• Anonym (bad math)

Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM

Jag sitter och räknar och räknar och räknar, men jag är inte jättebra på att räkna måste jag erkänna. Så säg om jag räknat rätt.

Jag har 5 skulder hos KFM. 

Skuld 1 är just nu 1098 kr. Ingen ränta. 11 kr betalas från utmätningssumman. Om jag betalar 400 kr/månad extra på den från maj så är den avbetalad i juli i år med 135 kr marginal.

Skuld 2 är just nu 2336 kr. Ingen ränta. I maj läggs ytterligare 600 kr på skulden som är KFMs årliga avgift.I Juli i år betalar jag de överskjutande pengarna från Skuld 1, och sedan 400 kr/månad, så den är betald i Mars 2024 med 99 kr marginal. 

Skuld 3 är just nu 2914 kr. Räntan (som jag räknat ut mha veckovisa saldoökningar) är 4,93%. KFM-avgiften läggs på i augusti, vilket gör att när Skuld 2 är betald är denna skuld på 3663 kr. Om jag sen lägger de överskjutande pengarna och sen 400 kr/månad är denna färdigbetald februari 2025.

Skuld 4, 3434 kr nu. Räntan 4,97%. Avgift i mars. KFM betalar just nu 38 kr på denna. I februari 2025 är skulden 4385 kr. Jag börjar betala med det överskjutande beloppet, sen 400 i månaden, och är klar maj 2026.

Skuld 5 är den största, och med högst ränta. 15089 kr idag med en ränta på 15.09% Avgiften läggs till i mars varje år. KFM betalar 211 kr på denna varje månad. Om jag börjar betala i maj 2026 kommer skulden vara 15689 kr. Överskjutande, 400 kr/månad, klar maj 2029.

Låter det rätt? Borde jag ändra något? Förutom beloppet för det kan jag inte.

Jag har inte räknat med utmätningen från skatteåterbäringen för den är ju osäker både vad det blir för beloppp och när den går in. Jag brukar få någonstans mellan 150 och 300 kr där.

• Svar på tråden Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM
  • PappaLongstocking
    Anonym (Kärringen mot strömmen) skrev 2023-05-04 19:33:20 följande:

Jag är kärringen mot strömmen här och säger att det är smart som du tänkt att börja med de små skulderna först. Det är väldigt motiverande att bli av med skulder och blir de färre så är det lättare att hålla reda på de kvarvarande. Möjligen att du kastar om de två sista och betar av det med högst ränta först. 

Hur du än väljer att göra så tycker jag att du ska ta det allra minsta först. Det kommer gå fort att bli av med och du kommer känna dig så nöjd när det är gjort.

Klassiskt lyxfällan strategi är att betala av de med högst ränta först, det är s du får ner din skuld så snabbt som möjligt.
  • Anonym (Kärringen mot strömmen)
    PappaLongstocking skrev 2023-05-05 13:37:58 följande:
    Klassiskt lyxfällan strategi är att betala av de med högst ränta först, det är s du får ner din skuld så snabbt som möjligt.
    Njae, de brukar allt rekommendera att betala av små skulder som går fort att bli av med först, för att få loss större summor att attackera de större skulderna med. Men har man flera skulder som är i samma storleksordning så är det såklart smartast att ta den dyraste först.

I TS fall så skulle det ta henne många år att betala av den största (och dyraste) skulden med de extra 400 kr hen för närvarande kan avvara. Det kommer fortsätta upplevas som att inget händer. Om hen däremot kan bli av med den minsta redan innan sommaren så finns det 411 kr att attackera nästa skuld med. Det är ingen förmögenhet, men för varje skuld som försvinner helt kommer summan att öka. Samt att det som sagt är motiverande att se att något händer. Samma princip som att sätta delmål för träning eller viktminskning.

Plus att en avgift på 600 kr på en relativt liten skuld motsvarar en rätt hög ränta, så kan man undvika att den läggs på i flera år är mycket vunnet.
  • Anonym (bad math)
    PappaLongstocking skrev 2023-05-05 13:37:58 följande:
    Inte enligt min uträkning. 
  • Anonym (bad math)

Hej alla! Snubblar in här bara för att uppdatera lite.

Den här veckan är Skuld 1 på 379 kr och jag betalar av det nästa vecka. Så då är jag klar med den.

Skuld 2 är nu 2909 kr då KFMs avgift lagts på. Det är 27 kronor mindre än den "borde" vara på men jag är inte säker på varför. Kanske pga skatteåterbäring, jag minns inte när den lades in. Jag deklarerade i slutet av april.

Skuld 3 är 2966 kr. 

Skuld 4 är 3385 kr. 

Skuld 5 är 14995 kr. 

Jag har fått lite ändrade förutsättningar kommer ha råd att betala 6-800 kr extra från och med nu istället för 400, så det kommer gå lite fortare förhoppningsvis.

Jag känner mig fortfarande osäker på vilken ordning jag ska betala resten av skulderna men det får väl bli som det blir. Huvudsaken är att jag är på väg.

• Anonym (Bra jobbat)
    Anonym (bad math) skrev 2023-07-11 22:47:17 följande:

Den här veckan är Skuld 1 på 379 kr och jag betalar av det nästa vecka. Så då är jag klar med den.

Skuld 2 är nu 2909 kr då KFMs avgift lagts på. Det är 27 kronor mindre än den "borde" vara på men jag är inte säker på varför. Kanske pga skatteåterbäring, jag minns inte när den lades in. Jag deklarerade i slutet av april.

Skuld 3 är 2966 kr. 

Skuld 4 är 3385 kr. 

Skuld 5 är 14995 kr. 

Jag har fått lite ändrade förutsättningar kommer ha råd att betala 6-800 kr extra från och med nu istället för 400, så det kommer gå lite fortare förhoppningsvis.

Jag känner mig fortfarande osäker på vilken ordning jag ska betala resten av skulderna men det får väl bli som det blir. Huvudsaken är att jag är på väg.

Härligt att läsa. Lycka till Glad
  • Anonym (....)

Eftersom du kan betala in mer nu ska du betala på den med högst ränta så att du blir av med den snabbare. 

• Anonym (Olika)
    Anonym (bad math) skrev 2023-05-04 18:37:09 följande:
    Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM

Skuld 1 är just nu 1098 kr. Ingen ränta. 11 kr betalas från utmätningssumman. Om jag betalar 400 kr/månad extra på den från maj så är den avbetalad i juli i år med 135 kr marginal.

Skuld 2 är just nu 2336 kr. Ingen ränta. I maj läggs ytterligare 600 kr på skulden som är KFMs årliga avgift.I Juli i år betalar jag de överskjutande pengarna från Skuld 1, och sedan 400 kr/månad, så den är betald i Mars 2024 med 99 kr marginal. 

Skuld 3 är just nu 2914 kr. Räntan (som jag räknat ut mha veckovisa saldoökningar) är 4,93%. KFM-avgiften läggs på i augusti, vilket gör att när Skuld 2 är betald är denna skuld på 3663 kr. Om jag sen lägger de överskjutande pengarna och sen 400 kr/månad är denna färdigbetald februari 2025.

Skuld 4, 3434 kr nu. Räntan 4,97%. Avgift i mars. KFM betalar just nu 38 kr på denna. I februari 2025 är skulden 4385 kr. Jag börjar betala med det överskjutande beloppet, sen 400 i månaden, och är klar maj 2026.

Skuld 5 är den största, och med högst ränta. 15089 kr idag med en ränta på 15.09% Avgiften läggs till i mars varje år. KFM betalar 211 kr på denna varje månad. Om jag börjar betala i maj 2026 kommer skulden vara 15689 kr. Överskjutande, 400 kr/månad, klar maj 2029.

Skuld 3 är 2966 kr. 

Skuld 4 är 3385 kr. 

Skuld 5 är 14995 kr. 

Grattis till att ha jobbat på bra och för att ha lyckats med planen! Jag tänker att det är en blandning mellan att betala av små skulder snabbt och att detta är skönt, samt att faktiskt betala på skulden med högst ränta.

Jag tänker att de där 27 kronor som du fått extra troligen är effekten av att du ökat takten. 

Jag hade personligen lagt någon extra 100-lapp på en större skulden några månader. Du följer ju skulderna i realtid och ser ju då vilken effekt det ger.

Starta upp Excel och kolla på totalen. Jag tänker att du gått kan unna dig att både attackera "nästa lilla skuld" och också avsätta en 100 lapp på skulden med usel ränta.
  • Ruter

Riktigt starkt och bra jobbat detta kommer du klara och du kommer ta dig ur låneträsket. 

Här är mina funderingar om de kvarvarande lånen. 

Är lån 2 fortfarande räntefritt? 
    Jag tänker såhär att med de nya förutsättningarna. Lån 3 kommer du inte hinna betala av innan kronofogden lägger till avgifter eftersom det är augusti. Lån 2(förutsatt att det är räntefritt) läggs ju avgiften på igen i maj. Skulle jag prioritera lån 4 som avgiften lägs på i mars. 

Räknad på 600kr borde lånet vara avbetalt på ca 6 månader. 6x600= 3600kr. Borde därmed vara avbetalt i januari(om du redan betalt denna månad). Tidigare om du kan lägga 800kr. 

Kan bli tajt att  hinna betala av både lån 2 och 3 innan avgiften lägs på dom (om dina betalningsmöjligheter inte förändras igen). Då hade jag faktiskt prioriterat lån 3 och försökt betala av det först. Det pga att det är ränta på lånet och slippa betala mer ränta (förutsatt att lån 2 fortsatt är räntefritt). Men jag hade kollat noga när lån 4är avbetalt. Kan du betala 800kr varje månad kan det vara avbetalt I december och kan du då fortsätta lägga 800kr månaden kan du eventuellt hinna betala av båda lånen innan augusti när avgiften lägs på lån 3. 

• Anonym (bad math)
    Anonym (Bra jobbat) skrev 2023-07-11 22:54:33 följande:
    Härligt att läsa. Lycka till Glad
    Tack!
  • Anonym (bad math)
    Anonym (Olika) skrev 2023-07-13 06:48:51 följande:

Skuld 3 är 2966 kr. 

Skuld 4 är 3385 kr. 

Skuld 5 är 14995 kr. 

Grattis till att ha jobbat på bra och för att ha lyckats med planen! Jag tänker att det är en blandning mellan att betala av små skulder snabbt och att detta är skönt, samt att faktiskt betala på skulden med högst ränta.

Jag tänker att de där 27 kronor som du fått extra troligen är effekten av att du ökat takten. 

Jag hade personligen lagt någon extra 100-lapp på en större skulden några månader. Du följer ju skulderna i realtid och ser ju då vilken effekt det ger.

Starta upp Excel och kolla på totalen. Jag tänker att du gått kan unna dig att både attackera "nästa lilla skuld" och också avsätta en 100 lapp på skulden med usel ränta.
    Jag har upptäckt att kronofogden delar ut pengar till de som man har skulder till lite hipp som happ och man inte kan lita på att de ger samma summa till samma företag alla månader, trots att utmätningen är samma varje månad. Till exempel delade de till skuld 1 11 kr i april, vilket var siffran jag utgick ifån i TS, i Maj  gav de 10 kr och i juni 8 kronor. Skuld 5 gav de 223 kr i April tydligen, 224 i Maj och 195 i juni.

Jag använder google sheets, där fyller jag i varje måndag vad skulderna ligger på och även en graf med förväntat antal veckor det kommer ta att betala av allt. 
Svar på tråden Har jag räknat rätt? Avbetalning av skulder/KFM