Separerar/Gemensam vårdnad/Vårdnadstvist
Hej! Jag skriver av mig för jag vill ha råd och kanske någon vis vägledning kring min situation. Jag och min partner separerar, han är kristen och jag muslim. Trots många upp och nedgångar i början har vi kommit till en plats där vi båda kom överens om att inte låta barnet påverkas utan barnet får uppleva bägge traditioner. Men mitt enda önskemål var att barnet skulle stå från fläskkött vilket Jag anser är viktigt för mig just nu när han är så liten och inte har något egen talan i det. Pappan vägrar lyssna och vi har andra bekymmer i förhållandet och väljer att gå isär. Innan separationen lovade han mig att vi kunde fullfölja mitt önskemål men ett år efter så skapade han problem. jag har förklarat att jag vill detta fram tills att barnet är lite äldre och kan bestämma själv. Min fråga är, har jag rätt till att be skolan inte servera fläsk till min son utan att hans pappa ska ställa till med problem dvs hota med domstol m.m. om de nu skulle leda till detta har jag rätt till att be skolan att inte servera utan att det ska påverka mig eller barnet på något sätt i domstolen eller kan han hota hur mycket han vill utan att jag ska vara orolig. Han har även hotat med att jag inte kan resa med honom hur som helst utan hans samtycke. Jag vill ärligt talat bara separera, ha en bra relation pappan men det är inte så kul att bli hotad på detta vis. hans skäl till att jag inte kan resa år för han tycker vi ska fokusera på skilsmässan och att han anser att det är farligt i Turkiet och barnet kan bli kidnappad. inte nog är detta jobbigt för mig med men jag känner inte han lita på mig som en förälder och det är frustrerande!