• Liniss

Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?

Är hellre med någon som röker på ofta, än någon som dricker alkohol ofta.

Har erfarenhet av båda.

Folk som röker på är lugna, de tar det bara lugnt hemma. Folk som dricker är högljudda, störande och aggressiva. Hur många brott begås liksom av folk som är alkoholpåverkade? Sjukt många.

• Liniss
    Anonym (C) skrev 2023-05-15 12:09:46 följande:
    Jasså? Och vem har lurat i dig det? För kollar du på videon vilket drar upp all aktuell forskning så förklarar han precis vilken del utav hjärnan som påverkas och vad den också gör..

Den forskningen säger att den som röker efter en tid droganvänding blir till en grönsak och faktiskt rätt efterbliven.. 

Och det verkar du redan ha märkt av helt själv. Och det kan jag säga att det har jag märkt av jag med, i min egen omgivning jag också.. 

Så ta dina egna erfarenheter och analyser och sen lyssnar du på vad forskning faktiskt säger och sen vet du i vilken riktning det kommer bära iväg för alla dina vänner om du är den som faktiskt lyckas sluta. 

Då ska man ha rökt stora mängder under en lång tid, innan det blir så illa som du pratar om. Det är inget skäl till att det inte ska vara legaliserat. Det blir inte så där om man röker typ en gång i månaden. 

Tycker du att alkohol ska vara legaliserat? Om ja, då är du dubbelmoralens morsa.

• Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-15 12:46:08 följande:

Men hallå, varför detta tugg om alkohol? Går det inte att argumentera för cannabis med andra argument?
    Två fel gör inte ett rätt. 

Nej, det går inte att argumentera för att cannabis inte ska vara legaliserat samtidigt som man tycker att alkohol ska vara legaliserat. Detta på grund av att alkohol faktiskt är farligt, så det blir en enorm dubbelmoral. Tycker man däremot att både cannabis och alkohol ska vara olagligt, och även cigg, ja då är det en annan sak. Cannabis är dock inte i närheten av lika farligt som de andra två. 
  • Liniss
    Anonym (C) skrev 2023-05-15 13:00:13 följande:
    Dubbelmoralens morsa är att påstå att rökning skulle vara lika farligt att köra bil med.. Och sedan påstå att cannabis bör legaliseras bara för det.. 

Kan medge att jag har prövat allt det där och jag röker vanliga cigg med.. 
    Skillnaden är att jag skulle aldrig sitta och påstå att det tillfört något positivt till mitt liv. Tvärtom på allt..
    Och varje gång jag tagit ett bloss utav cigg, cannabis eller alkohol. Så har jag vetat i grund och botten att "okej det här är kul, men förmodligen bad..." 

Ni är som alla polare jag hade när jag var 18 som blev heeelt nyfrälsta.. 
    Jag hade rökt längre, och dom skulle sitta och förklara för mig hur bra den här skiten är. 
    Jag var typ den enda som tänkte ett steg längre och insåg att "Okej, men ni måste väl fatta att detta inte är så bra va?". 

Och nu bekräftar the huberman lab det. 

Och ni som säger "det blir inte så om man röker någon gång i månaden bara.."
    Okej.. och ni tror att det är en gång varannat halvår som de flesta faktiskt slutar med?

Du bidrar till passiv rökning plus att du förstör din egen hälsa, samtidigt som du sitter och pratar om hur farligt cannabis är? Ja, nu är det bekräftat att du är dubbelmoralens morsa och därmed ingen man ska ta på allvar eller lyssna på. Det blir väldigt konstigt om du ska sitta och prata om hur dåligt cannabis är, samtidigt som du själv ser till att du kommer få cancer. Hur står det till i ditt hjärnkontor, egentligen? Dock svarade du inte på om du tycker att alkohol ska vara legaliserat eller ej. Du borde inte tycka det, med tanke på hur mycket du verkar ha emot cannabis. Då borde du inse att det är ännu värre med alkohol. Det går inte att argumentera för att cannabis inte ska vara legaliserat samtidigt som man tycker att alkohol ska vara legaliserat och det vet du, det är därför du undviker att svara på frågan. 

Ingen i tråden har sagt att det är bra att röka på, har du svårt med läsförmågan? Det är däremot inte FARLIGT, man kan inte DÖ av det, vilket man faktiskt kan av alkohol och cigg. Du är precis lika dålig som alla andra. 
  • Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-15 13:12:43 följande:
    Så två fel gör ett rätt alltså?
    Läs det jag skrev och försök förstå. Tycker att jag förklarade rätt bra för dig. Eller tycker du att man kan argumentera för att cannabis inte ska vara legaliserat, samtidigt som man tycker att alkohol ska vara det? Cannabis är inte bra, men det är heller inte dödligt. 
  • Liniss
    Anonym (C) skrev 2023-05-15 13:19:14 följande:
    Pinsamt inlägg från någon som tycker det är bättre att bli hög och gå ut och börja köra.. 

Någonting ingen utom du någonsin skulle få för sig att börja göra. 

Men låt gå, för alla fattar redan att din hjärnkapacitet är medvetet nedsatt. (det märks på det sättet som du försöker argumentera)
    Jag röker inte, min vän, så nu är det bara du som gör bort dig.
  • Liniss
    Anonym (C) skrev 2023-05-15 13:27:40 följande:
    Du ska vara glad att jag överhuvudtaget ens tog mig tiden att besvara.
    Du klarar inte att besvara någonting, du undviker ju att besvara frågor man ställer, eftersom du vet att du är dubbelmoral och inte har något att komma med. Bättre lycka nästa gång, kompis. 
  • Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-15 13:22:11 följande:
    Det är du som inte förstår. 
    Cannabis är inte bra. Alkohol är inte bra.
    Måste cannabis vara lagligt för att alkohol är det?
    Måste man tycka att bara för att en drog är laglig måste en drog till legaliseras?
    Ja, om alkohol är lagligt så ska cannabis också vara det. 
  • Meddelande borttaget
  • Liniss
    Anonym (Cc) skrev 2023-05-15 19:07:53 följande:
    Aww, får inte jag vara med i eran söta lilla drog klubb?

Klart som fan det inte ger dig någonting att diskutera med någon, för din förmåga sträcker sig att snacka skit om sånt du inte har en hum om...
    Haha, du har ingen koll alls. Det har du visat tydligt genom dina absurda uttalanden. Inte heller klarar du att svara på simpla frågor folk ställer, för du vet att du inte har något att komma med. 
  • Liniss
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-16 16:20:54 följande:

Narkomaner är inget för mig, usch 

Vet du ens någonting om cannabis? Det är stor skillnad på en tjackpundare och en som röker cannabis/hasch. Det senare är inte farligt överhuvudtaget. 

Det finns en laglig drog i vårt samhälle, alkohol, vilket faktiskt är skadligt. Jag misstänker dock att du inte skulle ha några problem att vara tillsammans med någon som dricker ibland. Varför inte? Det är ju också en drog. 

• Liniss
    KimLinnefeldt skrev 2023-05-16 16:19:14 följande:

Just nu känns det viktigt att inte stödja den organiserade brottsligheten, som förser marknaden med droger och där gäng i konkurrens med andra gäng rånar, misshandlar och mördar. 

Det bästa sättet att bekämpa gängkriminaliteten är att legalisera cannabis. Det är inte folkets fel att de måste köpa det olagligt, det är statens fel. 
  • Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-15 19:35:58 följande:
    Visst kan man tycka att också att alkohol borde vara olagligt- och det kanske man ofta tycker också, men som jag också skrivit tidigare, det kanske samtidigt anses lite väl orealistiskt.
    Men samtidigt, det måste inte vara konstigt om man inte tycker det, då man kan tycka att det är fullt tillräckligt med laglig alkohol (och tobak).

Ang, minskad  gängkriminalitet -relaterat till cannabis, ja -men har den inte ökat på andra områden, exempelvis, som någon nämnde, vad gäller kokain? 

Det är inte rimligt överhuvudtaget. Man kan inte sitta och säga att cannabis är farligt och att det ska vara olagligt, samtidigt som man är helt för att alkohol är lagligt. Alkohol som är betydligt skadligare. Sådana personer har inget att komma med och därför lyssnar man inte på dem. 

• Liniss
    Xenia skrev 2023-05-17 01:46:33 följande:
    Så alla är villiga att göra olagligheter och stödja kriminella gäng? Det skulle aldrig bli fler (och fler unga) som brukar cannabis om det blev lagligt? Det skulle kanske rentav bli färre ungdomar som prövade på eftersom det inte var spännande och förbjudet längre. Har du några belägg för det?

Om det nu är så enkelt för alla att skaffa cannabis så verkar det knappt behövas någon legalisering.

Men även om de blev legalt, så skulle förstås gängen finnas kvar och erbjuda billigare cannabis utan kontroll och säkerhet.
    Alltså, det är inte svårt att få tag i cannabis idag, även om det är olagligt. Man känner någon som känner någon. Man kan ju fan beställa det direkt från internet. Om man legaliserar cannabis ökar kontrollen och säkerheten. Det ska vara en reglerad försäljning, precis som med alkohol, tobak och så vidare. Varför är du emot det? Alkohol är en laglig drog, tror du att bara för att det hade varit olagligt så hade ungdomar slutat dricka alkohol? Haha, jo tjena. 

Eftersom cannabis är grunden till gängkriminaliteten så skulle den troligtvis minska rejält om man legaliserade cannabis. Cannabis gör ju att gängen kan locka nya rekryteringar. 
  • Liniss
    Anonym (sXe) skrev 2023-05-17 10:04:37 följande:
    Gängen kommer vara fortsätta vara kriminella, många av dem har redan flera olika affärsområden.

www.theglobeandmail.com/opinion/article-even-with-legalized-marijuana-organized-crime-isnt-going-away/

Givetvis har de det, men en legalisering av cannabis kan minska gängens inkomster och förmåga till nyrekrytering. Just vad gäller cannabis skulle ju gängkriminaliteten minska kraftigt, men givetvis kommer den inte försvinna helt. Då skulle mer pengar gå till den gemensamma statskassan istället för att gå direkt in i de kriminellas plånböcker, om vi legaliserar cannabis. 

Det finns ingen vettig anledning att inte legalisera cannabis. Det ska vara ett reglerat försäljningssystem, precis som vi har med alkohol, tobak och så vidare.

• Liniss
    Anonym (Niklas) skrev 2023-05-17 11:53:23 följande:

Cannabis är en mycket lindrigare drog än alkohol men det svenska drogpropagandan har satt sina spår.

Så är det ju. Svenskar lyssnar på skrämselpropagandan. Okunskap är vad det handlar om. 
  • Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 13:19:31 följande:
    Som sagt, det går alldeles utmärkt att tycka att EN laglig drog räcker. Att två fel inte gör ett rätt.
    Att världen inte är svartvit. Inga konstigheter med det.
    Liniss skrev 2023-05-17 12:16:08 följande:
    Så är det ju. Svenskar lyssnar på skrämselpropagandan. Okunskap är vad det handlar om. 
    Nej, som sagt, det KAN handla om okunskap, men det behöver inte göra det.

Däremot skulle absolut en legalisering/ avkriminalisering kunna leda till minskad gängkriminaliet, men finns några exempel där det verkligen blivit så? Det verkar inte entydigt vara så i länder där cannabis är legaliserat/ avkriminaliserat.

Nej, däremot är det rimligt att tycka att även alkohol borde vara olagligt om man nu tycker att cannabis ska vara det. Däremot finns det ingen rimlighet i att tycka att alkohol SKA vara lagligt men inte cannabis. Man kan faktiskt inte sitta och prata om hur farligt cannabis är men helt strunta i det alkohol ställer till med, eftersom det är betydligt skadligare.

Har för mig att de länder som har legaliserat cannabis har fått minskad gängkriminalitet just vad gäller drogen cannabis, men såklart försvinner inte gängkriminaliteten helt bara för det. Sverige skulle dock vinna på att testa detta och sedan utvärdera efter några år om man ser någon minskning av gängkriminaliteten. 

• Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 13:26:23 följande:
    Visst är det sällsynt. Dock måste man beakta även HUR allvarligt det är, i de fall THC orsakat/ utlöst redan latent benägenhet för psykos.
    Vi har redan en laglig drog som ställer till med betydligt mer oreda än vad cannabis gör, alkohol. Det är inte cannabis man ska vara rädd för. Cannabis bör verkligen legaliseras. Med en legalisering följer ökad kontroll och säkerhet. Det ska vara ett reglerat försäljningssystem, som det vi har med alkohol och tobak. 
  • Liniss
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-05-17 13:45:59 följande:
    Du försöker att sminka grisen. Jag vet en hel del om cannabis och annan narkotika, men vad har det med saken att göra? 
    Cannabis är narkotikaklassat och därmed olagligt i Sverige, vill du försvara narkomaner och knarkare så för all del. 
    Vi har redan en laglig drog i Sverige, alkohol. Kallar du de som dricker för fyllon? Så länge det är lagligt är det strunt samma om det är farligt och skadligt, eller?
  • Liniss
    Anonym (Hahaha) skrev 2023-05-17 14:00:10 följande:
    Varför skulle man STRUNTA i alkoholens skadeverkningar bara för att man inte vill att cannabis ska vara lagligt? Tycker man att det räcker med en laglig drog, lär man väl inte strunta i det, snarare tvärtom?
    När det gäller minskad gängkriminalitet relaterat till cannabis, så verkar det snarare som att gängkriminaliteten totalt sett blivit oförändrad i de länder där cannabis inte är totalförbjudet. Snarare ett nollsummespel, alltså. 
    Jag kan abslout ha fel, men jag tar gärna emot länkar som visar något annat.
    Liniss skrev 2023-05-17 13:43:03 följande:
    Vi har redan en laglig drog som ställer till med betydligt mer oreda än vad cannabis gör, alkohol. Det är inte cannabis man ska vara rädd för. Cannabis bör verkligen legaliseras. Med en legalisering följer ökad kontroll och säkerhet. Det ska vara ett reglerat försäljningssystem, som det vi har med alkohol och tobak. 
    Visst har vi det, och då behöver man ju inte tycka att det vore en bra idé med ytterligare en laglig drog, som också den ställer till med oreda i viss omfattning.

Det finns inte många svenskar som kallar folk som dricker alkohol ibland för a-lagare, men om en person röker på en gång i sitt liv så är man en pundare. Jag förstår det du säger, angående att man tycker att det räcker med en laglig drog och att vi inte behöver fler, men förstår du det jag säger?

Det jag menar är följande; hur kan man sitta och prata om hur dåligt det är med cannabis/hasch, och att vi absolut inte ska legalisera det, samtidigt som man inte har något emot att alkohol är fullt lagligt? För det är ju det de flesta här gör.

Jag har inte sett en enda person här som säger att alkohol inte heller ska vara legaliserat, folk verkar snarare tycka att det ska vara det, men inte cannabis. Hur försvarar man det? Det låter ju helknäppt. Hur kan man tycka att alkohol (som faktiskt är skadligt), ska vara lagligt? Men inte cannabis, som man faktiskt inte ens kan dö av? Det blir ju jättekonstigt och faktiskt helt motsägelsefullt om man tycker att alkohol SKA vara lagligt men inte cannabis? Alkohol är ju mycket farligare än vad cannabis är, så hur försvarar man det resonemanget? Vi har redan en laglig drog men man kan ju faktiskt tycka att den drogen (alkohol) ska vara olagligt här. Varför ser jag ingen här som tycker det? Handlar det kanske om okunskap och att man tror sig vara bättre än folk som röker på, trots att man själv dricker alkohol?

Säg nu inte att man faktiskt kan tycka att det räcker med en laglig drog - så du menar alltså att det är rimligt att tycka att en drog som är skitfarlig ska FORTSÄTTA vara laglig, men inte cannabis som inte ens är dödligt? Om man nu tycker att cannabis är så hemskt och farligt hur kan man då tycka att alkohol ska fortsätta vara lagligt? Då borde man ju rimligtvis tycka att vi ska kriminalisera alkohol också, att alkohol också ska vara olagligt. Annars blir det ju en väldig dubbelmoral i det hela. 

Kan se senare om jag hittar något om gängkriminaliteten totalt sett, är på jobbet nu, men oavsett så lär den ju (och har) minska/minskat när det gäller kopplingen till just cannabis och det är väl bra bara det? Legalisering av cannabis skulle ju troligtvis innebära att gängen får mindre inkomster och att deras förmåga till nyrekrytering minskar.

Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med någon som röker på?