Utanför i sitt eget hem...
Allt det du beskriver är helt normalt för en nioåring som dessutom går igenom något känslomässigt från att ha sett sin pappa mindre innan, en omställning.
det är inte alls konstigt med en timmes nattning. det är kanske då de bondar, går ner i varv, talar om dagen som varit, får den viktiga tiden innan hon somnar. hon måste också nu vänja sig vid att vara utan sin mamma så mycket.
Du är en vuxen kvinna och borde inte i mitt tycke reta dig på att han nattar sitt barn och är borta en timme. Kan du inte vara utan han en timme? Ni sover i alla fall ihop. Hon sover ensam. Hon är ett barn. Hon behöver sin pappa. Hon ska komma först, så är det bara. Hon är inte barn för alltid.
Läs på om barn och barnpsykologi, för både hennes, din mans och din skull. Försök tänk dig in i hennes situation. Du vinner mest på att visa empati och verkligen vara den vuxna i den här situationen än att se henne som en rival och en som inte "mognat" tillräckligt snabbt. Jag har stött på en del trådar på detta forum förr alltid skrivet av styv/bonusmamman som har något klagomål på barnet och jag tycker det är avskyvärt. Till och med försökt sätta diagnoser som inte hör hemma på barn bara för de själva ska må lite bättre. Rannsaka dig själv först och främst, vad som är fel hos dig varför du väljer att reagera så här. Det är inte så lätt för henne, hon är faktiskt bara ett barn. Hon har till skillnad från dig inte valt den här situationen. Hur hemma tror du hemmet är för henne då? Med dig i den? Hon kanske känner samma precis som du? Hon har inte valt detta. Du valde att gå in i en relation med en man med barn sedan tidigare. Försök hitta era likheter istället för skillnader. Vad du kan göra för att förbättra situationen.