Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Riksdagsvalet 2026

KillBill skrev 2024-10-18 14:31:50 följande:
    "några".. Lagrådet består av erfarna domare från Sveriges högsta domstolar: Högsta domstolen och Högsta förvaltningsdomstolen.  Lagrådet granskar lagförslagen ur ett juridiskt perspektiv för att säkerställa att de är förenliga med Sveriges grundlagar och andra rättsregler och att de är juridiskt hållbara. Detta förhindrar att lagstiftningen blir motsägelsefull eller att medborgarnas rättigheter inskränks på ett olagligt sätt. Genom sin granskning bidrar Lagrådet till att öka rättssäkerheten och att den föreslagna lagen blir tydlig och konsekvent.

När M satt i opposition krävde den nuvarande talmannen Andreas Norlén och Gunnar Strömmer ett starkare lagråd. Man ansåg att att det skulle krävas förnyad lagrådsgranskning om Lagrådet avstyrkt ett förslag alternativt att det skulle krävas två tredjedels majoritet i riksdagen för att kunna gå mot Lagrådet.

Nu kör den SD-styrda M/KD/L regeringen fullständigt över lagrådet som har sågat förslaget om anonyma vittnen vid fotknölarna

Det är riktigt svagt att Gunnar Strömmer administrerar denna politik..
    Hur rättssäkert är det när människor som skulle vilja vittna låter bli av rädsla för sin egen säkerhet? Denna "tystnadskultur" som råder, när ingen har sett något som skett på öppen gata eller på en gård omgiven av mängder med lägenhetsfönster.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-10-19 11:21:29 följande:
    Vad är problemet ? Ni gullar ju ständigt med islamister!🌞
    Det är skillnad på muslimer och islamister och mellan personer som begår brott och inte begår brott - något du behöver lära dig.
  • nihka
    KillBill skrev 2024-10-19 17:48:58 följande:
    De som tror att lagen om anonyma vittnen kommer ha en avgörande betydelse kommer bli mycket besvikna. För det första så är det oftast känt för kriminella vem som kan tänkas vittna mot dem och anonymiteten blir då en falk trygghet  dessutom händer det att sekretess klassad information läcker till fel personer och det kan då tom bli lättare för buset att slå till mot vittnena  (eftersom de kriminella officiellt  är ovetandes om vittnena minskar risken för att att åka fast och de ger sig på vittnen). 

I Norge och Danmark som redan tillåter anonyma vittnen är det extremt ovanligt att detat används.
    För individen som funderar på att kliva fram eller inte kan det ha avgörande betydelse.

Givetvis är det extremt ovanligt att det används. De flesta rättegångar handlar väl inte om vittnesmål mot gängkriminella.
  • nihka

Någon måste vara bäst på att vara sämst även här.

KillBill skrev 2024-10-20 07:02:46 följande:

Jimmie Åkesson har alltså varit frånvarande vid mer än 92% av alla voteringar..

• nihka
    KillBill skrev 2024-10-20 06:56:19 följande:

SD och regeringspartierna driver en utstuderat jävlig politik. 

Det var nog ingen plan från början utan mer bristande konsekvenstänk.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-10-20 11:15:19 följande:

Är detta även Partiets officiella hållning?

Skolpolitiker i det socialdemokratiska

Nej, han ryker nog inom kort.

Inget större stöd heller. Två tummar upp.
  • nihka
    Rataxes skrev 2024-10-24 13:09:52 följande:
    Utsläppen av CO2-ekvivalenter har minskat med 30% sedan 2008, trots att den MP-styrda S-retarderingen förde en politik som medförde stängning av 4 reaktorer.
    Men de har ökat kraftigt under 2024. Men det löser sig om du fortsätter att blunda hårt.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 10:15:21 följande:
    Plastpåseskatten var direkt löjlig: Dels omfattade den de tygpåsar som åtminstone ICA tog fram som ersättning och dels gjorde den att när man kom på att man glömt ta med sig påse hemifrån så köpte man i stället en rulle påsar, som inte omfattades av skatten.

Om man vill lägga skatt på plast bör den ju gälla all plast och bara plast.
    Då kunde man justera lagen istället för att ta bort den.  Men det är inte SD intresserade av utan de har gjort den här frågan till ett slagträ mot miljöpartiet och yrar om att pensionärer fått bära sina matvoror i famnen. Nu när plastpåsarna inte längre kostar 7 kronor utan 4 kronor inbillar man sig tydligen att pensioärer kommer att börja ha råd med att köpa plastpåsar i kassan igen.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 11:04:04 följande:
    Att man tar bort en usel skatt som inte fungerar är utmärkt. Om, vilket inte är givet, man vill införa skatt på plast bör man utreda hur den skall formuleras och det tar tid. 

Vad (sd) sysslar med är inget jag har gått in på.
    Fast den har funkat. Mängder av människor har valt att använda tygkassar och andra flergångskassar eller återanvänt plastpåsar. Bra vanor som många tar med sig. 

Det har funnits åratal att utreda sedan man lovade att ta bort plastpåseskatten, men intresset saknas. Annars hade det funnit en ny lagstiftning på plats så fort den gamla togs bort. Det viktiga för främst SD var att markera mot oppositionen.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-02 12:08:02 följande:
    Allt på denna jord handlar inte om (sd). Min kritik handlar om skatt på tygkassar och skattebefrielse på kassar på rulle, så som jag skrev ovan. Inkonsekvent.
    Och min kritik handlar om att SD använder sig av signalpolitik och sätter käppar i hjulet för miljöarbete.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-03 12:02:34 följande:
    Helt OK, kritisera dem som vanligt om du vill. Det är dock off topic om du citerar mina inlägg
    Ja du. I en tråd som handlar om riksdagsvalet 2026 är kopplingar till SD och deras ovilja att adressera miljöfrågor högst on topic.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-11-04 06:39:07 följande:
    Javisst, skriv om dem i tråden du. När du citerar mina inlägg vore jag dock tacksam om du kunde förhålla dig till vad jag skriver. 
    Det är klart jag förhåller mig till det du skriver. Plastpåseskatten och SDs ovilja att adressera problemet engångskassar i plast eller, plast, eller miljöfrågor öht.

Annars hade det funnits en ny förbättrad lagstiftning på plats innan man plockar bort den gamla.

Jag har aldrig köpt plastpåsar på rulle för att bära hem matvaror. Det vore ju att motverka syftet men en plastpåseskatt.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026