nattuw skrev 2024-12-29 08:24:10 följande:
Om du läser vad som föreslogs i det klipp Rataxes postade så handlade det om skatt på redan skattade pengar..Hur många gånger skall man betala skatt på redan skattade pengar?
Min far jobbar, sliter och betalar skatt på sin inkomst under hela sitt liv. Det min far lyckas spara efter levnadskostnader och skatter sätter han in på banken där han får betala skatt på sin bankränta.
När min far dör och jag får ärva de de pengar han under ett helt liv lyckat spara ihop och som han betalat skatt på så får jag betala arvsskatt på de pengar som redan beskattats.
När jag sedan bestämmer mig för att skänka pengarna vidare till mina barn så får mina barn betala skatt på de pengar min far betalat skatt på och som jag betalat skatt på. Så nu har tre generationer betalat skatt på samma pengar.
Om du du frågar gruppen nationalekonomer om vilka skatter som är de minst skadliga så lyfts fastighetsskatt, förmögenhetsskatt och arvsskatt fram. Om samhället behöver öka skattebasen för att tex finansiera bättre skolor, bättre sjukvård, bättre åldringsvård, fler och bättre bostäder till våra unga o.s.v. så är det bättre med den typen av skatter än att höja inkomstskatterna.
Fastighetsskatt, förmögenhetskatt och arvskatt är vanliga bland Europas länder och att Sverige helt saknar denna typ av skatter gör att vi sticker ut.