• Emmalinnean

Letrozol 2023, följas åt?

Hej! 

Jag hoppar gärna in i denna tråden. Är på min första omgång med letrozol och är just nu på CD13. Var inne på ultraljud idag för att se om något ägg hade bildats. Fanns ett fint ägg på 20mm så imorgon ska jag ta en ovitrelle spruta. Så himla förväntansfull. Hur gör ni för att klara av väntan på att bli gravid? Känns som att hela livet kretsar kring detta just nu. Först väntan på ägglossning och sedan två veckors väntan för att se om det blir ett plus. Känns som att allt bara är tester hela tiden och det pendlandet mellan hopp och besvikelse. 

• Emmalinnean
    Rödluvan93 skrev 2023-07-03 18:09:54 följande:
    Hej och kul att du vill följas åt!

Håller tummarna att ägget på 20mm är ditt guldägg ❤️ 

Svar på din fråga, tror man får försöka hålla sig sysselsatt och prioritera det andra man har i sitt liv. Sambo, vänner, familj etc. Lätt att bli slukad utav bebislängtan.. Har själv snart försökt i 2 år, sett alla vänner gå vidare med sina små medans jag bara trampar på samma ställe. Man är frustrerad och tycker livet är orättvist jämt men konstigt nog ger man ändå inte upp. Hur länge har ni försökt? Har ni gjort en utredning? ❤️
    Tack för svar!  
    Jag slutade med ppiller februari 2022 för att vi kände att det var dags för en bebis. Jag förstod dock ganska snabbt därefter att det var något som inte stämde med mina hormoner. Efter mycket kämpande för att få hjälp så fick jag tillslut bekräftat av en endokrinolog i oktober att jag hade en godartad hypofystumör vilket ledde till utebliven ägglossning och mens. Påbörjade medicinering och sökte samtidigt till en privat fertilitetsklink som gjorde en utredning. Hade väldigt mycket ägg som satt som i ett halsband, så har eventuellt även pcos. Dock inte bekräftat. Hade ett amh värde på 64 vilket var det högsta mätvärde de ens kunde få fram så kan eventuellt ha ännu högre. Skulle precis starta hos kliniken när endokrinologen ringde och gav mig en graviditetsavrådan tills vi ser att tumören inte har växt. 

Mensen startade dock i januari och vi började försöka själva ändå. Men märkte att det var mer som var fel. Hade aldrig en luthealfas längre än 10 dagar. Och cyklarna har varierat allt från 26-40. Avrådan togs bort och nu är vi framme här och gör första kuren hos en privat fertilitetsklinik som vi bekostar själva.  Nu blev det väldigt långt haha men svårt att korta ner berättelsen. Hur går det för dig? Har ni gjort utredning? 
  • Emmalinnean

Tack så mycket osten93!  Och som svar till dig Rödluvan så är tumören kvar. Finns en chans att jag helt enkelt får leva med den och gå på medicin. 

Jag tog sprutan igår och känns som två veckors väntan redan har börjat trots att ägglossningen sker tidigast ikväll haha. Så himla hoppfull för denna runda då det känns som att man äntligen har en chans  

Tyvärr inget jag heller varit med om racercrezt, har du gjort en utredning? 

• Emmalinnean
    Razorcrest skrev 2023-07-05 19:46:31 följande:

Hej igen!

Tack för att ni delar med er Glad Så tråkigt att det inte gav några resultat, håller tummarna för att enkeldosen fungerar för dig denna gång Rödluvan! Och att för att detta är din månad Emmalinnean :) Har du några känningar av sprutan?

Jag påbörjade utredningen i våras, gjorde en spolning i slutet av april. I samband med det upptäcktes att jag har många äggblåsor och högt AMH-värde. Verkar som om jag knappt ägglossar själv. Hade faktiskt ingen aning om det då jag har en relativt regelbunden blödning....

Läkaren sa idag att om kuren på 7,5 mg inte fungerar kommer nog en remiss för IVF skickas tidigare än planerat, då Letrozol inte biter på mig. Så håller tummarna för trippeldosen :)

Inte än, hade nästan hoppats på lite mer så det hade känts som att det var "på riktigt". Att något händer.

Samma här, högt amh värde med mycket blåsor. Trodde de att det berodde på pcos eller vad trodde dom att det berodde på? 

Hoppas verkligen att trippeldosen biter på dig!
  • Emmalinnean

Razorcrest: Det var lite samma som de sa till mig att mina äggstockar ser ut som att jag har pco. Så vet inte riktigt heller om jag har det. Vet att vid pcos så brukar testosteron ligga högt och det har inte jag men som sagt vet inte om man kan ha det ena men inte det andra. 

Flissannn: jag fick ovitrelle utskrivet och vad jag förstått så verkar det vara standard hos den kliniken jag går. Går privat. Jag har väldigt oregelbundna cykler med sen lh stegring samt en lutheal fas på 10 dagar vilket tyder på lågt progesteron. 

Så jag kör alltså letrozol dag 3-7, sedan ultraljud dag 13, tog sprutan cd 14 och nu idag cd17 ska jag börja med progesteron.

• Emmalinnean

Osten93: ja men precis. Om jag förstått det rätt så är letrozol till för att locka fram ägget medan ovitrellen är för att se till att ägget faktiskt släpper. Att ägglossningen verkligen blir av! 

Håller med dig, så skönt att ha denna tråden att prata ut i. Även om min partner är med mig i det så tror jag de inte förstår helt ut då det är min kropp som "felar". Om ni förstår vad jag menar. 

• Emmalinnean
    Flissannn skrev 2023-07-10 18:20:52 följande:

Emmalinnean tack för svar. Jag hoppas jag också kan få testa med otrivelle. blir inte denna omgång då de har semesterstängt men ska iaf lämna progesteronprov denna omgången. jag tror inte jag haft någon riktig ägglossning denna första omgång men då fick jag inte lämna något blodprov som kan bekräfta. Mensen kom punktligt i lördags så idag tar jag första tabletten letrozol för andra omgången. Men visar det ingen ägglossning på blodprovet denna gång också så ska jag verkligen försöka tjata mig till att få otrivelle också. Förstår inte varför man inte testar det direkt med tanke på att det just verkar va att jag inte ägglossar som jag ska . såg att du skrev att du börjar med progesteron efter ägglossning? Är det tabletter , kräm eller vad och av vilken anledning får du göra det? Eller missuppfattade jag kanske. 

Ja men precis! 3 dagar efter sprutan så skulle jag börja med progesteron, jag fick utskrivet cyclogest som är ett vagitorium. Anledningen är att jag har haft en väldigt kort lutheal fas. Har endast haft 10 dagar från lh peak till att mensen kommer. Dvs att ägget hade inte ens hunnit fästa ordentligt. Anledningen kan vara antingen att jag aldrig fick ägglossning eller iaf en väldigt svag ägglossning och sedan producerade jag inte tillräckligt med progesteron. Så känns som jag verkligen fakear allt denna cykeln. Ägg som ska bildas av letrozol, ovitrelle för att det ska släppa och progesteron för att få en ordentlig lutheal fas. 

Lycka till denna omgången!
  • Emmalinnean
    Cornflakes123 skrev 2023-07-11 04:42:01 följande:
    Emmalinnean: varför misstänkte du hypofystumör? Vilka av dina värden pekade på det? Jag har själv pco-äggstockar men misstänker tumör eftersom att mitt t3 och t4 är högt, vilket är väldigt ovanligt hos klassisk pcos, men desto vanligare hos vissa hypofystumörer, även mitt prolaktin är förhöjt. När jag frågar läkare har jag dock inte direkt fått nån respons dock..

Till er alla: Stort lycka till! Är inne och tjuvläser lite trots att jag inte har börjat på letrozol själv ännu, men jag får förhoppningsvis börja till hösten!! Jag håller tummarna för många plus i tråden :)
    Jag slutade som sagt med ppiller i februari 2022. Sedan ganska snabbt därpå så märkte jag att något var fel. Sen en dag efter att jag duschat så märkte jag att det helt plötsligt kom vit vätska från mina bröst. Googlade runt som en galning och hittade tillslut hypofys tumör och förhöjt prolaktin. Så jag bokade läkartid och sa helt enkelt till henne att jag har en hypofystumör och jag vill att ni tar ett blodprov på mitt prolaktin. Hon sa väldigt direkt att det tror hon absolut inte och är 99.9 % säker på att så inte kommer vara fallet men lät mig ändå ta blodproven. Fick tillbaka mitt prolaktinvärde på 1600 på en skala 80-360. Detta var i juni och sedan blev det inte en mri förrän i oktober pga alla väntetider. Skulle egentligen fått vänta ett år men fick till slut en tid som någon avbokat. Fick då bekräftat att jag hade en 8mm tumör i hypofysen. 

Lycka till i höst!!
  • Emmalinnean
    Rödluvan93 skrev 2023-07-11 18:41:31 följande:

Jag hade förhöjt prolaktin i mars som låg på 841, borde man bli orolig? Har inte direkt fått någon återkoppling om nya prover. Är ju inte så högt som ditt va Emmalinnean på 1600 men inte reflekterat så mycket runt de eftersom läkaren inte verkat ha reagerat heller?

Beklagar de negativa testet Osten93! :( så himla jobbigt när kroppen strular och man vill bara köra på ny runda med Letrozol. Hoppas det löser sig för dig snart ❤️

Zzzzz bara cykeldag 10 här och väntan är så otroligt seg som vanligt.

Jag tycker absolut att du ska kolla upp det! Förhöjt prolaktin kan orsaka infetilitet, i huvudsak ägglossningen, att den blir oregelbunden eller helt uteblir vad jag förstått det som. Så tycker det är lite märkligt att dom inte tog det vidare. Det finns även något som kallas hyperprolaktinemi vilket innebär att man har förhöjt prolaktin utan tumör.
  • Emmalinnean
    Rödluvan93 skrev 2023-07-11 22:03:33 följande:
    Tack! Ska ta upp detta på vårt återbesök 21 augusti. Första gången jag lämnade prov i början av vår utredning hade jag förhöjt prolaktin på 584 och då nämnde dom detta och jag skulle ta omprov och nästa månad var de 578, gått ner lite. Men sen då i mars efter en tredje gång var de då 841.. och dom sa inte ett ljud... då tycker man dom borde reagera mer än när de var på 584. Så märkligt!! Men jag byte nyss klinik så hoppas på bättre hjälp hos dom i augusti. 

Har inga direkt symptomer dock så märker inte av förhöjningen, får utslag på ÄL tester och via blodprov har jag fått bekräftat ägglossning med dubbeldos Letrozol. Vad för medicin fick du utskrivet? Jag hade även förhöjt TSH så äter 50mg Levaxin dagligen men de kanske inte har någon påverkan på prolaktinet?
    Gör det! Om jag minns rätt från när jag googlade så mycket om det så kan hypotyreos ha ett samband med prolaktinet men minns inte helt säkert. Den medicinen jag äter för mitt prolaktin är cabergoline och den sänkte iaf mitt prolaktin väldigt snabbt, tror det tog max en månad. Men sen måste man såklart fortsätta äta den för att hålla det nere. 
  • Emmalinnean

Men rödluvan grattis!!! Ger en ändå lite hopp om att allt vi gör ändå är till någon nytta!! Du får hålla oss uppdaterade genom allt! 

Till alla: kosttillskott är inget jag har så bra koll på. Är det något som kan hjälpa som ni kan tipsa om? 

Svar på tråden Letrozol 2023, följas åt?