• Anonym (Tilda)

Pappan glömde anmäla fritids på sommaren- mitt fel?

Vi kommunicerar inte så bra, han tycker jag är tjatig och fokuserar på petitesser. Jag har sagt att han för sköta barnen på sitt sätt under sin tid (varannan vecka) för jag orkar inte gnabbas.

Nu har han panik, han har då missat att anmäla sommarfritids trots att skolan påmint om detta typ 100 gånger med deadline etc. Han kan enbart vara ledig en vecka med dem men måste jobba på plats hos sin arbetsgivare de andra två. (jag var på honom tidigt om semesterplanerna i början av våren men han svarades att han inte visste när han kunde ha semester. Så tillslut paxade jag veckor som han gick med på att jag kunde ta.

nu är han sur för fritids vägrar att kompromissa och han har inte barnvakt de två veckor han måste jobba. 

Han tycker att jag borde påmint eller lagt in tider näven på hans veckor.. han tycker jag bör ta barnen när han inte kan, men det går inte! det krockar med mitt jobb! Men han tycker jag ska lösa det och att jag är en dålig mamma som straffar ut honom inför barnen :(. Blir så leden och berörd av detta..

jag får inte tjata, men jag ska ändå tjata tydligen. Han kollar sällan skolans infoplattform trots att han är teknisk kunnig. missar ofta tider där.

vad gör jag? Mår skit för barnen skull :(

• Svar på tråden Pappan glömde anmäla fritids på sommaren- mitt fel?
  • Madelenelisabeth

Vilken fuckupp till bebis("man").

Du har gjort allt du kunnat. Nu får han vackert lära sig att sluta vara ett svin. Dock kommer han nog fortsätta med det. 

• Anonym (Tilda)
    Anonym (K) skrev 2023-05-10 00:26:43 följande:

Men varför blir du ledsen? Stäng av bara! Du ska inte behöva påminna honom en endaste gång! Du är inte hans mamma. Han får lösa det. Ignorera hans sms angående detta. Prata inte med honom. Låter du honom trycka ner dig så är du en ledsen mamma= ledsna barn. Stå upp för dig själv. Heja dig!

P.S. Skicka in detta till Mansbebisar på Instagram. D.S.

Det är nog bara dåligt samvete :) nytt jobb som kräver mycket energi och tid. Balansgången barn och jobb när man inte känner att man levererar på något plan. 
    Och då var det inte trevligt att få den i ansiktet av sin exman. Önskar jag kunde stänga av, men har svårt för det. 

tack!
  • Anonym (L)

Det är helt och hållet hans fel, han är lika mycket förälder som du. Du behöver eller ska inte göra någonting. Han får lösa det. Säg det. "LÖS DET". Han har haft alla chanser att göra rätt men har valt att inte göra det. 
    Jag har aldrig påmint mitt barns pappa om en endaste grej. Han får upptäcka själv hur jobbigt det blir när han glömmer saker och jag tar aldrig dagar åt honom bara för att han inte kan fylla i fritidstider eller packa kläder. Och ja, jag är medveten om att det i viss mån går ut över barnet, men jag är inte mamma åt både ett barn och en vuxen man. Detta har blivit bättre med åren och numera missar han nästan aldrig något lovschema eller liknande. Ta inte åt dig, TS.  Stå på dig. Inget av detta är ditt fel, han är en egocentrisk, omogen pappskalle.

• Anonym (Psss)

Men gud vad jag känner igen mig. Jag har varit den i alla år som fyller i närvaro över lov. När vi separerade fortsatte det. Fast jag brukade vänta till allra sista dagen innan jag gick in på skolplattofrmen för jag ville  ge honom en chans att höra av sig och själv ta på sig att göra det/visa att han överhuvudtaget kom ihåg att det skulle fyllas i. Men det slutade alltid med att jag fick lägga in närvaro.

Men förra året fick jag nog. Sista dagen innan sommarnärvaro skulle fyllas i så har jag fortfarande inte hört något från honom. Jag messar och frågar hur han vill ha det så jag än en gång kan lägga in tiderna. Han meddelar då att han inte behöver någon närvaro på sina veckor för hela sommaren. Jaha tänkte jag, han har fått hjälp av sina föräldrar alla sina veckor då tänkte jag för han har naturligtvis inte semester hels sommaren. Men jag blev ändå irriterad att han sket i att komma ihåg att fylla i för även om man inte vill ha fritids måste man gå in och aktivt välja "ledig". Jaja jag loggade in och la in ledigt på alla hans veckor och så fyllde jag i hans ledighet. 

Men så pratar jag med hans föräldrar, nä de ska inte ha barnen, de har inte blivit tillfrågade och de har inte ens möjlighet. Nä men då har han helt missuppfattat min fråga/svarat fel till mig. Han behöver ju visst fritds på flera av veckorna på sommaren. Och jag var knäpp då enligt honom som valt ledig på alla hans veckor. 

Så inte nog med att han är så förvirrad och varje år glömt bort allt lovförfrågningar. Han kan inte ens få till det rätt när jag frågar honom för att hjälpa honom. Och det är mitt fel också. LOL. Höjden av förvirring och gaslighting.

Sen dess så fyller jag alltid i ledig på hans veckor och så får han gå in själv och ändra om han önskar annat (för man kan inte välja att lämna vissa veckor obesvarade). För nu har jag ledsnat. 

Sorry för lång utläggning. 

• Anonym (K)

Hur löste han det förra sommaren då?

Anonym (Psss) skrev 2023-05-11 13:39:19 följande:

Men gud vad jag känner igen mig. Jag har varit den i alla år som fyller i närvaro över lov. När vi separerade fortsatte det. Fast jag brukade vänta till allra sista dagen innan jag gick in på skolplattofrmen för jag ville  ge honom en chans att höra av sig och själv ta på sig att göra det/visa att han överhuvudtaget kom ihåg att det skulle fyllas i. Men det slutade alltid med att jag fick lägga in närvaro.

Men förra året fick jag nog. Sista dagen innan sommarnärvaro skulle fyllas i så har jag fortfarande inte hört något från honom. Jag messar och frågar hur han vill ha det så jag än en gång kan lägga in tiderna. Han meddelar då att han inte behöver någon närvaro på sina veckor för hela sommaren. Jaha tänkte jag, han har fått hjälp av sina föräldrar alla sina veckor då tänkte jag för han har naturligtvis inte semester hels sommaren. Men jag blev ändå irriterad att han sket i att komma ihåg att fylla i för även om man inte vill ha fritids måste man gå in och aktivt välja "ledig". Jaja jag loggade in och la in ledigt på alla hans veckor och så fyllde jag i hans ledighet. 

Men så pratar jag med hans föräldrar, nä de ska inte ha barnen, de har inte blivit tillfrågade och de har inte ens möjlighet. Nä men då har han helt missuppfattat min fråga/svarat fel till mig. Han behöver ju visst fritds på flera av veckorna på sommaren. Och jag var knäpp då enligt honom som valt ledig på alla hans veckor. 

Så inte nog med att han är så förvirrad och varje år glömt bort allt lovförfrågningar. Han kan inte ens få till det rätt när jag frågar honom för att hjälpa honom. Och det är mitt fel också. LOL. Höjden av förvirring och gaslighting.

Sen dess så fyller jag alltid i ledig på hans veckor och så får han gå in själv och ändra om han önskar annat (för man kan inte välja att lämna vissa veckor obesvarade). För nu har jag ledsnat. 

• Anonym (Psss)
    Anonym (K) skrev 2023-05-11 16:06:26 följande:

Hur löste han det förra sommaren då?

Haha nä men han fick ringa till skolan med svansen mellan bena. De var flexibla. 
  • Anonym (Tilda)
    Anonym (Psss) skrev 2023-05-11 13:39:19 följande:

Haha ja hur man än försöker fixa så gör man ändå fel. Suck alltså
  • Anonym (Man)

Samtidigt så vet jag inte hur man ska göra med detta, i vår familj är det precis tvärtom. Min hustru har inte en endaste koll öht på tider till fsk, skola och fritids. Hon har inte ens installerat de appar som krävs för att man ska kunna demonstrera dessa tider. Jag, mannen är den som läser info från skola, fsk och fritids, skapar scheman, lovscheman och planerar. Ser till att sonen har gympakläder, kommer iväg till fotbollsträning, yngre barnens bvc tider etc. Jag sköter allt, och är övertygad om att hon skulle missa deadlines för sånt här om vi hade barnen varannan vecka.

Hon har några diagnoser som förklarar varför det är som det är. Så jag har valt att ta hand om det, för det skapar minst friktion i äktenskapet och jag vet att allt blir gjort, i tid.

Så jag är övertygad om att jag skulle bli belastad med samma problem om vi skilde oss. Fy fan vilken pest att behöva dras med att ta hand om en vuxen, än värre om man får fortsätta göra det efter en separation.

Men det kanske kan ligga som underlag för att få ensam vårdnad? Så kan man bli fri...

• Anonym (...)

Men inte kan ett kommunalt fritidshem neka undervisning trots att man lämnar in behovet sent? Om det nu är kommunalt ni har placering på...

• Anonym (Man)

Såklart kommunen kan neka, om man informerar vårdnadshavare flera veckor i förväg om att detta datum är sista dagen för att anmäla tider, och sen påminnelse efter påminnelse till de som inte anmält. Och sen dagen innan tidsfristen går ut, skicka en påminnelse till, till alla som INTE fyllt i tider. Då har man gjort vad man kan från fritids sida. Och sen är det kört. Fullt rimligt.

• Anonym (K)

Diagnoser är ingen ursäkt för att inte ha en fungerande vardag. Jag har en npf-diagnos, fick veta i vuxen ålder och har fått rådgivning av experter, mediciner och alla möjliga verktyg.

Använder hon diagnosen som ursäkt nu, så kan du använda den som argument sen. 

Anonym (Man) skrev 2023-05-11 18:52:43 följande:

Samtidigt så vet jag inte hur man ska göra med detta, i vår familj är det precis tvärtom. Min hustru har inte en endaste koll öht på tider till fsk, skola och fritids. Hon har inte ens installerat de appar som krävs för att man ska kunna demonstrera dessa tider. Jag, mannen är den som läser info från skola, fsk och fritids, skapar scheman, lovscheman och planerar. Ser till att sonen har gympakläder, kommer iväg till fotbollsträning, yngre barnens bvc tider etc. Jag sköter allt, och är övertygad om att hon skulle missa deadlines för sånt här om vi hade barnen varannan vecka.

Hon har några diagnoser som förklarar varför det är som det är. Så jag har valt att ta hand om det, för det skapar minst friktion i äktenskapet och jag vet att allt blir gjort, i tid.

Så jag är övertygad om att jag skulle bli belastad med samma problem om vi skilde oss. Fy fan vilken pest att behöva dras med att ta hand om en vuxen, än värre om man får fortsätta göra det efter en separation.

Men det kanske kan ligga som underlag för att få ensam vårdnad? Så kan man bli fri...

• Anonym (...)
    Anonym (Man) skrev 2023-05-11 19:44:39 följande:

Såklart kommunen kan neka, om man informerar vårdnadshavare flera veckor i förväg om att detta datum är sista dagen för att anmäla tider, och sen påminnelse efter påminnelse till de som inte anmält. Och sen dagen innan tidsfristen går ut, skicka en påminnelse till, till alla som INTE fyllt i tider. Då har man gjort vad man kan från fritids sida. Och sen är det kört. Fullt rimligt.

Var bara nyfiken! I min kommun kan vårdnadshavare komma tre dagar innan och säga "ooops, jag måste jobba och behöver omsorg till mina barn" och då är vi skyldiga att lösa det. Vilket vi gör utan problem! Trodde just det var lika i alla kommuner.
  • violis
    Anonym (Man) skrev 2023-05-11 19:44:39 följande:

Nej ( tyvärr) får vi inte neka omsorg även om VH har skrivit fel / inte bekräftat schemat övh trots flera påminnelser. Jobbar VH är vi skyldiga att ta emot barnen - rektor kan i det fallet begära in intyg från arbetsgivaren  men det görs inte i min kommun på rutin utan bara om det finns en misstanke om att  VH inte har behov av omsorg / vill utnyttja mer tid än hen har rätt till och framför allt under de sk sammanslagnings veckorna ( hos oss v28-31)
    Vi brukar uppmana de föräldrar som inte vet något om semestern att bekräfta närvarotiderna som vanligt och så göra en notering i meddelande om att de önskat ledigt v si o så .( och självklart fylla i vad som gäller så fort de vet )
  • Anonym (S-G)

Har han pratat med fritids och löst det nu?

Svar på tråden Pappan glömde anmäla fritids på sommaren- mitt fel?