• Anonym (Plingan)

Separerar/Gemensam vårdnad/Vårdnadstvist

Hej! Jag skriver av mig för jag vill ha råd och kanske någon vis vägledning kring min situation. Jag och min partner separerar, han är kristen och jag muslim. Trots många upp och nedgångar i början har vi kommit till en plats där vi båda kom överens om att inte låta barnet påverkas utan barnet får uppleva bägge traditioner. Men mitt enda önskemål var att barnet skulle stå från fläskkött vilket Jag anser är viktigt för mig just nu när han är så liten och inte har något egen talan i det. Pappan vägrar lyssna och vi har andra bekymmer i förhållandet och väljer att gå isär.  Innan separationen lovade han mig att vi kunde fullfölja mitt önskemål men ett år efter så skapade han problem. jag har förklarat att jag vill detta fram tills att barnet är lite äldre och kan bestämma själv. Min fråga är, har jag rätt till att be skolan inte servera fläsk till min son utan att hans pappa ska ställa till med problem dvs hota med domstol m.m. om de nu skulle leda till detta har jag rätt till att be skolan att inte servera utan att det ska påverka mig eller barnet på något sätt i domstolen eller kan han hota hur mycket han vill utan att jag ska vara orolig. Han har även hotat med att jag inte kan resa med honom hur som helst utan hans samtycke. Jag vill ärligt talat bara separera, ha en bra relation  pappan men det är inte så kul att bli hotad på detta vis. hans skäl till att jag inte kan resa år för han tycker vi ska fokusera på skilsmässan och att han anser att det är farligt i Turkiet och barnet kan bli kidnappad. inte nog är detta jobbigt för mig med men jag känner inte han lita på mig som en förälder och det är frustrerande!

• Svar på tråden Separerar/Gemensam vårdnad/Vårdnadstvist
  • Anonym (Ja)

Snälla lägg inte dina religiösa vanor på ett litet barn! Självklart ska barnet få äta fläskkött, i alla fall hemma hos pappan. Det är DU som är religiös, inte ert lilla barn. Så när du säger att man ska vänta tills han blir äldre, helt rätt! Man ska vänta med religiösa influenser tills han är gammal nog att välja själv!

• Anonym (..)

Det är så att barnet kan välja senare att avstå fläsk, när barnet förstår varför man i så fall gör det. Men du behöver inte servera hemma hos dig så klart. Vad barnet äter hos pappan är pappans sak. 

Resa till Turkiet? Måste du göra det nu innan ni bestämt runt allt? 

Ska barn ha pass så måste båda vårdnadshavare skriva under, så ja, där kan han  förhindra att du reser, om du ska någonstans där barnet behöver pass. 

Har ni svårt att prata med varandra så ta hjälp av familjerätten. 

• Tow2Mater

Vilka önskemål hade han, och hur har du bemött dem? Kan du låta bli att resa till Turkiet med barnet om han låter barnet äta fläskfritt? Du måste ju både ge och ta.

• Anonym (Plingan)
    Anonym (..) skrev 2023-05-13 22:53:14 följande:

Det är så att barnet kan välja senare att avstå fläsk, när barnet förstår varför man i så fall gör det. Men du behöver inte servera hemma hos dig så klart. Vad barnet äter hos pappan är pappans sak. 

Resa till Turkiet? Måste du göra det nu innan ni bestämt runt allt? 

Ska barn ha pass så måste båda vårdnadshavare skriva under, så ja, där kan han  förhindra att du reser, om du ska någonstans där barnet behöver pass. 

Har ni svårt att prata med varandra så ta hjälp av familjerätten. 

Jag ska inte åka till Turkiet eller utomlands precis nu. I september och jag har inte haft semester på 4 år om jag vill unna mig en resa med min son. jag vet att skilsmässan Även påverkar min son. Att resa är mitt sätt att besrbeta detta.
  • Anonym (Plingan)

tow2mater- varför han väljer att ge honom fläskkött har inget med Turkiet resaN att göra. Detta är något han har känt hela tiden och han har sagt att han förstår mitt önskemål och sa att han kunde göra de för min skull eftersom det betydde så mycket för mig men nu säger han att det är något han innerst inne inte mena. Hur kan man lova saker man inte menar då. Jag tycker inte om spel. antigen håller man det man lovar eller så får man säga de man känner. Han nämnde aldrig att han ville ha något att kompromissa med.

• Anonym (Ja)
    Tow2Mater skrev 2023-05-13 23:09:50 följande:

Vilka önskemål hade han, och hur har du bemött dem? Kan du låta bli att resa till Turkiet med barnet om han låter barnet äta fläskfritt? Du måste ju både ge och ta.

Ts har inget förhandlingsutrymme när det gäller Turkiet eftersom pappan bara kan vägra.
  • mammatill6

Du har ingen rätt alls att kräva att barnet inte äter fläsk annat än hos dig. Varför skulle du få bestämma en sån sak och inte pappan? Låt barnet bestämma själv.

• Tow2Mater
    Anonym (Plingan) skrev 2023-05-13 23:19:41 följande:

tow2mater- varför han väljer att ge honom fläskkött har inget med Turkiet resaN att göra. Detta är något han har känt hela tiden och han har sagt att han förstår mitt önskemål och sa att han kunde göra de för min skull eftersom det betydde så mycket för mig men nu säger han att det är något han innerst inne inte mena. Hur kan man lova saker man inte menar då. Jag tycker inte om spel. antigen håller man det man lovar eller så får man säga de man känner. Han nämnde aldrig att han ville ha något att kompromissa med.

Vilka önskemål hade han, och hur har du bemött dem? Lovade du honom något?

Kompromiss är något man försöker göra vid behov, inget man planerar om.
  • Tow2Mater
    Anonym (Plingan) skrev 2023-05-13 23:11:58 följande:
    Jag ska inte åka till Turkiet eller utomlands precis nu. I september och jag har inte haft semester på 4 år om jag vill unna mig en resa med min son. jag vet att skilsmässan Även påverkar min son. Att resa är mitt sätt att besrbeta detta.
    Ta dig en välbehövd semester utan barnet? Barnet har det väl bra hos sin pappa under tiden.
  • Anonym (Plingan)

Barnet kommer få vara hos sin pappa också. Vad jag väljer att göra på min tid då jag har min son är väl inte ett problem?
    om han skulle valt att åka med sin son någonstans hade jag aldrig ifrågasatt det. och samma borde gälla mig. Jag har inte sagt att han inte har det bra hos pappan men vad är
    problemet om jag vill åka med min son iväg på min vecka? Och varför ska de va ett problem även om vi är mitt i en skilsmässa. 

• Tow2Mater

Turkiet har sin egen lagstiftning för sina medborgare och beaktar inte om någon också har annat medborgarskap. Därför finns begränsade möjligheter att genom konsulat och lag påverka om t ex kidnappning eller annat skulle ske. Du har säkert hört om muslimska familjer (och inte nödvandigtvis den muslimska föräldern själv) som håller kvar barn i vissa länder och inte låter dem resa tillbaka? Kan det vara något sånt han är orolig för?

• Anonym (Plingan)

Nej det är inte något sånt han är orolig för. Han är van vid att alltid få som han vill och styra och ställa. Jag har bara satt ner foten. skulle jag sagt att jag ska resa till Spanien skulle han istället då sagt att jag inte ska resa nu för vi ska avsluta skilsmässan först. Han vill bara ha något att klaga på. Det är
    tröttsamt. han är van att bestämma och få som han vill. Jag förstår att skilsmässan inte är lätt för honom heller. Men att ta upp domstolar, lagar och regler gör inte direkt saken bättre. jag vet inte om jag har rätt nu men jag får känslan av att han är ?avundsjuk? de senaste på att min son vill umgås mycket med mig. Men att hota på de viset är inte ok.

• Anonym (Plingan)

Något jag glömt att tillägga är också att jag har inte ens bestämt mig om Jag ska resa eller inte det är bara något jag har tagit upp. Och Turkiet var de första som kom upp i tanke det betyder inte att jag måste åka just dit. det jag menar är att även om ja åker någon annanstans för han inte ska vara orolig så blir det andra skäl till varför jag inte ska åka. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (Plingan) skrev 2023-05-14 01:46:35 följande:

Något jag glömt att tillägga är också att jag har inte ens bestämt mig om Jag ska resa eller inte det är bara något jag har tagit upp. Och Turkiet var de första som kom upp i tanke det betyder inte att jag måste åka just dit. det jag menar är att även om ja åker någon annanstans för han inte ska vara orolig så blir det andra skäl till varför jag inte ska åka. 

Tyvärr är det något du får finna dig i bara. Annars får du gå till domstol så får dem avgöra. Du kan inte resa utan den andra förälderns medgivande. 
Svar på tråden Separerar/Gemensam vårdnad/Vårdnadstvist