Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Amir) skrev 2024-12-30 10:26:33 följande:
    Vad beror det ökade skatteintäkterna på? Har det ett samband med sänkningen av marginalskatten, eller finns det en annan orsak?
    Med allt annat lika skulle givetvis en skattehöjning ge ökade inkomster för staten och en skatteminskning minskande för densamma. Kruxet är att allt annat inte är lika. Folk anpassar sitt beteende efter de regler som gäller. IFAU utvärderade avtrappningen av jobbskatteavdraget och kom fram till att det som var en skattehöjning gav mindre inkomster till staten, rimligtvis därför att när marginalskatten höjdes fann många det mer intressant att ta ut övertid som kompledigt snarare än lön.

När man nu sänker marginalskatten igen verkar det väl rimligt att folk återigen ändrar sitt beteende? Alla gör det naturligtvis inte, det finns nog en viss tröghet, men det räcker med att tillräckligt många gör det för att staten skall få in mer skatt än tidigare.
  • Mentat
    Anonym (Amir) skrev 2024-12-30 18:55:50 följande:
    Och jag undrar hur man bevisade detta. Kan ju lika gärna ha varit att färre arbetade, många timanställda fick färre timmar per månad. Det finns många faktorer att ta hänsyn till, inte bara vad höginkomsttagare gör. 

På dig verkar det som att det är enbart detta som ökar skatteintäkterna till staten. 

Dessutom, många höginkomsttagare har inte övertidsersättning, så huruvida de tar ut komptid eller inte märks inte i lönekuvertet och påverkar således inte skatten.
    Tja, du får väl läsa rapporten från IFAU. Jag kunde hitta den så det kan du säkert också. Jag räknar med att IFAU är väl medvetna om de faktorer du nämner.
  • Mentat
    Anonym (Amir) skrev 2024-12-30 19:11:19 följande:
    Så du har inte läst den. 
    Det skrev jag inte, varför drar du så förhastade slutsatser?
    Jag har läst den, relevanta delar i alla fall, och länkade till den i en annan tråd. 
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-12-31 07:46:27 följande:
    Felsatsningar, felaktiga beslut och korruption kommer man inte ifrån i någon system och det återfinns i såväl offentlig som privat verksamhet. Det enda man kan göra åt sådant är att ha bra styr och  kontrollsystem och att lära av det går fel för att förhindra att det sker igen. 

När det gäller skattessystemets konstruktion så går det att göra något åt bristerna så varför inte göra det?

PS. Det största skatte slöseriet någonsin stod den moderatledda alliansregeringen för med köpet av Nuon. Affären kostade oss skattebetalare nästan 90 miljarder kronor.  Tyvärr verkar det inte bättre än att den nuvarande moderatledda regeringen är på väg att göra ett misstag som kan komma att kosta oss skattebetalare ännu mer. Den här gången gäller det finansieringen av ny kärnkraft.
    Ja, visst ja: Jag glömde för ett ögonblick att allt ont på denna jord per definition måste komma från höger. Vad gäller Nuon så var det till mycket stor del en valutaeffekt, dvs att vi inte gick med i euron.

Jag har inte sett några klagomål på investeringar från vänstern när det gällde höghastighetståg, då var det inget problem att spendera hundratals miljarder.
  • Mentat
    KillBill skrev 2024-12-31 11:46:49 följande:
    Nej den katastrofdåliga Nuonaffären var inte till stor del en valutaeffekt. Att kalaset kostade oss skattebetalare 90 miljarder beror på att priset var för högt  och att Neon efter köpet drabbades av stora förluster.  Den moderatledda regeringen blev varnad för att köpa Nuon men ville inte lyssna på det örat.
    När konsultfirman som utredde priset för Nuon rekommenderade priset som skäligt stod en euro i 8,25. När det blev en affär i media stod en euro i nästan 12:-

Men visst, fortsätt förneka du. Det här har vi haft uppe tidigare men för all del, det var ett tag sedan.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-07 22:56:02 följande:

SD nominerade Donald Trump till Nobels Fredspris. Det är värt att ha i åtanke när vi går till val 2026..

Det här inlägget måste ju vara ett lågvattenmärke, t.o.m. om man bedömer det efter KillBills vanliga standard. Om nu (sd) ansåg att Trump hade gjort sig förtjänt av ett fredspris berodde det rimligen på att USA under hans ledning fick fyra arabstater att sluta fred med Israel, Förenade Arabemiraten, Bahrain, Sudan och Marocko. Det var definitivt ett stort framsteg och mer än Obama hade uträttat när han fick fredspriset!

Jag minns inte att KillBill klagat på att Abiy Ahmed fick fredspriset trots att han senare var ansvarig ledare under Tigraykriget 2020-22, med hundratusentals dödsoffer som följd. Påminn mig gärna för all del.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-08 12:40:04 följande:
    Det var SD och högerextrema partier som nominerade Donald Trump till Nobels Fredspris och utnämningen var mycket ifrågasatt. Ifrågasättandet berodde bla. på att Donald Trump polariserande retorik och kontroversiella politik, både inrikes och utrikes som var allt annat än fredlig. Att SD inte såg detta visar tydligt vad det för en grupp av politiker.  
    Noll bemötande i sak, bara fortsatt klagande på högern i allmänhet och (sd) i synnerhet.

Allt är som vanligt. Det finns inget underlag för en dialog med sådana premisser.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-25 17:39:40 följande:
    Den s.k. "kultureliten" buar ut kulturministern.

De kräver att få sutta vidare på bidragstutten för att kunna producera wokeskitfilmer som allt färre vill betala för att gå och se.

Vad värre är  - när eländet ska visas i (S)(V)t tvingas man betala för det ytterligare en gång via PS skatten.
    Ingen kan väl ändå vara förvånad över att en moderat minister har svårt att hitta vänner på ett kulturevenemang?
    Att bua ut henne är iofs ett steg längre. Jag gillade Liljestrands kommentar: "Tack till er som lyssnade" - de som buade var inte intresserade av någon dialog.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-26 10:09:47 följande:
    Till och med moderata Svenska Dagbladet är starkt kritisk till den moderate kulturministern Parisa Liljestrand och hennes tal och då förstår man hon har skitit i de blå skåpet..

www.svd.se/a/mPW9np/inte-konstigt-att-kulturminister-parisa-liljestrand-blir-utbuad
    SvD:s ledarsida är moderat. Den artikel du hänvisar till är skriven av en kulturjournalist vilket mer eller mindre bekräftar mitt inlägg.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-26 10:31:37 följande:
    Vissa kommer alltid och oavsett vad kritiken handlar om,  se kritik mot den SD styrda M/KD/L regeringen som vänsterpropaganda.. 
    Jag har inte pratat om propaganda. Däremot ligger det väl i sakens natur att en massiv majoritet av kritiken mot regeringen kommer från vänstern?
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-27 12:53:40 följande:
    Apropå obildade:
    För den som inte minns, sa Ruben Östlund 2018 att man måste göra en film om Förintelsen för att vinna Oscar p.g.a. "judiskt inflytande". Han sprider en myt om judars makt i film, samtidigt som han kritiserar andra för att vara "obildade".
    Även Svenska kommittén mot antisemitism (SKMA) kritiserade Ruben Östlunds uttalande om judiskt inflytande i Hollywood som en antisemitisk myt.
    Judehatet har verkligen blommat ut det senaste året, ofta under täckmanteln "antisionism"! 
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-01-27 13:56:26 följande:
    Vanligt förekommande på de så kallade "kultursidorna" i slaskpressen.
    Ja, fast det är ju för att kultursidorna är vänsterinriktade. Jag kan verkligen inte förstå hur det har kunnat bli en vänsterståndpunkt att stödja en rörelse som behandlar kvinnor som boskap, kastar homosexuella från hustak och mördar den som inte längre vill tro på en Gud? Hur får man ihop det med vänstersympatier?
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-01-27 18:33:51 följande:
    Det var ju tråkigt att du anser kan se att de konservativa inte har förmågan till kultur och bildning kvar längre. Obestämd

En mycket rak fråga Mentat.  Hur skulle kultursidorna se ut om de var högerinriktade? 

En till mycket rak fråga Mentat. Vad kännetecknar en kultursidan som är vänsterinriktad?
    1 Det har jag över huvud taget inte påstått. Fria fantasier från din sida.

2 Vet inte riktigt hur den skulle se ut, jag har nog inte sett någon. I mätningen av journalisters partisympatier, som nu börjar bli gammal men det finns väl inget som tyder på någon större förändring, framgick det ju att journalister till drygt 75% stod till vänster med högre andel än så och, om jag minns rätt högst av alla, när det gällde kulturjournalister. Det framgår i beskrivningen av samhället, t.ex Lokko, och Åsa Linderborg drev ju länge vad som närmast var en extra ledarsida i kulturdelen. Finns säkert otaliga exempel på hur deras egen politiska hållning lyser igenom.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-27 18:07:14 följande:
    Nej, det är märkligt av dig att koppla fundamentalistisk religionsutövning till vänstersympatier eftersom det inte finns någon sådan koppling. Tvärtom är fundamentalistisk religionsutövning, oavsett om den är kopplad till kristendomen, islam eller judendomen, ett uttryck för konservativa värderingar som ligger till höger på den politiska skalan.

Jag har dock märkt att många högersympatisörer har våta tankar om att det skulle vara på det sättet men det är ju inte sant bara för det.. 
    Vänsterpartiet har haft en hel drös med medlemmar som stöttat PFLP, det var även partiets officiella hållning en gång. Möjligt att Dadgostar ändrat på det men nog finns det gott om stöd kvar inom partiet. Det har uppenbarligen gått dig förbi.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-01-27 21:29:42 följande:
    Du hör inte till dem som i andra trådar driver frågan om att det är vad som skrivs och inte vem som skriver som spelar roll?

Tomte
    Jo, och det är deras åsikter som mycket framgår tydligt på kultursidorna så som jag skrev ovan om t.ex. Linderborg. Jag hade säkert kunnat visa på många exempel om jag för ett ögonblick hade trott att du var mottaglig.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-01-27 22:29:32 följande:
    Nej . Däremot måste DU helt ha missat att samröre med PFLP är grund för uteslutning ur V..

Eller låtsas du bara det?
    Visst inte - numera har det förekommit uteslutning. Som sagt, det kanske är något Dadgostar har försökt ändra. I början av 2000-talet uppmuntrade Ung Vänster till samarbete med PFLP, och Kristofer Lundberg må ha blivit utesluten men som jag minns det hade han stöd av sin styrelse, vilka medlemmar inte har blivit uteslutna. Lundberg är ju långt ifrån det enda fallet. När detta skifte har skett är jag inte säker på, jag är inte insatt i (v):s interna diskussioner.

Sedan kan det ju kvitta om man stöder PFLP, Islamiska Jihad eller Hamas: Hur får man ihop vänsterpartiets politik med dessa rörelsers? När man går ut och ropar om "folkmord" i Gaza sprider man ju Hamas' propaganda och stöder därmed dem. Jag får inte ihop logiken.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026