• Anonym (Orolig)

    Överdos när slutar det

    Lång historia kort.
    Hon är äldre och missbrukat mediciner i över tio år till och från. Hon försökte ta sitt liv för ett par månader sedan efter förlorat sin livskamrat. Nu försökte hon igen. Hon har blandat oxy, tramadol, sömntabletter mm. Hon blev magpumpad (och fått mediciner som ska driva ut det, detta är vad doktorn sagt).
    Men så har vi besökt henne varje dag och hon gick från inte alls talbar till att nu börjat tala lite mer och kan röra sig. Vi gick från att ta det timme till timme om hon skulle överleva till att hon nu är uppe lite och går. 
    Men så igår var hon liksom hög igen trotts hon ligger inlagd. Där får hon endast dem mediciner hon måste ha. Men hon åkte in i lördags. Borde inte allt vara ute ur systemet? 
    Jag är orolig hon fått i sig mer genom att hennes vännina varit där och hälsat på och lämnat mediciner dem ordnar vid sidan av. Vet hon var där på besök av en sköterska.    Hon är super förvirrad och vet inte varför hon är där. Pratar på för att sen skratta och gråta varvat med varandra. Ögonen liksom står rätt ut (kanske dum beskrivning)
    Har talat med sköterskan om detta men känner jag får inget svar. 

  • Svar på tråden Överdos när slutar det
  • Anonym (Smyg)

    Du vänder dig till FL och frågar om hur länge namngivna mediciner påverkar? 

    Tror inte ett smack på att du påtalat detta för en sköterska som sedan ignorerar. 

    Här ligger en hund  begraven..

    "Vänninna" 

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Smyg) skrev 2023-05-05 08:54:13 följande:

    Du vänder dig till FL och frågar om hur länge namngivna mediciner påverkar? 

    Tror inte ett smack på att du påtalat detta för en sköterska som sedan ignorerar. 

    Här ligger en hund  begraven..

    "Vänninna" 


    Ja eftersom jag inte får svar från dem. Detta är andra gången hon försöker ta sitt liv och förra gången sände man hem henne med nya mediciner. Jag frågade om dem inte kan ta nya prover på henne för se om det ger utslag igen eller om dem tror hon är så här nu för hennes hjärna fått för mycket. Sköterskan sa bara att dem känner ju inte henne och tog tacksamt emot informationen och skulle prata med doktorn.  Jag har talat med så många läkare och sköterskor och allt däremellan för hjälpa i flera månader men ingen vill ta ansvar. Sända hem en som är så pass deprimerad och försökt la sitt liv med Antidepressiva läkemedel är för mig en gåta! 
    Så du får tro vad du vill. Jag ville få ett svar från kanske någon som varit i samma situation, eller kunnig inom läkemedel som kanske kan tala om något som jag kan försöka gå vidare på. Just nu är allt en enda röra och man försöker hjälpa till 
  • Anonym (hamb)

    har inte varit i samma situation, men tycker detta är ett exempel på att vården inte förstår missbruk. de verkar inte ta dina varningar på allvar genom att de skickar hem en självmordsbenägen missbrukare med medicin.

    finns det någon annan instans du kan vända dig till? beroendeakuten? psykakuten? vården borde ju skicka henne på psykhjälp.

    Jag tycker du ska ignorera det okänsliga inlägget ovan för övrigt.

    kram TS!

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (hamb) skrev 2023-05-05 10:13:32 följande:

    har inte varit i samma situation, men tycker detta är ett exempel på att vården inte förstår missbruk. de verkar inte ta dina varningar på allvar genom att de skickar hem en självmordsbenägen missbrukare med medicin.

    finns det någon annan instans du kan vända dig till? beroendeakuten? psykakuten? vården borde ju skicka henne på psykhjälp.

    Jag tycker du ska ignorera det okänsliga inlägget ovan för övrigt.

    kram TS!


    Dem väntar på att hon ska må bra nu så hon kan få prata med en på psyk. Men dem var dem som sist sände hem henne med antidepressiva. När hon inte ens visste vart hon var. Hon har fått hjälp i sin lägenhet nu av kommunen men dem har alltid så bråttom där. Varit där flera ggr när dem kommer och dem är så stressade. Vi har varit på psyk akuten med. . men ingen vill ta i det..
  • Anonym (hamb)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-05 10:29:59 följande:
    Dem väntar på att hon ska må bra nu så hon kan få prata med en på psyk. Men dem var dem som sist sände hem henne med antidepressiva. När hon inte ens visste vart hon var. Hon har fått hjälp i sin lägenhet nu av kommunen men dem har alltid så bråttom där. Varit där flera ggr när dem kommer och dem är så stressade. Vi har varit på psyk akuten med. . men ingen vill ta i det..
    Vilken oro för dig!

    Får du någon hjälp av någon att kanalisera denna oro? Även du måste ju orka. 
    Har du någon du kan prata med?
  • klyban
    Anonym (Orolig) skrev 2023-05-05 10:06:26 följande:
    Ja eftersom jag inte får svar från dem. Detta är andra gången hon försöker ta sitt liv och förra gången sände man hem henne med nya mediciner. Jag frågade om dem inte kan ta nya prover på henne för se om det ger utslag igen eller om dem tror hon är så här nu för hennes hjärna fått för mycket. Sköterskan sa bara att dem känner ju inte henne och tog tacksamt emot informationen och skulle prata med doktorn.  Jag har talat med så många läkare och sköterskor och allt däremellan för hjälpa i flera månader men ingen vill ta ansvar. Sända hem en som är så pass deprimerad och försökt la sitt liv med Antidepressiva läkemedel är för mig en gåta! 
    Så du får tro vad du vill. Jag ville få ett svar från kanske någon som varit i samma situation, eller kunnig inom läkemedel som kanske kan tala om något som jag kan försöka gå vidare på. Just nu är allt en enda röra och man försöker hjälpa till 

    De ger inte gärna svar till utomstående, så hur de har reagerat kanske de inte ens berättar.


    Men för såna här missbruk och opiater, så kan detta knappast vara deras första gång och de borde veta om risken alltid finns och sker då och då.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Illustration100

    Du hade skrivit att hon får bara de mediciner som hon behöver. Gäller det även benso och opiater? Om hon nu inte får dessa, så kan symtomen bero på abstinens om de har klippt rakt av. Då kan man få hallucinationer och många märkliga symtom. Eller har de sänkt dosen mycket snabbt? Det kan också orsaka många märkliga symtom. Även om dessa är ute ur systemet, så är det när man har slutat som återhämtningen och lidandet börjar.

Svar på tråden Överdos när slutar det