Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Riksdagsvalet 2026

Mentat skrev 2024-11-16 20:28:44 följande:
    Vad (sd) kan ha lovat är inget som regeringen kan ta ansvar för och definitivt inte jag. Med en fortsatt vänsterregering hade ju reduktionsplikten höjts ytterligare och priserna stigit långt mer än världsmarknadsdito.

Regeringen levererade. Jag är mycket nöjd med att vi fick bort vänsterregeringen.
    Du vet väl att den tidigare nivån på reduktionsplikt beslutades av M, KD, L, C, S och MP?  Även S är av uppfattning nivån på den tidigare reduktion plikten blev för hög  och har lagt förslag på sänkning på reduktionsplik för diesel.

Sedan är det viktigt att veta att den SD-styrda M/KD/L regeringens egen miljöplan bygger på kraftigt höjd reduktions plikt år 2027 det handlar om en högre nivå på reduktionsplikt än vad Sverige någonsin haft tidigare.  

Kul för dig att du är nöjd med den SD-styrda (M/KD/L) regeringen. En majoritet av svenska folket tycker till skillnad mot dig att Sverige behöver en ny regering. 

omni.se/egna-kalkylen-kravs-rejal-hojning-av-reduktionsplikt/a/kE2ej9
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-11-16 21:04:18 följande:

Javisst, opinionsundersökningar visar just nu en ledning för vänstern. Det är inget ovanligt att oppositionen leder mellan valen. På valdagen ville dock en majoritet slippa vänsterregeringen.

Ja efter löften om sänkta matpriser, sänkt skatt på el, elbidrag innan ju osv saker som har visat sig vara rena lögner..
  • KillBill

I själva verket utfördes attentatet av en högerextremistisk antiislamist som sympatiserar med SDs systerparti AdF.   Hur tusan kan moderaterna samarbeta med SD och deras slödder till politiker?

• KillBill
    Rataxes skrev 2024-12-28 13:10:50 följande:

Med en eventuell S regering 2026 väntar nya skattehöjningar.

Skatt på döda, skatt på gåvor, högre skatt på företagande är bad som väntar, till det kommerhögre inkomstskatter.

Inte nog med det- kommunister och klimatfascister lär kräva plats i regeringen!

Jag tror att många välkomnar satsningar på vård, skola och omsorg i stället för de stora skattesänkningar för miljonärer som den SD styrda M/KD/L regeringen drivit igenom de senaste åren. 

Vad anser du förresten om att den SD styrda regeringen kraftigt vill sänka skatten på bonusar för landets riskkapitalister? Skattesänkningar som misstänks vara ett beställningsjobb från personer som har pumpat in pengar till det största regeringspartiet dvs ren korruption?

www.di.se/nyheter/regeringen-vill-ge-tung-m-donator-skattelattnad/
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-12-28 19:49:35 följande:
    Ett sätt att få in mer skatteintäkter är att göra just det regeringen har gjort: att ta bort avtrappningen av jobbskatteavdraget vid högre inkomster!

Jag kan förstå om det inte känns intuitivt riktigt men enligt den rapport från IFAU som jag citerade i en annan tråd SJÖNK skatteintäkterna när man höjde skatten genom att införa avtrappningen. Hur är det, vill du se ökade resurser till viktiga områden? I så fall borde du stötta regeringens åtgärd.
    SD och regeringen skriver på sin hemsida  att avtrappningen av jobbskatteavdraget kommer MINSKA staten skatteintäkter med 4,7 miljarder kronor per år from nästa år

www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/09/regeringen-foreslar-att-de-hogsta-marginalskatterna-sanks-for-att-oka-tillvaxten/

Det där med ökad tillväxt verkar inte heller SD och regeringen tro lika starkt på längre..

omni.se/svantesson-lagkonjunkturen-mer-utdragen-an-vi-trodde/a/JbRpWb

• KillBill
    nattuw skrev 2024-12-29 08:24:10 följande:
    Om du läser vad som föreslogs i det klipp Rataxes  postade så handlade det om skatt på redan skattade pengar..Hur många gånger skall man betala skatt på redan skattade pengar?

Min far jobbar, sliter och betalar skatt på sin inkomst under hela sitt liv. Det min far lyckas spara efter levnadskostnader och skatter sätter han in på banken där han får betala skatt på sin bankränta.

När min far dör och jag får ärva de de pengar han under ett helt liv lyckat spara ihop och som han betalat skatt på så får jag betala arvsskatt på de pengar som redan beskattats.

När jag sedan bestämmer mig för att skänka pengarna vidare till mina barn så får mina barn betala skatt på de pengar min far betalat skatt på och som jag betalat skatt på. Så nu har tre generationer betalat skatt på samma pengar.
    Om du du frågar gruppen nationalekonomer om vilka skatter som är de minst skadliga så lyfts fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och arvsskatt fram. Om samhället behöver öka skattebasen  för att tex finansiera bättre skolor, bättre sjukvård, bättre åldringsvård, fler och bättre bostäder till våra unga o.s.v. så är det bättre med den typen av skatter  än att höja inkomstskatterna. 

Fastighetsskatt, förmögenhetskatt och arvskatt är vanliga bland Europas länder och att Sverige helt saknar denna typ av skatter gör att vi sticker ut. 
  • KillBill
    nattuw skrev 2024-12-29 20:00:34 följande:
    De individer som måste använda sina sparpengar för att betala skatt drabbas i allra högsta grad av nationalekonomernas "favoritskatt".  Du och nationalekonomerna vill ta de pengar som skulle kunna gett individerna en liten guldkant på tillvaron som pensionär.

Så det handlar inte om att de skatterna inte är skadliga för individen, för det är de. Däremot är de skatterna populära eftersom de var så lätta att driva in innan staten hade möjlighet att driva in en inkomstskatt.

Då har du inte förstått nationalekonomerna. 

Det är är smartare att ha lägre skatt på inkomster och fastighetsskatt än att ha högre skatt på inkomster och ingen fastighetskatt.  Om skatten på inkomster var lägre skulle pensionärerna på det viset få sin guldkant. 

Det svenska skattesystemet behöver reformeras eftersom det, de senaste 30 åren, blivit ett sammelsurium. Varför ska exempelvis en fattigpensionär betala högre procentuell skatt än den högavlönade konsulten som via 3:12 reglerna kommer undan med att på stora belopp bara betala 20% i skatt?

• KillBill
    nihka skrev 2024-12-30 10:21:02 följande:
    För att det är de högavlönade konsulterna som betalar både sin egen och mot andras pensioner medan fattigpensionärerna kanske inte ens tjänat in sin egen pension. Om incitamentet att tjäna mer pengar försvinner, vem ska då betala för de som inte kan betala för sig själva? Jobbskatteavdrag är ett sådant incitament. Det ska löna sig att arbeta.

Det handlar inte om att det ska löna sig (det gör det ändå) utan om att skattesystemet måste upplevas som rättvist för att skapa acceptans bland skattebetalarna. 

Tycker du att det är rimligt att en en läkare med miljoninkomst ska kunna ta ut ersättningen som utdelning i stället för som lön (genom att sälja sina tjänster som  konsult) och på det viset komma undan med att bara betala 20% i skatt när sjuksköterskan med betydligt lägre lön får betala 30% i skatt ?

• KillBill
    nihka skrev 2024-12-30 14:54:50 följande:
    Att gå från 30% skatt till 50% skatt när man jobbar och tjänar mer anser inte jag ger det rätta incitamentet att jobba mer.

Ja, det tycker jag. Sjuksköterskor kan också sälja sina tjänster, bli egen företagare mm. Det som är förenat med minskad trygghet bör betala mer.

20% av en lön på en miljon ger ändå mer in till statskassan än 30% av 500 000.
    Då tycker vi olika. Det är inte alls lika enkelt för sjuksköterskan att sälja sina tjänster som konsult som det är för läkaren. 3:12 reglerna var inte tänkta att användas i skatteplaneringssyfte men det är så det fungerar i praktiken. 
    Det är skadligt för tilliten till skattesystemet när vissa tillåts sko sig på det här sättet. 
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-12-30 18:50:07 följande:
    Här är några exempel på saker som verkligen skadar tilliten till skattesystemet: Årets värsta slöseri 2024 - Skattebetalarna | Skattebetalarna

Det är ändå bara exempel från i år. Gustav Möller hade helt rätt.
    Felsatsningar, felaktiga beslut och korruption kommer man inte ifrån i någon system och det återfinns i såväl offentlig som privat verksamhet. Det enda man kan göra åt sådant är att ha bra styr och  kontrollsystem och att lära av det går fel för att förhindra att det sker igen. 

När det gäller skattessystemets konstruktion så går det att göra något åt bristerna så varför inte göra det?

PS. Det största skatte slöseriet någonsin stod den moderatledda alliansregeringen för med köpet av Nuon. Affären kostade oss skattebetalare nästan 90 miljarder kronor.  Tyvärr verkar det inte bättre än att den nuvarande moderatledda regeringen är på väg att göra ett misstag som kan komma att kosta oss skattebetalare ännu mer. Den här gången gäller det finansieringen av ny kärnkraft.
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-12-31 10:58:58 följande:
    Ja, visst ja: Jag glömde för ett ögonblick att allt ont på denna jord per definition måste komma från höger. Vad gäller Nuon så var det till mycket stor del en valutaeffekt, dvs att vi inte gick med i euron.

Jag har inte sett några klagomål på investeringar från vänstern när det gällde höghastighetståg, då var det inget problem att spendera hundratals miljarder.
    Nej den katastrofdåliga Nuonaffären var inte till stor del en valutaeffekt. Att kalaset kostade oss skattebetalare 90 miljarder beror på att priset var för högt  och att Neon efter köpet drabbades av stora förluster.  Den moderatledda regeringen blev varnad för att köpa Nuon men ville inte lyssna på det örat.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2024-12-31 12:04:55 följande:
    En bråkdel av samhällskostnaden för att lägga ner kärnkraft...
    Nu är det faktiskt så att några av reaktorerna på OKG och Ringhals lades ner, av ägarna, några år i förtid, pga. av bristande lönsamhet och stora investeringbehov. I fjol gick vattenfall back på kärnkraftsproduktionen från de reaktorer som fortfarande är i drift på Forsmark och Ringhals så det var troligen ett kommersiellt riktigt beslut att lägga ner R1 och R2. 
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026