Glutenfritt, sockerfritt, laktosfritt
Vilka regler!
På nätet finns recept på bananblad som bara innehåller banan. Jag har inte testat men det är säkert gott. Fruktsallad med bananglass kanske funkar?
Vilka regler!
På nätet finns recept på bananblad som bara innehåller banan. Jag har inte testat men det är säkert gott. Fruktsallad med bananglass kanske funkar?
Bananglass inte bananblad!
Tråkigt att man idag inte ens kan bjuda på vanlig glass på en förskola.
Undrar vad det är som gör att barn idag är intoleranta och allergiska i så hög utsträckning?
Diabetes 1 ökar nu också kraftigt i Sverige framför allt för barn under fem år, förr var det vanligaste att man var tio till fjorton år vid debut av diabetes. Sverige är tvåa världen efter Finland.
Kanske lika bra att hoppa över fika på förskolan om så många har besvär. När mina barn var små hade vi alltid med glasspinnar när de fyllde år, till förskolan, varje år, var aldrig någon som sa något om det
När barnen hade kalas, under alla skolår, var det bara ett barn som var allergiskt , hon var allergisk mot mjölkprotein, hon hade alltid med sig eget fika som mamman gjort , inslaget i plast så att det inte kunde kontamineras, hon var superallergisk. Hon hade egen godispåse också med sig.
Hu gör föräldrar nu när ni skall ha kalas för barnen? Verkar som att en stor del är intoleranta, allergiska eller veganer? Finns det barn som kräver veganskt fika idag?
Tänk, för femton år sen bjöd vi på kalas på glutenfyllda kakor bakade på vetemjöl, socker och smör från komjölk och bjöd på gräddtårta eller glass. Skulle antagligen inte fungera idag !
Ja, frågan som TS ställde är ju besvarad tror jag. Hon har fått tips om bananglass, blåbärsglass och morotsstavar med laktosfri dipp. Tur att det inte var någon som var allergisk mot mjölkprotein.
Sen diskuterade vi lite kring frågan om allergier och intoleranser, att det börjar bli så vanligt att det är svårt att bjuda på något. Lägger man till att det skall vara sockerfritt så blir det ännu svårare att bjuda på något festligt. Dessutom är de flesta föräldrar heltidsarbetande , kanske har flera barn, och inte har tid att stå och baka sockerfritt och vetemjölfritt.
Personligen är jag kanske lat men jag bakar inte så gärna.
Intressant också att det har svängt så fort, när mina barn gick på förskola för femton år sen, då hade alla med sig glasspinnar på födelsedagen. De bjöd inte hela förskolan utan bara sin avdelning, så det var inte glass varje dag, då blir det ju heller inget festligt om man får det varje dag. På fredag eftermiddag bjöd förskolan alla barn på glass, det var film på fredag eftermiddag och glass till filmen. Detta var en stor happening och mina barn ville absolut inte vara hemma på fredagar. Det fanns inte heller ett enda överviktigt barn påförskolan, vad jag kan komma ihåg, trots detta glassätande. De var å andra sidan ute och lekte i alla väder åretrunt, var aldrig inne för att det regnade eller snöade, vilket verkar vara vanligt idag.
Du kan göra några slags rawfoodbollar med färska dadlar, torkad frukt, kakao mm kanske? Eller räknas det som socker också...?
En kollega har barn i förskola, Förskolan skulle fira något och bjöd på så kallad glass som de gjort av naturell yoghurt och blåbär. Gillades inte av barnen.
Jag tycker faktiskt synd om dagens barn, inte bara att de flesta har långa dagar på förskolan, sen får de inte ens äta glass tillsammans på förskolan på födelsedagar och fredagar. Ja, det kan ju tyckas löjligt, men det är inte löjligt utan väldigt viktigt för barn att få äta lite godsaker som glass tillsammans under festliga former.
Jag förstår överhuvudtaget inte hur du kan jämföra kakor och frukt du får gärna förklara. Ett äpple innehåller exempelvis 14gram kolhydrater per 100 gram medan Marabou cookies innehåller 60gram. Hur kan du tycka att 14% och 60% är samma?
Här kommer en liten uppdatering. Jag bakade en kladdkaka som de flesta barnen (med undantag för tre stycken) åt med god aptit. Till det hade vi med oss grädde (laktosfri) och hallon och blåbär. De barn som inte gillade kakan hade fått varsin liten skål med grädde och bär. Alla var nöjda 🙂
Jag serverade mina barn regelbundet färgsprakande fruktsallad , gjord på flera olika frukter, till efterrätt på vardagar, flera gånger i veckan, för att barnen skulle få i sig alla vitaminer. Hade också oftast nötter i för att få med vitamin E och nyttiga fetter. Detta tyckte de var gott och de åt upp det , men de såg det aldrig som fika eller riktig efterrätt.
Om man till vardags äter nyttigt och sockerfritt kan man festa till det ibland vid högtidliga tillfällen genom att äta kaka, glass, godis utan att det förstör vare sig tänder, vikt eller hälsa.