ofta? Hur är det bättre för ens egen hälsa, och på vilket sätt är det bättre att som partner leva med ett fyllo?
    Vad är detta för jävla logik? Måste man välja mellan att ta cannabis eller att bli ett fyllo? Måste man välja mellan en som tar cannabis eller en alkoholist?

Man kan faktiskt välja bort bägge.

Du verkar vara en riktig cannabisälskare. Så mycket att du inte klarar av att tänka logiskt.

Om du anser att cannabis ska bli lagligt får du jobba för det politiskt. Men varför attackera alla som inte vill leva med någon som röker på, var och en får bestämma själv. TS frågar vad vi tycker och vi svarar.
  • Xenia
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 13:53:03 följande:

För att folk här sitter INTE och hackar på människor som dricker alkohol då och då. De blir inte kallad för alkis bara för det. Men om man har rökt på någon gång, då är man en pundare.

Jag har aldrig sagt att man inte får tycka vad man vill, det jag säger är att de flesta har inga problem med en partner som dricker alkohol ibland, men tydligen är det stora problem om människan röker på ibland. Hur kommer det sigTr

Trådfrågan gällde om man accepterade någon som rökte på då och då. Alkohol är off topic.

Jag skulle ha stora problem att vara ihop med någon som dricker mycket och är beroende av alkohol. Men cannabiskramare har ofta inget bättre argument än "alkohol då". Menar ni att ni vill ha alkoholförbud? Ja, jobba för det då.

Sen undrar jag om TS planerar barn. Jag skulle inte vilja skaffa barn med en som är beroende av droger och som dessutom bryter mot lagen. Dåligt exempel för barnen.

Livet är så tråkigt (gäller även familjen) så man måste bara använda droger för att stå ut?
  • Xenia

Which side are you on? Lagens eller kriminalitetens?

Köper ni olagliga droger så har ni valt sida - ni har inget emot att göda de kriminella gängen.

• Xenia
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 18:58:10 följande:

Fast det blir ju relevant eftersom alkohol också är en drog, bara en laglig sådan. Alkohol dyker alltid upp i dessa diskussioner, eftersom svenskar har en sådan enorm dubbelmoral när det kommer till detta. De flesta har inga problem med en partner som dricker ibland men om personen däremot röker på någon gång, då är det tydligen jättehemskt? Pratar inte om någon alkis som dricker hela tiden, utan folk som dricker ibland respektive folk som röker på ibland. Alkohol ställer till med betydligt mer oreda än vad cannabis gör. 

Antingen ska alkohol vara förbjudet också, eller så ska cannabis också vara legaliserat.

Då får du kämpa för att förbjuda alkohol då i konsekvensens namn.

Jag förbehåller mig rätten att vara emot olagliga droger. Och tro inte att de kriminella gängen skulle försvinna för att cannabis blir lagligt. De kan sälja billigare, kanske farligare varianter. Dessutom så finns ju kokain kvar. Eller det ska kanske också bli lagligt?

Jag antar att TS menar någon som regelbundet röker på. Jag skulle inte vilja ha en partner som röker på under helgen (och lämnar mig med huvudansvaret för barnen).

Och har han inget emot att bryta lagen och göra affärer med kriminella, vilka fler lagar är han beredd att bryta emot?

Det är också skillnad på att dricka öl eller vin till maten tillsammans med andra. Målet är inte att bli full. Men målet med att röka cannabis är att bli hög.
  • Xenia
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 19:06:39 följande:

Det är statens fel att folk måste köpa det olagligt. Folk kommer aldrig sluta röka på, oavsett om det är lagligt eller ej.

Cannabis är ju grunden till gängkriminaliteten. Vill man få bort gängkriminaliteten så kanske man ska börja med att legalisera cannabis och på så sätt slå mot gängens plånböcker. Vid en legalisering hade en stor del av deras intäkter istället gått till den gemensamma statskassan. Vid legalisering av cannabis öppnar man dessutom upp mer resurser för polisen.

Med legalisering så menar jag inte att man ska kunna springa in på Coop och köpa cannabis, det ska vara ett reglerat system, som alkoholförsäljningen.

Om man vill stoppa gängkriminaliteten så är legalisering av cannabis på sin plats, eftersom man då kapar gängens inkomster och minskar därmed nyrekryteringen till kriminalitet rejält.

Folk kommer aldrig att sluta stjäla, råna och våldta heller, lika bra att göra det lagligt.

Om cannabis blir lagligt kommer ännu fler ungdomar att röka på, och det är deras hjärnor som tar mest skada.
  • Xenia
    Anonym (.) skrev 2023-05-15 19:21:38 följande:
    Kanske inte försvinna helt, men de kommer då minska rejält. Alla vinner på att legalisera cannabis. Varför har jag redan förklarat i mitt tidigare inlägg. Finns inga som helst argument till varför cannabis inte ska vara legaliserat. Vi har andra droger som är lagliga som är betydligt farligare.

Du har all rätt att inte vilja vara med någon som röker på, det som blir dubbelmoral är när folk inte har några problem med folk som festar och super sig fulla, men klagar på att folk röker på ibland. Att puffa en gång i månaden är inte värre än att dricka ett glas vin till maten. De flesta har ju dock inga problem med folk som blir fulla ibland. Det är där dubbelmoralen kommer in, i alla fall om man ska sitta och argumentera för att cannabis är såå farligt. 
    Om jag är på en middag och tar ett glas vin så blir varken jag eller någon annan full. Det är inte därför man dricker vin, det är väl för att det känns lite festligare och är gott. Och det är inget man gör varje dag eller ens varje vecka.

Men som sagt, TS frågar om vi skulle vilja vara ihop med en som röker på. Vi får väl bestämma själv om vi vill det, utan att du och andra ska komma och kritisera oss för att ha "dubbelmoral".

Vilka dealbreakers har du, om du absolut ska gå OT? Vilka fler olagligheter eller saker som är farliga för hälsan tycker du är helt ok?
  • Xenia
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-15 19:38:15 följande:
    Kan du visa något enda bevis på dina teorier? Blir lite jobbigt med folk som sitter och killgissar saker utan att ha någon kunskap eller insikt. 
    Det är väl självklart att om cannabis blir lagligt så blir det fler som röker. Det blir alltså lättare för ungdomar att få tag på det. Och iom att det är lagligt så kommer de inte att tro på att det kan skada deras hälsa på lång sikt.

Det där är ju självklarheter, som du borde fatta själv. Men du vill väl inte fatta, drogliberal som du är.
  • Xenia
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-15 19:30:40 följande:

Vilken konsekvens då menar du? Hur är det en konsekvens av att vilja minska förbud att man ska verka för att öka dem? 

Det du nämner är just det vi ser på andra områden. Jämfört alkohol: smuggelsprit, hembränning, import etc. Det förtar inte att både systembolag och krogar omsätter enorma belopp och är de som i egentlig mening kontrollerar marknaden. 

Men det är kanske ingen i din omgivning som dricker tysklandssprit, hembränt eller svartsprit? D.v.s. olaglig sprit. 

Hur menar du att målet med alkohol inte är att bli berusad? Varför dricker du då? Du kan ju inte påstå att gemene man dricker för att INTE bli påverkad?!

Vad menar du ens med full? Och hur tror du att det inte finns grader i rus på andra droger? För att inte tala om att cannabis har helt olika inverkan beroende på sort och att verkan är riktad mot vissa receptorer till skillnad mot alkohol. 

Det var ju du (eller någon annan) som som ylade om vi borde förbjuda alkohol för att vara konsekventa.

Nej, det är ingen som jag vet köper hembränt eller smuggelsprit.

Som någon annan skrev, bara för att alkohol är tillåtet behöver man inte tillåta andra droger.

Är det vad ni lär era barn, att man inte ska vara rädd om sin kropp och hjärna utan att det viktiga är att fly genom bli hög?
  • Xenia
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-15 19:57:25 följande:

Tror du att det är svårt att få tag i cannabis? 

Tror folk inte att tobak eller alkohol kan skada deras hälsa eftersom det är lagligt? 

Du har inget att komma med. Du måste hitta på argument. 

Det kanske är svårt för dig att förstå men en del människor avskräcks av att något är olagligt.

Har föräldrarna alkohol hemma kan tonåringar ta av det. Har de cannabis hemma...
  • Xenia
    Anonym (Liber) skrev 2023-05-15 21:15:39 följande:

Ja, det är svårt, eftersom det inte stämmer i det här fallet. Det gör det snarare lockande för ungdomar utan konsekvenstänk. Precis som med exempelvis tobak. Med skillnaden att tobak tillför exakt noll gott, det är endast destruktivt. 

Och nu talar vi om tillgänglighet. Den ökar inte för att det skulle bli lagligt. Vem som helst får tag i cannabis när som helst. Det enda som skulle öka med legalisering är kontroll och säkerhet. Precis som m<n tänker kring alkohol, tobak, spel etc. 

Så alla är villiga att göra olagligheter och stödja kriminella gäng? Det skulle aldrig bli fler (och fler unga) som brukar cannabis om det blev lagligt? Det skulle kanske rentav bli färre ungdomar som prövade på eftersom det inte var spännande och förbjudet längre. Har du några belägg för det?

Om det nu är så enkelt för alla att skaffa cannabis så verkar det knappt behövas någon legalisering.

Men även om de blev legalt, så skulle förstås gängen finnas kvar och erbjuda billigare cannabis utan kontroll och säkerhet.
Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?