• Elliot1

AMH ökat drastiskt?!

Hej! 

I mars gjorde vi vår första IVF, som tyvärr gick helt åt skogen med minus på stickan och inget till frysen. 

Vi står nu i valet och kvalet inför att göra IVF 2 (privatfinansierat, därav ej självklart att försöka igen). 

Mitt AMH som togs i januari visade ett värde på 1.9 och vid ägguttaget fick vi ut 7 ägg. Dvs helt i linje med ett AMH på 1.9. Jag fick en rätt hög dos (300) Bemfola under hela stimuleringen. 

Inför en eventuell IVF 2 så togs ett nytt AMH i april och då visade det helt plötsligt 3.9?! Både jag och läkaren reagerade på detta och tänkte att det kan inte stämma. Därför togs TVÅ nya AMH-prov nu i maj, som skickades till OLIKA labb för att resultaten skulle kunna
    jämföras. De två sista proven togs alltså vid samma tidpunkt men analyserades på två olika ställen. Båda dessa visade ett AMH på 3.5?! 

Hur är det ens möjligt? Jag vet att värdet kan variera med några decimaler om man tex tar det vid olika tidpunkter i menscykeln, men såna här stora variationer ska man inte kunna se enligt läkaren. 

Någon som varit med om liknande? Fattar ingenting! 

• Svar på tråden AMH ökat drastiskt?!
  • Elliot1
    Mathilda88 skrev 2023-05-11 21:11:41 följande:

Oj wow! Har tyvärr inga bra svar, men så imponerande! Har du tagit några tillskott som kan ha påverkat så som q10?

Nej, det är så märkligt!!

Jag har tar en del vanliga kosttillskott (vitaminer etc), men jag hade tagit dem ett tag även innan första provet togs i januari. Däremot började jag med Q10 efter första IVF:en, eftersom vi fick så dåligt resultat där. Så jag har tagit Q10 i typ en månad.

Men det känns ändå orimligt att ett AMH skulle öka såhär? 😅 

Pratade med kliniken igår och läkaren hade sett över
    provsvaren ordentligt och bestämt att vi får ju utgå ifrån de nya proverna, eftersom tre stycken har visat samma resultat. Men jag kommer ändå gå på en lite tuffare behandling vid IVF 2, för att boosta äggblåsorna ordentligt.  

Svar på tråden AMH ökat drastiskt?!